Spider-Man: No Way Home recensie - Modern Myths

Spider-Man: No Way Home recensie – Thuiskomen voor Spider-Man fans

De hype rond de derde Tom Holland Spider-Man film is gigantisch. De trailers voor Spider-Man: No Way Home braken records en de kaartverkoop loopt inmiddels al in de tienduizenden. Het gebeurt niet vaak dat een film daarna aan alle verwachtingen voldoet. Maar No Way Home voldoet niet alleen aan die hooggespannen verwachtingen, hij overtreft ze ook nog eens. Op meerdere vlakken. Vooral als je een levenslange Spider-Man fan bent zoals Jeroen. Lees in zijn redelijk spoilervrije Spider-Man: No Way Home recensie hoe dit avontuur in elke realiteit de juiste snaren raakt!

Wil je een spectaculair goodie pakket winnen? Doe dan mee met onze Spider-Man: No Way Home winactie.

Spider-Man: No Way Home recensie - PosterVoor ik begin met mijn Spider-Man: No Way Home recensie, eerst een waarschuwing: spoilers! Tenminste, spoilers die je had kunnen voorkomen door geen trailer van deze derde Tom Holland (OnwardSpider-Man: Far From Home) Spider-Man film te kijken. Ik zal namelijk enkel schrijven over de verhaalelementen die je in die trailers hebt kunnen zien en niets over alle verrassingen die vervolgens nog in de film zitten.

Over een week of twee, als je kans hebt gezien om de geweldige achtbaan van No Way Home zelf mee te maken, zal ik een hoofdredactioneel wijden aan al het geweldigs dat dit avontuur de Spider-Man fan biedt. Als ik me tot die tijd kan inhouden dan. Want als een van die levenslange Spider-Man fans moet ik nog steeds de neiging onderdrukken wildvreemden op straat aan te klampen om hen te overtuigen om deze film te gaan zien. Aan de ticketverkoop te zien – op het moment van schrijven al meer dan 85.000 kaartjes verkocht – is dat echter helemaal niet nodig. Spider-Man: No Way Home vindt moeiteloos zijn publiek en ik weet zeker dat het enthousiasme alleen nog maar groter gaat worden.

The Iron Spider in No Way Home

Recensie gebaseerd op de trailers

Goed, een spoilervrije recensie dus, met enkel inhoud gebaseerd op de trailers die tot nu toe verschenen zijn. En daarin zit al heel erg veel dat ook geheim gehouden had kunnen worden. Aan de andere kant is het enthousiasme voor No Way Home juist zo hoog door de trailers. De teaser trailer verbrak moeiteloos het kijkrecord dat Avengers: Endgame had en het speculeren over het verhaal hield de gemoederen al maanden bezig.

Spider-Man: No Way Home introduceert dan ook iets unieks waar de Disney+ serie Loki al een inkijkje in gaf en Doctor Strange in the Multiverse of Madness volgend jaar op verder borduurt: het multiversum. Liefhebbers van Marvel comics zijn natuurlijk al bekend met het concept: er bestaan meerdere realiteiten naast de onze, waarin de geschiedenis steeds net anders loopt en je leven daardoor ook steeds net iets anders is. Superhelden en -schurken hebben vaak de mogelijkheid om van de ene realiteit naar de andere over te springen. Soms om helden te waarschuwen, soms om de macht te grijpen, soms per ongeluk.

Tom Holland als Peter Parker en Benedict Cumberbatch als Stephen Strange

Spider-Man: No Way Home recensie – Keuzes maken

Laten we in een ander artikel dieper ingaan op de wetenschap achter het multiversum concept. Als je alvast wat meer wilt weten, bekijk dan de Spider-Man: No Way Home and the Multiverse YouTube video van superheldenwetenschapper Barry W. Fitzgerald (How to Build an Iron Man Suit). Hierin wordt de vraag gesteld of het überhaupt mogelijk is dat er meerdere realiteiten naast de onze bestaan. Het is ook zeker een leuk onderwerp om na No Way Home te bespreken met je vrienden. Hoe zou jouw leven er op dit moment uitzien als je op specifieke punten in je persoonlijke geschiedenis andere keuzes had gemaakt?

En keuzes maken staat centraal in Spider-Man: No Way Home. We zagen aan het einde van Spider-Man: Far From Home hoe de verslagen Mysterio vlak voor zijn ondergang de geheime identiteit van Spider-Man wereldkundig maakt. Peter Parker is ontmaskerd! Dit brengt niet alleen Peter in de problemen, maar ook iedereen om hem heen. Niet in de laatste plaats zijn beste vrienden MJ (Zendaya (The Greatest Showman, Dune)) en Ned (Jacob Batalon (Blood Fest)). De vrienden proberen uitgeloot te worden voor de prestigieuze technische universiteit MIT. Maar dat wordt lastig als je betrokken bent bij de praktijken van een vigilante die Public Enemy #1 is geworden. Peter gaat gebukt onder zijn schuld- en verantwoordelijkheidsgevoel voor de situatie.

Peter Parker, Ned Leed en MJ

Sinister Six: Een breuk in de realiteit

In zijn wanhoop roept Peter de hulp in van Doctor Stephen Strange (Benedict Cumberbatch (Doctor Strange, Star Trek: Into Darkness)) en vraagt hem ervoor te zorgen dat de wereld vergeet dat hij Spider-Man is. Strange is de beroerdste niet, maar komt er al snel achter dat adolescenten ware hoofdpijndossiers zijn. De vergetelheidsspreuk gaat mis, er ontstaat een breuk in de realiteit en Peter komt erachter dat superschurken uit alternatieve levens van Spider-Man – lees: de Tobey Maguire en Andrew Garfield Sony-films – zijn gearriveerd.

Opeens krijgt Spider-Man het aan de stok met Dr. Octopus, Green Goblin, Electro, Sandman en de Lizard. Allemaal gespeeld door dezelfde acteurs uit de vorige films, respectievelijk Alfred Molina, Willem Dafoe, Jamie Foxx, Thomas Haden Church en Rhys Ifans. Bijna een complete “Sinister Six” dus.

Thomas Haden Church als Sandman

Spider-Man: No Way Home recensie – Comic plot met een beetje los zand

Voorafgaande deze derde Tom Holland Spider-Man film was ik bang dat al deze superschurken niets meer dan eye-candy zouden zijn. Maar dat had ik gelukkig mis. Bijna elke klassieke Spider-Man schurk heeft een verhaalelement in de film dat niet alleen past bij het personage, maar ook teruggrijpt naar de rijke geschiedenis van de comics. Eigenlijk zijn het enkel de verhaallijntjes van Lizard en Sandman die als los zand aan elkaar hangen. Maar dat kan ook haast niet anders, gezien wat de film allemaal wil tonen.

En dat is veel. Het plot wordt wel op een typische stripboekenmanier voortgestuwd, maar wat een avontuur. We gaan naar een duistere plek in het leven van Spider-Man, meerdere duistere plekken zelfs. Maar allemaal recht uit het hart en zeer herkenbaar voor de eerder genoemde webslingeraar fans. Ik moet eerlijk bekennen dat ik op een gegeven moment bijzonder emotioneel werd door een gebeurtenis waarin een bepaald personage een tweede kans krijgt om iets te voorkomen. Spider-Man: No Way Home raakt de gevoelige snaren van mijn inmiddels 35-jarige vriendschap met Peter Parker. Om in de thematiek van deze trilogie te blijven: het voelt als thuiskomen.

Alfred Molina als Doctor Octopus

Voor de levenslange Spider-Man fan

Ik vraag me dan ook af of jongere kijkers die opgroeien met de Tom Holland Spider-Man in het Marvel Cinematic Universe, dezelfde binding met deze film zullen hebben. De dynamiek tussen Peter en zijn tante May, Happy Hogan, MJ en Ned borduurt verder op de vorige twee delen, maar het overgrote deel van de film lijkt toch vooral interessant voor liefhebbers van de strips en de eerder genoemde Spider-Man films van Tobey Maguire en Andrew Garfield. De superschurken kennen deze wereld waarin Avengers leven niet en daardoor is No Way Home toch anders dan Homecoming en Far From Home. Vooral als je niet bekend bent met deze schurken van buiten het MCU.

Maar wellicht maakt dat niets uit. De basis van de MCU Spider-Man films is hetzelfde: hoe balanceert Peter Parker zijn jeugdig optimisme met de verantwoordelijkheid die hoort bij een superheld als Spider-Man. Ook de comics belichten dat onderwerp al jaren en dat maakt waarom Spider-Man: No Way Home uiteindelijk zo’n impact heeft. Het is de worsteling die Peter doormaakt om volwassen te worden dat het hart van deze films vormt. En van Spider-Man al sinds hij in de jaren 60 door Stan Lee en Steve Ditko werd geïntroduceerd.

Willem Dafoe als Norman Osborn - Green Goblin

Spider-Man: No Way Home recensie – Geweldig avontuur met een beetje valsspelen

Alle lof dus voor Sony, Marvel, Tom Holland en regisseur Jon Watts. Het is bijzonder hoe deze regisseur die vooral muziekvideo’s van Fatboy Slim op zijn naam heeft staan, zo’n bijzondere Spider-Man trilogie heeft weten op te bouwen. Ik ben dan ook erg benieuwd wat hij met Fantastic Four gaat doen die nu in pre-productie is.

Wat Tom Holland betreft gaan de geruchten dat er al gewerkt wordt aan een nieuwe Spider-Man trilogie. Of deze zich vooral in het Sony universum zal afspelen of toch binding houdt met het Marvel Cinematic Universe is afwachten. Maar met de mogelijkheden die het multiversum biedt, kunnen de filmmakers moeiteloos elk verhaal aan elkaar knopen. Of je dat valsspelen vindt, is aan jou. Maar wat mij betreft werkt het in Spider-Man: No Way Home geweldig. Over een poosje zullen we in mijn hoofdredactioneel verder praten over alle elementen die ik in deze recensie niet wil spoilen. Voor nu: ga naar Spider-Man: No Way Home. Al moet je er om half acht ’s ochtends voor naar de bioscoop gaan. En blijf tot je hem gezien hebt ver van internet, want deze film werkt het beste als je je volledig laat overdonderen door alle Spider-Man verrassingen die je te wachten staan!

Spider-Man: No Way Home draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Spider-Man: No Way Home
Regisseur: Jon Watts