Fried Barry recensie - Modern Myths

Fried Barry recensie – Horror cult komedie die je gezien moet hebben

De horrorkomedie Fried Barry begon in 2017 als een korte film over drugsgebruik met veel jumpscares en nachtmerriemateriaal. De short won veel prijzen in het horrorfilmcircuit, maar regisseur Ryan Kruger was nog niet klaar met Barry. Enkele jaren later is er een volledige speelfilm, of – zoals de regisseur het zelf benoemd – “a Ryan Kruger thing”. Lees onze Fried Barry recensie!

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2021 special.

Fried Barry recensie - posterBarry (Gary Green (Escape Room)) is een complete klootzak. Hij is verslaafd aan heroïne, behandelt zijn vrouw als vuilnis, erkent zijn eigen kind niet en is constant op zoek naar een nieuwe fix. Kortom, er is niemand met ook maar een greintje medeleven voor de man.

Maar als hij na een flinke trip naar huis strompelt, wordt hij ontvoerd door aliens. Een van de buitenaardsen neemt controle over zijn lichaam en gaat op onderzoek uit in de slechte kant van Kaapstad. En dat is een tocht vol drugs, seks en geweld.

Gary Green in Fried Barry

Vreemde mix van scifi, bodyhorror en grindhouse

Fried Barry is een vreemde mix van jaren 80 scifi, bodyhorror en grindhouse. Maar dan wel eentje die genrefans zeker zal bevallen. De gitzwarte humor kent een bepaalde luchtigheid door de fenomenale acteerprestatie van de pezige Gary Green die met zijn constante blik van verwondering en passiviteit een masterclass fysiek acteren geeft. Het is alsof je naar een gepensioneerde Buster Keaton kijkt. Maar dan eentje die een jarenlange heroïneverslaving achter de rug heeft en weet welke experimenten aliens op je uit kunnen voeren…

Alien Barry verkent de wereld

Fried Barry recensie – Onvergetelijke buitenaardse experimenten

Tijdens Barrys ontvoering krijg je grafisch te zien wat de aliens allemaal op hem uitspoken. Deze scènes zouden niet misstaan in een David Cronenberg film. Probeer een specifiek detail van die experimenten de komende weken maar eens van je netvlies te krijgen.

Ook heeft Fried Barry door de hele film een bijna Lynchiaanse sfeer en is elke scène voornamelijk een opzetje om naar de volgende gebeurtenissen te komen. Het script bestond namelijk enkel uit de opzetjes voor die scènes. De dialogen zijn bijna allemaal geïmproviseerd. Toch komt er wel een narratief naar voren, mede dankzij de alien die Barrys lichaam als een soort ruimtepak draagt om de duistere kant van de mensheid te ervaren. Maar zelfs in de donkerste krochten van de menselijke psyche weet hij een lichtpuntje te vinden.

De Alien in Barry

Ex-atleet werd stuntman

De hoofdrol is dus voor Gary Green, of “Gary from Capetown”, zoals de mensen in de filmindustrie hem noemen (en dus niet Agent 1066 van “The Time Bureau” uit het Arrowverse). Deze ex-atleet is stuntman geworden en heeft kleine rolletjes gespeeld in onder andere Death Race 2, Escape Room en De Heineken Ontvoering.

In Fried Barry laat hij zien dat hij niet alleen het fysieke tot in de puntjes beheerst, maar ook een geweldige timing heeft. Zo wordt hij in de film opgepikt uit een bar. Als alien zal hij waarschijnlijk een bepaald feromoon afgeven, want Barry is nu niet bepaald de droom van iedere vrouw (en toch wil praktisch iedere vrouw hem mee naar huis nemen na zijn ontvoering). Tijdens de seks klaagt ze dat hij geen kik geeft, waarna Barry er een hilarische “WOOOOH!” uitgooit.

De dames worden gek van Fried Barry

Fried Barry recensie – Kijken deze excessieve belevenis!

Deze horrorkomedie is heel moeilijk onder woorden te brengen. Het is vooral een belevenis. De film wordt voorafgegaan door een waarschuwing zoals we in de jaren 60 zagen voor een film. Er wordt gewaarschuwd voor excessen met drugs, seks en geweld. En dat levert Fried Barry zeker. Als we dan ook net over de helft een pauzescherm krijgen, is het helemaal of je in een grindhouse bioscoop op 42nd street zit. Fried Barry is niet voor iedereen, maar zeker genrefans met een voorliefde voor jaren 80 horror en scifi moeten deze regisseur in de gaten houden. Kijken!

Fried Barry is online te zien op Imagine Film Festival 2021 op 15 april om 19:30. Tickets en tijden vind je op de Fried Barry pagina. Bekijk hier de trailer:

Titel: Fried Barry
Regisseur: Ryan Kruger
Acteurs: Chanelle de Jager, Gary Green
Productie: The Department of Special Productions
Genre: Komedie / Horror

Imagine Film Festival 2021

Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2021 van 7 t/m 17 april online naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Laat je meevoeren naar andere werelden. Of kijk anders naar onze eigen wereld. Daarbij onderzoekt het festival nieuwe vormen om fantastische verhalen te ervaren. Zoals virtual reality en fantastische games. In verdiepende programma’s biedt het festival achtergronden, geschiedenis en context. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2021 special!

Imagine Film Festival 2021 bannerLees meer Modern Myths recensies!

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © The Department of Special Productions

fried barry movie