Ashan Deel I: Overleven recensie - Modern Myths

Ashan Deel I: Overleven recensie – Fantasy voor worldbuilding-liefhebbers

Het rommelt in de familie Parsis. De oudste zoon Belim verveelt zich stierlijk en vecht onder de schuilnaam “Ashan” in ondergrondse kooigevechten. Zus Salvia gaat gebukt onder de regels van de Stad en wordt uitgehuwelijkt. De jongste zoon Varas is afgunstig en wil zich bewijzen. Elk moet zijn eigen plek in de wereld zien te vinden. Lees in Joanys Ashan Deel I: Overleven recensie hoe de wereld van deze personages tot in detail is opgebouwd.

Lees binnenkort ook Joanys Ashan Deel II: De Strijd recensie.

Belim Parsis is oudste de zoon van een rijke edelman in de Stad. Maar ondanks zijn gemakkelijke leventje zit hij niet lekker in zijn vel. Belim verveelt zich te pletter en raakt vaak verzeild in gevechten. Als tijdverdrijf doet hij onder de schuilnaam “Ashan” in vermomming mee aan ondergrondse kooigevechten.

Wanneer Belims mentor plotseling ziek word, weigert zijn vader hem te genezen. Aan slaven moet je immers niet te veel geld uitgeven. Dat is voor Belim de druppel. Hij verlaat het huis van zijn vader met het voornemen er nooit meer terug te komen.

Een onderdrukte zus en een afgunstige broer

Ondertussen voelt Belims zus Salvia zich aardig onderdrukt in een wereld die geregeerd wordt door mannen. Ze kan niet van de vrijheid genieten die haar broers wel hebben en ze wordt ook nog eens uitgehuwelijkt. Om dat te voorkomen vlucht ook zij het huis uit, in de hoop dat ze in de Tempel een vrijer leven kan leiden.

En dan is er nog de broer van Belim en Salvia: Varas. Varas voelt zich als jongste zoon achtergesteld, omdat hij niets van zijn vaders rijkdommen zal erven. Die gaan namelijk allemaal naar Belim. Dat maakt hem afgunstig en zorgt ervoor dat hij tot het uiterste wil gaan om zijn plekje in de wereld te veroveren. Zelfs als dat ten koste gaat van zijn eigen familie.

Ashan Deel I: Overleven recensie – Verschillende verhaallijnen

Na zijn gemakkelijke leventje in het huis van zijn vader, staat Ashan er op straat opeens alleen voor. Gelukkig gaat dat straatleven hem onmiddellijk goed af. Hij sluit na een dag al vriendschap met een paar dieven en weet de situatie meteen snel naar zijn hand te zetten. Omdat zijn vader een rijke landeigenaar was, weet hij ook het een en ander van de economie en wetgeving in de Stad. Die kennis gebruikt hij om weloverwogen beslissingen te maken die hem en zijn vrienden rijker maken.

Ondertussen gaat het er in het huishouden van de familie Parsis minder gezellig aan toe. Salvia neemt het heft in eigen hand en vlucht het huis uit om zich aan te sluiten bij de Tempel. Vrouwen hebben in de wereld van Ashan bijna geen rechten. De Tempel is de enige plek waar ze een beetje een vrij leven zou kunnen leiden. Toch is ook het leven daar zwaarder dan ze verwachtte en het kost haar tijd om te wennen. Als ze Ashan vervolgens weer tegen het lijf loopt, blijken ze allebei te zijn veranderd door hun gescheiden levens.

Een uitgedachte wereld

Wat opvalt aan Ashan Deel I: Overleven is de worldbuilding. Elk hoofdstuk opent steevast met een alinea uit een fictief geschiedenisboek: De geschiedenis van de Stad van Haldor de Drukker. Persoonlijk houd ik wel van dit soort “in-universe” historische bronnen.

Haldor vertelt in deze kleine stukjes meer over de verschillende aspecten van de Stad, van de rechten van vrouwen tot de religieuze instituten en de diverse gildes. Verschillende aspecten van de wereld zijn tot in de puntjes uitgedacht en dat zorgt ervoor dat de wereld voor de lezer realistisch aanvoelt. Het is perfect wanneer je houdt van fantasy-verhalen met een goed uitgewerkte wereld.

Ashan Deel I: Overleven recensie – Zware dosis bureaucratie

Maar soms kan die zware focus op worldbuilding het verhaal echter een beetje in de weg zitten. Ik had nooit verwacht dat ik ooit een fantasy-boek zou lezen waarin de hoofdpersonages een herberg willen openen, maar eerst onafhankelijk advies moeten inwinnen voordat ze een vergunning aanvragen (achter dat aanschaffen van die herberg zit dan weer een financiële strategie die zich baseert op de in- en verkoop van bruikbaar afval).

Dat is op zich prima natuurlijk, maar dat het plot daarvoor een hoofdstuk of drie op de handrem moet, was een beetje te veel van het goede. Zo’n zware dosis realisme doet een verhaal soms juist meer kwaad dan goed.

Thema’s: vrouwenongelijkheid

Vrouwenrechten (of het gebrek daaraan) is een sterk thema in dit verhaal. Niet alleen Salvia wordt onderdrukt door haar mannelijke familieleden, maar eigenlijk kun je nauwelijks een scène over een vrouwelijk personage lezen, zonder dat ergens een seksistische opmerking gemaakt wordt. Soms ligt dat er aardig dik bovenop en worden de vrouwen zelf ook bijna als typetjes geschreven, in plaats van als volwaardige personages. Ze zijn regelmatig bazig, direct jaloers wanneer hun man ook maar naar een andere vrouw kijkt, en emotioneel.

De stereotypen die het verhaal probeert te ontmantelen worden zo onbewust juist versterkt. Dat is jammer en haalt Salvia’s verhaallijn een beetje onderuit. Met haar wil de schrijver juist laten zien hoe vrouwen zelfs binnen zo’n oneerlijk systeem een leven voor zichzelf kunnen maken.

Ashan Deel I: Overleven recensie – Op naar deel twee!

Ashan Deel 1: Overleven is het eerste deel van een tweeluik, al zou je het ook als een op zichzelf staand verhaal kunnen lezen. Dat zorgt ervoor dat ik me afvraag waar het tweede deel heengaat. Het gaat zowel Ashan als Salvia voor de wind in het eerste deel, maar de dreiging van hun broer Varas is nog altijd aanwezig. En dat maakt me nieuwsgierig naar wat Ashan Deel 2: De Strijd nog voor ons in petto heeft!

Titel: Ashan Deel 1: Overleven
Auteur: Dirk Warnaar
Uitgever: Celtica Publishing