Dinosaur Island recensie - Modern Myths

Dinosaur Island recensie – Een dinopark bouwen is moeilijker dan je denkt!

Het is de laatste vrijdag van juni, wat betekent dat elke dinofanaat die Jurassic World: Dominion nog niet heeft gezien, plannen maakt om naar de bioscoop te gaan. Die film sluit de nieuwste Jurassic Park-trilogie af met een hoop nostalgie en laat daarna een gat achter. En wat is er nou beter dan dat gat te vullen met het bouwen van je eigen dinopretpark? Daarom tref je in deze Modern Myths Spellenavond onze Dinosaur Island recensie, waarin we erachter komen dat matigheid beter is om het tot het einde te redden. Wie had dat gedacht?

Wie dacht dat na Draftosaurus en SOS Dino redacteur Daniel wel door zijn voorraad dinosaurusspellen heen was, heeft zicht vergist. Van die stapel is Dinosaur Island wel echt de grootste.

Ook dit keer krijg je te maken met een spel dat door een Kickstarter in de winkels kwam te liggen. Je mag dus weer een goedgevulde doos verwachten met een handleiding die niet onderdoet voor een kleine novelle. Maar ben je daar eenmaal doorheen, dan kan je wel lekker aan de slag.

Zet je dino’s klaar

Om te beginnen vraagt Dinosaur Island om nogal wat voorbereiding. Iedere speler krijgt een lege lap grond met een eigen type dinosaurus om mee te beginnen. Daarnaast krijg je een laboratorium en werknemers in de vorm van meeples (plastic mannetjes). In het midden van de tafel plaats je vervolgens het onderzoekscentrum, een scorebord en een handelsbord.

Op het handelsbord komt een selectie upgrades voor je lab, eettentjes en attracties voor je park. En bijzondere werknemers om toe te voegen. Daarnaast heb je nog doelen die bonuspunten opleveren en plot twists voor een extra uitdaging. Staat alles klaar, dan kan je beginnen.

Dinosaur Island spelbord overzicht

Dinosaur Island recensie – Gezamenlijke gameplay…

Iedere spelronde bestaat uit verschillende fases. Tijdens de onderzoeksfase worden er DNA-dobbelstenen gerold die de spelers mogen opeisen. Daarmee kunnen ze DNA verzamelen en de DNA-structuur van een dinosaurus kopen, zodat ze die kunnen maken. Of gebruik ze om extra werknemers in te zetten voor een latere fase.

Daarna kijken alle spelers naar het handelsbord waar geld ingezet kan worden voor nog meer DNA, maar ook om leuke upgrades voor je park te bouwen. Want als je bezoekers zich gaan vervelen met enorme reptielen die ondenkbaar lang uitgestorven zijn, kunnen ze altijd nog in een draaimolen.

Dinosaur Island dobbelstenen

…en individuele gameplay

Als de eerste fases van het spel voorbij zijn, houden de spelers zich met hun eigen borden bezig. Het begint bij je lab, waar je jouw werknemers aan het werk gaat zetten. Je kan DNA gebruiken om dinosaurussen te klonen, je kooien te vergroten en nog een heleboel andere dingen. Tijdens deze fase moet je oppassen dat je nooit te veel risico’s neemt. Er is namelijk een gevarenlevel dat je in de gaten moet houden. Zo zijn carnivoren de grootste bedreigingen, maar leveren wel de meeste punten op. Herbivoren kun je dan weer redelijk veilig neerzetten, maar zijn daardoor ook minder punten waard.

In de laatste fase gaat je dinosauruspark open en komen er bezoekers langs. Hoe hoger je “Excitement level”, hoe meer bezoekers. Ook hier geldt dat een gevaarlijke dino voor meer enthousiasme zorgt. De bezoekers nemen geld mee en jij moet ze verdelen over alle attracties. Pas echter op voor vandalen en zorg ervoor dat er niemand opgegeten wordt!

Moriya Labs Global

Kosten noch moeite gespaard

Hoewel Dinosaur Island en Jurassic Park twee verschillende merken zijn, zie je wel duidelijk de knipogen terug. De bekende, geanimeerde DNA-strengel uit de films komt in de regels regelmatig langs en ook de mug in amber prijkt op de doos. Het is duidelijk dat de ontwikkelaars bij Pandasaurus Games een doelgroep voor ogen had.

Er is ontzettend veel mogelijk in het spel en met alle componenten zorgt je ervoor dat een spelletje niet als een herhaling voelt. De speeltijd zou anderhalf tot twee uur moeten zijn, maar de praktijk leert dat je er snel langer over doet. Maar als je de regels kent, vliegt de tijd echter voorbij. Daarbij komt wel meteen een van de grootste nadelen van het spel. Het duurt even voor je park echt ergens op begint te lijken. Wanneer je dan eindelijk een paar leuke dino’s hebt, is het spel voorbij. Het liefst zou je – net als bij een videospel – je park steeds groter en absurder maken. Maar de tijdklok houdt dit helaas telkens weer tegen.

Dinosaur Island recensie - speloverzicht

Dinosaur Island recensie – Wie begint?

Dinosaur Island: De speler die als laatste een pretpark heeft bezocht, mag beginnen. Vanaf dan start telkens de speler met de minste punten.

Extra kosten voor net dat beetje extra

Dinosaur Island insertDe speldoos zit dus vol met verschillende spelonderdelen en dat is fantastisch. Toch wordt het al snel een rotzooi. Dit is typisch zo’n spel waarbij een goede insert belangrijk is en natuurlijk zit die er niet standaard bij. Om het jezelf wat gemakkelijker te maken, raad ik deze wel aan. Normaal ben ik van de stevige houten inserts, maar hierbij werkt ook een foam-versie goed. Je koopt hem voor € 16,99 bij Het Spelhuis.

Een ander nadeel zijn de dino’s die je krijgt. Was je – net als ik – niet bij de Kickstarter, dan krijg je een doos vol roze triceratops van plastic. Daarmee geeft het spel je toch niet helemaal het gevoel dat je wilt krijgen. Maar hier hebben de fans op ingespeeld en het is mogelijk om passende dinosaurus-meeples te krijgen voor elke soort die in de doos zit. Maar daar leg je dan meteen ook flink wat geld voor neer. Het is jammer dat deze twee elementen, die het spelplezier en spelgemak vergroten, niet sowieso onderdeel van het totaalpakket waren. Het lijkt alsof de makers zoveel wilden, dat ze daardoor steken hebben moeten laten vallen. De kaartjes en dikke kartonnen elementen zien er dan echter wel weer goed en stevig uit.

Roze dinos

Dinosaur Island recensie – Ook een solo-variant

Wat dan wel weer een enorm voordeel is, is dat Dinosaur Island ook solo gespeeld kan worden. Je krijgt dan doelen die je moet behalen. Daarnaast kun je proberen je eigen score te verbeteren, maar daar zit je wel snel aan je plafond. Maar het zorgt ervoor dat je wat meer kan experimenteren met verschillende soorten parken. Vooral als het spel iets te overweldigend is voor je vriendengroep, kan je er zo alsnog van genieten.

Lab Designer

Dinosaurusspellen vinden hun weg

Dinosaur World packshotDinosaur Island is voor de dino/bordspel-fanaticus echt wel een pareltje om aan je collectie toe te voegen. Wat het “bouw-je-eigen-dinopark” betreft is het ook een van de betere bordspellen op de markt. Alleen al daarom is het een aanrader. Ben je zelfs nu nog niet genoeg onder de indruk, dan kan je ook de uitbreiding Totally Liquid toevoegen voor een vijfde speler, met waterdino’s, een dinosauruskinderboerderij en nog veel meer.

Tiny Epic Dinosaurs packshotOok Dinosaur World is voor de speler die iets meer uitdaging zoekt. En speel je vaker met zijn tweeën, dan is Duelosaur Island weer beter afgestemd op jouw voorkeur. Wil je wel je eigen dinopretpark bouwen, maar zijn al deze spellen een beetje teveel voor je, dan is er ook nog Tiny Epic Dinosaurs. Deze versie is fantastisch in staat om een groot spel terug te brengen tot een doosje dat in één hand past en je toch hetzelfde gevoel brengt.

Dinosaur Island recensie – Tijd om wat dino’s te maken!

Dinosaur Island packshotVoor de échte dinofan is Dinosaur Island een goede manier om het bouwen van een dinopark naar je spellenavond te brengen. Er is genoeg variatie en uitdaging om het spel vaker op te pakken. Het is wel een prijzig spel, maar daar krijg je dan ook genoeg materiaal voor.

En kan je niemand overtuigen om mee te spelen, dan heeft het dus een degelijke solo-modus. Geen enkele reden dus om te wachten met de aanschaf. Want wat kan er nou misgaan in een pretpark vol dinosaurussen?

Voordelen: Veel variatie / Je bouwt je eigen dino-pretpark / Solo-variant
Nadelen: Sommige onderdelen konden beter / Je bouwt relatief weinig dino’s in het spel

Titel: Dinosaur Island
Ontwerper: Jonathan Gilmour & Brian Lewis
Uitgever: Pandasaurus Games
Aantal spelers: 1-4, met de mogelijkheid tot een 5e speler door uitbreiding
Leeftijd: 8+
Duur: 1,5 tot 2 uur
Genre: Worker placement / Sciencefiction

Bekijk hier de trailer van Dinosaur Island:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!

© 2022-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Pandasaurus Games

Pandasaurus Games banner - Modern Myths