Terras Altas - Puur Wit recensie - Modern Myths

Terras Altas – Puur Wit recensie: rijk fantasy verhaal over bedrog, illusies en trouw

Modern Myths loves steampunk! Al een paar jaar is het genre bezig aan een opmars en wij zijn fan. Yvette stond vooraan in de rij om het nieuwe boek van Patty van Delft, Terras Altas – Puur Wit, te mogen lezen. Een verhaal, zo belooft de achterflap, over geheimen, onderdrukking, tweestrijd en een gevecht om vrijheid. Waarin niets zo eenvoudig is als het lijkt. Dat schept verwachtingen… En nou en of Van Delft die waarmaakt! Lees onze Terras Altas – Puur Wit recensie.

Meer weten over steampunk? Lees Yvettes Wat is steampunk? achtergrondartikel!

Terras Altas – Puur Wit vertelt het verhaal van Lily. Ze is een Magyr, wat betekent dat ze deel uitmaakt van een hoge rang in de bevolking van het Hoogland. Ze gaat trouwen met Espen, erfgenaam van het machtigste Huis onder het Regime dat sinds de oorlog over het welvarende Hoogland regeert.

Maar als haar luchtschip neerstort in het Laagland, is Lily genoodzaakt om een manier te vinden om te overleven in gevangenschap tussen de misdadigers die zijn verbannen naar dit woeste deel van Terras Altas.

Trouw aan jezelf

Het ontbreekt Lily niet aan beproevingen in haar leven. In het Hoogland probeert ze een betere Magyr te worden, in het Laagland ontdekt ze heel andere kanten van zichzelf. Maar ook op emotioneel vlak ontbreekt het haar niet aan kwellingen. De jongen voor wie ze haar hart bewaart, Espen, is mijlenver bij haar vandaan. En toch is hij geen moment uit haar gedachten. Haar trouw aan hem lijkt onvoorwaardelijk. Dat is voor de lezer soms moeilijk, want op een korte kennismaking na, ken je Espen niet. Dit maakt het echter ook heel interessant, want je vraagt je constant af of haar trouw wel gegrond is. Hoe weet je als lezer (en hoe weet Lily) dat Espen niet allang verder is gegaan met zijn leven na haar vermoedelijke dood?

Voor Lily is de gedachte aan Espen houvast; hij staat voor alles dat goed was aan haar leven. Maar naarmate ze meer en meer te weten komt over het Hoogland, hoe moelijker ze het vindt om met haar volledige hart voor hem te blijven gaan. De leider van een groepje vermeende misdadigers, River, blijkt namelijk niet zo’n woesteling te zijn als ze in eerste instantie dacht.

Terras Altas – Puur Wit recensie: Steampunk en magie

Steampunk en magie – het is een onwaarschijnlijke combinatie die blijkbaar goed hand in hand gaan. Er komen apparaten, voertuigen en wapens voor in Terras Altas – Puur Wit die zonder twijfel onder de noemer steampunk vallen. Vooral de “mabs” zijn erg leuk bedacht en heel beeldend: dieren in Laagland die zo gemodificeerd zijn dat ze half dier, half apparaat zijn. De Magyrs vormen een apart volk onder de mensen in het Hoogland en genieten speciaal aanzien. In het Laagland echter gruwelt men van Magyrs.

Lily weet haar krachten ondanks haar gevangenschap te verbeteren en hierdoor redt ze zichzelf (en anderen) meerdere keren uit vervelende situaties. Het is echter een beetje de vraag wat de magie écht aan het verhaal toevoegt, dat niet op een andere creatieve manier opgelost had kunnen worden. Het geeft Lily een bepaalde status en dat is leuk, maar de nadruk had wel iets meer kunnen liggen op hoe het precies werkt (ze reikt in zichzelf naar een “bron”, maar wat en hoe dat dan precies in zijn werk gaat, blijft een beetje onbesproken).

Een ongecompliceerd verhaal

Patty van Delft is geen onbekende in de Nederlandse schrijfwereld. Eerder schreef zij de Drägan Duma-serie, waarover heel goede recensies zijn verschenen, onder andere hier op Modern Myths. Terras Altas – Puur Wit is voor mij de eerste kennismaking met deze schrijfster, maar haar andere boeken zitten inmiddels in het spreekwoordelijke boodschappenmandje van mijn lokale boekhandel.

Het is namelijk heel moeilijk om een ongecompliceerd verhaal te vertellen. En Van Delft doet dat uitstekend. Het verhaal van Terras Altas – Puur Wit is rechtlijnig: niet te ingewikkeld, duidelijk, goed te volgen en heerlijk van tempo. Het is bijzonder wat de auteur doet met haar schrijfstijl. Het verhaal begint in het Hoogland. De zinnen zijn lang, het taalgebruik beeldend. Zodra Lily neerstort, verandert dat. De zinnen worden kort, soms zijn het zelfs slechts steekwoorden. Het is nog steeds beeldend, maar speelt ook erg in op het gevoel van de lezer. Je voelt hoe angstig het is voor Lily om niet te weten waar ze is en helemaal alleen te zijn. Zodra deze grote angst verdwijnt en het acute gevaar wijkt, worden de zinnen weer langer. Op deze manier leef je ontzettend met haar mee. Je voelt Lilys angst en je verslindt pagina na pagina, zonder dat je het merkt.

Sterk plot met de nodige twists

Een ongecompliceerd verhaal is overigens niet saai. Terras Altas – Puur Wit heeft tientallen interessante en diep-gelaagde personages die allemaal hun eigen twist aan het plot geven. Heel af en toe zakt het tempo van het verhaal in, om dan metéén weer opgepakt te worden door een onverwachte wending, een nieuw personage of een hinderlaag. Die zitten er overigens zo vaak in, dat je je op een gegeven moment gaat afvragen of het Lily nou nooit eens gegund is om even op adem te komen. Schrijvers herkennen misschien het devies “maak het je hoofdpersoon zo moeilijk mogelijk”. Dit staaltje schrijverswijsheid heeft Van Delft goed onder de knie. Arme Lily.

Terras Altas – Puur Wit recensie: Aan je boek gekluisterd

Ongecompliceerd betekent ook niet dat er geen diepgang in zit. De reis die Lily zowel fysiek als mentaal én als Magyr aflegt, houdt je aan het boek gekluisterd. Van Delft gaat ook enkele moeilijk bespreekbare situaties niet uit de weg en zorgt ervoor dat Lily van elke ervaring een beetje sterker wegloopt. Ze maakt tot haar eigen verbazing vrienden in het Laagland, ze leert er overleven en ontdekt een hoop over het Hoogland dat haar geloof in haar volk doet wankelen. Terras Altas – Puur Wit is een fantasy steampunkverhaal dat je leert om nooit alles te geloven wat je wordt verteld.

Titel: Terras Altas – Puur Wit
Auteur: Patty van Delft
Uitgever: Celtica Publishing
ISBN: 978-94-931-5823-8

Koop Terras Altas – Puur Wit via Bol.com of Amazon.nl:

Terras Altas - Puur Wit recensie - coverTerras Altas – Puur Wit – € 20,95 Bol.com
Terras Altas – Puur Wit – € 20,95 Amazon.nl

Yvette Hazebroek

‘Fan' van alles dat met fantasy te maken heeft, is nogal zwak uitgedrukt als we Yvette omschrijven. ‘Obsessief’ komt meer in de buurt! Yvette is verslaafd aan alles dat fantasy uitstraalt (series, films, evenementen en boeken); het fantastische genre loopt als een rode draad door haar leven. Een favoriete auteur aanwijzen vindt ze een onmogelijke opgave, maar als het moet: Neil Gaiman, Philip Reeve en V.E. Schwab (maar vraag het haar volgende maand nog eens en er komt een ander antwoord). Naar Yvette op zoek op een evenement? Ga kijken bij de Steampunk corner. Haar liefde voor fantasy is tot een hoogtepunt gekomen bij het realiseren van haar debuutroman Bay en de Piraenauten, dat in juli verscheen bij Uitgeverij Macc.