Terraforming Mars recensie - Modern Myths

Terraforming Mars recensie – Wie temt de rode planeet?

In het jaar 2400 is de aarde uitgeput. Overbevolking en een groot tekort aan grondstoffen doen de wereldregering beslissen om Mars bewoonbaar te maken. Verschillende coöperaties gaan de strijd aan om een slaatje te slaan uit het terraformen van de rode planeet. In het spel kies je een van deze megabedrijven en ga je de concurrentie aan. Lees in onze Terraforming Mars recensie hoe de toekomst van de mensheid op Andrés keukentafel wordt bepaald.

Als je de doos van Terraforming Mars opent, zie je een bord met een afbeelding van Mars, verdeeld in zeskanten die doen denken aan Catan. Het bord is voorzien van verschillende symbolen en je krijgt een veelvoud aan kubussen in verschillende maten en kleuren. Ook zijn er zo’n 200 kaarten met daarop zogeheten projecten. Een licht intimiderend regelboek houdt je wel even bezig, maar de uitleg is wel duidelijk. Dan zijn er nog diverse tegels met afbeeldingen van steden, bossen en oceanen. Een beurtcounter maakt het geheel compleet.

Drie leefcondities: temperatuur, vocht en zuurstof

Het doel van het spel is drie leefcondities op peil te krijgen: temperatuur, vocht en zuurstof. Door deze te verhogen krijgt een speler Terraform-punten en de mogelijkheid meer soorten kaarten te spelen. De spelrondes – ook generaties genoemd – zijn duidelijk onderverdeeld in fases.

Terraforming Mars bordspel - overzicht

Terraforming Mars recensie – Actie, productie en onderzoek

In de actiefase voer je een tot twee acties uit, variërend van het plaatsen van een tegel, het spelen van een kaart of het verhogen van een van de drie leefcondities. In de productiefase, die iedereen tegelijk afwikkelt, wordt met een paar simpele rekensommetjes gekeken hoeveel van elke grondstof iedere speler krijgt. In de onderzoeksfase trekt elke speler vier kaarten, maar neemt ze nog niet in de hand. Elke kaart kost namelijk drie megacredits.

Megacredits is de standaard valuta in Terraforming Mars. Als alle parameters behaald zijn en er liggen negen oceaantegels op het bord, stopt het spel. Aan de hand van de behaalde Terraform-punten en met Victory-(overwinnings)punten wordt bepaald wie de winnaar is.

Thorgate

Terraforming Mars – Wie begint?

Terraforming Mars: De eerste speler wordt willekeurig gekozen, waarna de eerste ronde begint. In de daaropvolgende rondes is de volgende speler met de klok mee als eerste aan de beurt.

Regels, speciale regels en uitzonderingen

Terraforming Mars is in de basis geen moeilijk spel, maar de grote hoeveelheid kaarten met daarop allemaal uitzonderingen op de regels, of met speciale regels, maken de voortgang soms wat ingewikkeld. Je kunt er echter wel voor kiezen om de moeilijkere kaarten – die gemarkeerd zijn met een rood-wit tekentje – weg te laten om een iets simpeler spel te spelen. Of kies voor de “draft” variant, waar je elke beurt een kaart kiest en de rest doorgeeft. Het is in ieder geval aan te raden om een speler met ervaring aan tafel te hebben om nog het een en ander uit te leggen waar nodig.

Terraforming Mars bordspel - detail

Solo-optie en uitbreidingen

Het draait er in Terraforming Mars om een goed draaiende economie op te zetten met je coöperatie, waardoor je zoveel mogelijk activiteiten en tegels kan neerleggen. Er is vrij weinig interactie tussen de spelers die voornamelijk allemaal met hun eigen ding bezig zijn. Maar dat past wel bij het spel. Er is ook een solo-optie om het spel te spelen. Dit is erg leuk om op een druilerige middag twee uurtjes mee vol te maken. Ook zijn er nog enkele uitbreidingen voor Terraforming Mars beschikbaar. Zo kun je de achterkant van Mars en ook Venus terraformen. Of dit veel impact op de gameplay heeft moeten we in een andere recensie uitzoeken.

Terraforming Mars - Spelbord

Terraforming Mars recensie – Prijzig, maar zijn geld waard

Terraforming Mars recensie - PackshotTerraforming Mars is geen spel voor jongere kinderen, maar mijn zoontje van 10 heeft toch gewonnen. Als er oudere spelers meespelen om hier en daar wat uit te leggen, is het spel best geschikt voor de hele familie. Terraforming Mars is een redelijk prijzig spel, maar wel eentje die zijn geld waard is. Het is zeker geen bordspel wat na een keer spelen voor jaren in de kast verdwijnt. Onze ruimteschepen zullen dus nog vaker naar de rode planeet afreizen.

Voordelen: In de basis simpel / veel spelmateriaal / solo-optie
Nadelen: Veel uitzonderingen op de regels / weinig interactie tussen spelers

Titel: Terraforming Mars – Eerste editie
Ontwerper: Jacob Fryxelius
Uitgever: Fryxgames
Aantal spelers: 1 – 5
Leeftijd: 12+
Duur: 90 – 120 minuten
Genre: Sciencefiction / strategie

Koop Terraforming Mars – Eerste editie in de Modern Myths Shop:

Terraforming Mars – Eerste editie – € 57,99

Bekijk hier een unboxing van het Terraforming Mars bordspel:

Terraforming Mars – Modern Myths Spellenavond

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

Mars banner