De Erfgenaam recensie - Modern Myths

De Erfgenaam – Een Foraise mysterie vol fantasy en folklore

Als Jillian een jongen in het bos tegenkomt die haar vrienden niet kunnen zien, denkt ze dat ze gek wordt. Niets blijkt in De Erfgenaam minder waar. De jongen, Thomas, behoort tot het Foraise volk. Een volk dat zich kan laten opgaan in de omgeving, waardoor ze onzichtbaar zijn voor gewone mensen. Thomas is op zoek naar antwoorden over zijn verdwenen moeder en wordt hierbij geholpen door zijn beste vriend en neef Prins Adrian. Adrians moeder is de Ceannaire Adina, de heerser van de Foraisen in Ierland. Zij wil haar jongere dochter, prinses Agatha, tot wettelijke erfgenaam maken. Lees in onze De Erfgenaam recensie hoe dit jeugdboek/young adult folklore en fantasy combineert.

Het Foraise volk beschikt over een magie waarmee ze onzichtbaar zijn voor de moderne wereld. De oorsprong is realistisch bedacht. Gedurende de heksenvervolging in de middeleeuwen besloten zeven vrouwen om de komst van de inquisitie niet af te wachten. Ze waren bedreven in de natuurgeneeskunde en hadden de gave om in hun omgeving op te gaan. De vrouwen creëerden kristallen om andere mensen af te weren en selecteerden enkel bewoners die zich onzichtbaar konden maken voor het kristal. Hierna heeft deze groep volledig afgezonderd van de mensen geleefd en vastgehouden aan hun middeleeuwse cultuur. Er wordt verder niet gesproken over andere vormen van magie.
Het Foraise volk leeft in een matriarchaat, met als leider Ceannaire Adina. Deze titel wordt van oudsher overgedragen op de eerstgeboren dochter. Mannen dienen alleen voor een beschermende functie. Maar recent is deze wet gewijzigd en kan de eerstgeborene de titel van Ceannaire en leider over de Foraisen op zich nemen. Prins Adrian is dus de volgende in de lijn van opvolging.

Simpele detective

De Erfgenaam is een soort van detective waarin gezocht wordt naar de waarheid achter de verdwijning van de moeder van Thomas, prinses Erinne. Daarnaast draait het verhaal om de vraag wie de erfgenaam van de Foraisen gaat worden. Daarbij krijgen Thomas en Adrian hulp van Jillian. Samen leren ze elkaars cultuur kennen en het mysterie te ontrafelen. Het verhaal wordt vanuit de verschillende personages verteld. Dit geeft het boek wat meer dynamiek.

De Erfgenaam recensie: Prima boek voor jonge lezers

De Erfgenaam is makkelijk leesbaar en gaat recht op zijn doel af. De personages zijn simpel opgezet en zijn met name naïef en jong. Er zijn weinig omzwervingen en het plot is iets voorspelbaar. Voor jeugdige lezers kan dit zeker een spannende detective en een goede kennismaking met het fantasy genre zijn. Het boek geeft als doelgroep young adult aan, maar ik denk dat het ook voor de jeugd (10 – 14 jaar) prima geschikt is. De schrijfsters hinten al naar een nieuw Foraise mysterie en ik denk dat er daarbij nog voldoende te ontdekken valt over dit magische volk.

Titel: De Erfgenaam
Auteurs: Liane Baltus, Rosalie Derickx
Uitgever: Uitgeverij Zilverspoor
ISBN: 978-94-630-8190-0

Koop De Erfgenaam via Bol.com of Amazon.nl:

De Erfgenaam recensie - coverDe Erfgenaam – € 19,95 Bol.com
De Erfgenaam – € 19,95 Amazon.nl

Helmie van Lith

Helmie is al vanaf jongs af aan een boekenwurm. Met name fantasy, historische romans en detectives spreken tot haar verbeelding. Toveren met Harry Potter, op onderzoek met Sherlock Holmes, Down the rabbit hole met Alice; een goed boek voert haar mee naar een andere wereld. Haar vrouw klaagt dan ook dat als ze leest ze niet meer bereikbaar is. Ook voor een goede film of serie is ze te porren. Het liefste iets met sciencefiction of kostuumdrama's.