Marionette recensie - Modern Myths 1

Marionette recensie – Psychologische thriller die in je hoofd spookt

Kinderen zijn eng. De makers van The Exorcist, The Ring, The Omen, Children of the Corn en destijds Schatjes! wisten dat al. De psychologische thriller Marionette – vanaf 1 oktober in de bioscoop – mag je ook aan dit rijtje toevoegen. Kinderpsychiater Marianne Winter (Thekla Reuten) neemt een baan aan in Schotland om een traumatisch verlies te ontvluchten. Een van haar nieuwe patiëntjes – Manny – gelooft dat hij de werkelijkheid kan beïnvloeden en tekent gewelddadige gebeurtenissen. Als die tekeningen waarheid worden, begint dr. Winter aan haar eigen geestelijke gezondheid te twijfelen. Lees in onze Marionette recensie hoe deze prachtig geschoten film in je hoofd gaat rondspoken.

Marionette recensie - posterDe menselijke psyche is een onuitputtelijke bron voor fascinerende verhalen. Wat beweegt ons, waar zijn we allemaal toe in staat en hoe gaan we om met trauma, verlies, liefde en woede? Marionette van regisseur Elbert van Strien (Zwart Water, Het Verborgen Gezicht) benadert deze vragen vanuit verschillende personages. Maar je beleeft het verhaal voornamelijk vanuit kinderpsychiater Marianne Winter, een rol van Thekla Reuten (Red Sparrow, In Bruges, Warrior Nun). Zij heeft haar eigen trauma te verwerken en doet dit door een baan in Schotland aan te nemen en haar verwoeste leven in Amerika achter te laten. Ze verruilt het licht voor het duister, met alle gevolgen van dien.

De marionettenwereld

Marionette is gebaseerd op Van Striens korte film De marionettenwereld uit 1993. Hierin gelooft een tienjarig jongetje dat alles wat hij verzint ook daadwerkelijk zal gebeuren. In Marionette neemt Marianne Winter de patiënten van psychiater Dr. McVittie (Peter Mullan (Children of Men)) over, die plotsklaps de hand aan zichzelf heeft geslagen. Een van zijn patiënten is het jongetje Manny (Elijah Wolf (T2 Trainspotting)). Manny tekent gewelddadige zwart-wittekeningen vol dood en verderf. Hij gelooft dat wat hij tekent, de werkelijkheid kan beïnvloeden. Marianne raakt gefascineerd door Manny, maar krijgt geen medewerking van haar collega’s om de aantekeningen van Dr. McVittie in te zien. Marianne begint te geloven dat de beweringen van Manny niet enkel hersenspinsels zijn en langzamerhand raakt ze door hem geobsedeerd.

Marianne en Manny

Marionette recensie – Licht versus duister

Marianne had een gelukkig leven in New York met haar man Josh, tot ze een auto-ongeluk krijgen en hij overlijdt. Hevig getraumatiseerd vertrekt ze naar Schotland om een nieuw leven op te bouwen. Het contrast van beide werelden wordt door cameraman Guido van Gennep (Oorlogswinter) zeer scherp neergezet. De beelden in de bossen van Amerika zijn licht, vol hoop en liefde, terwijl de scènes in Schotland donker, grillig en hard zijn. Het landschap speelt een duidelijke rol in het verhaal, dat verder gedragen wordt door de gemoedstoestand van dr. Winter. Zij is boos en verdrietig, drinkt teveel en is de weg kwijt. Ze schopt tegen het geloof, zoekt wel naar liefde, maar is het verlies van haar man overduidelijk nog niet te boven. Als het Manny lukt om onder haar huid te kruipen, begint Marianne in een existentiële crisis te raken en neemt ze enkele dubieuze beslissingen. Dit leidt tot een zeer heftige confrontatie met de jongen, waar je als kijker in meegesleurd wordt tot de shockerende conclusie.

Dr. Marianne Winter

Doe de twist

Die confrontatie had wat mij betreft al een prima einde van Marionette kunnen zijn. De film gaat echter nog een poosje door en gebruikt een twist om tot een bijzonder einde te komen. De geloofwaardigheid van dat einde wringt een beetje, waardoor de film in mijn ogen wat te gemaakt wordt. De duistere aanwezigheid van Manny verliest er uiteindelijk kracht door. Maar het verhaal is tot deze twist een psychologische thriller die de spanning goed opbouwt, met indringend spel van zowel Thekla Reuten als Elijah Wolf.

Marionette recensie

Marionette recensie – Thriller die je raakt

De prachtige beelden van Schotland en Amerika alleen al maken het de moeite waard om Marionette op het grote scherm te gaan zien. De twist daargelaten weet deze thriller je behoorlijk te raken. Na afloop is er ook voldoende om over te filosoferen. Heb jij al jouw persoonlijke demonen nog een beetje in de hand? Na het zien van Marionette is het goed om je eigen psyche er nog eens op na te lopen…

Vanaf 1 oktober draait Marionette in de bioscoop en is vanaf 6 november ook exclusief bij Pathé Thuis te zien.

Bekijk hier de trailer:

Titel: Marionette