Tussen de Beesten en Wilde Rozen recensie - Modern Myths

Tussen de Beesten en Wilde Rozen recensie – Sprookje met een duistere kant

In het koninkrijk Aloriya is nooit honger, nooit oorlog en niemand wordt er ooit ziek. Dit is te danken aan de magische kroon die de eerste koning bij vrouwe Wildernis in het woud heeft gehaald. Zolang er iemand van zijn familie op de troon zit, blijft Aloriya bloeien en kan het aangrenzende vervloekte woud hen niets doen. Na het overlijden van de koning wordt er echter te lang gewacht met het kronen van zijn dochter en gaat het verschrikkelijk mis. Lees Yvettes Tussen de Beesten en Wilde Rozen recensie!

In Tussen de Beesten en Wilde Rozen van auteur Ashley Poston dringen de gruwelijkheden uit het bos het koninkrijk binnen en brengen iedereen in levensgevaar. Ceres, de dochter van de tuinman, weet ternauwernood te ontsnappen.

Ze vlucht het bos in waar ze als kind haar moeder en vrienden verloor aan de woudvloek. De vloek waarvan een klein zaadje zich toen ook in haar genesteld heeft. Vergezeld door een vos en een wel zeer aparte beer gaat ze op weg om haar thuis te redden, voor het te laat is.

Een nieuw sprookje

Tussen de Beesten en Wilde Rozen leest als een sprookje. Een schijnbaar onbelangrijk meisje gaat op een onmogelijke tocht om haar thuis te redden, vergezeld van twee mysterieuze dieren die meer zijn dan op eerste oogopslag lijkt. Tijdens haar tocht blijken de verhalen die ze haar hele leven geloofde niet te kloppen en blijkt de wereld ingewikkelder dan gedacht. Haar prins op het witte paard komt natuurlijk ook in beeld en, zoals een echt sprookje betaamt, heeft het verhaal een moraal.

Hoewel dit misschien een beetje cynisch omschreven is, geeft dit sprookjesbeloop eigenlijk ook wel wat fijns aan het boek. Ik waande me vanaf het begin in een Disneyfilm en wist na tien bladzijden al in grote lijnen hoe het verhaal zou aflopen. Voeg daar een flinke dosis feel-good momenten aan toe en op zijn tijd een flinke dosis spanning en je hebt een heerlijk boek om even makkelijk in weg te kruipen.

Tussen de Beesten en Wilde Rozen recensie – Een tikkeltje voorspelbaar…

Sommige aspecten van het verhaal zijn een tikkeltje voorspelbaar, vooral als je vaker sprookjes hebt gelezen. Zo is de identiteit van de vos vrij snel duidelijk door enkele overduidelijke hints. Gelukkig is niet alles te simpel, want de schrijfster heeft me, wat betreft de ware identiteit van de beer, meerdere keren op het verkeerde been weten te zetten.

…Maar wel met een duistere kant

Verwacht door dit sprookjesuiterlijk vooral niet dat Tussen de Beesten en Wilde Rozen een zoetsappig kinderboek is. Net zoals de ouderwetse sprookjes heeft dit verhaal gruwelijke kanten. Er wonen verschrikkelijke wezens in het woud, die tot in detail beschreven worden. Door de beeldende schrijfstijl van Ashely Poston komen ze voor je ogen tot leven, vaak met een weerzinwekkend resultaat.

Een verhaal voor net niet de hele familie

Het boek is op de markt gebracht als Young Adult, wat suggereert dat het geschikt is voor lezers vanaf 13 jaar. Ikzelf zou het boek zeker al aanraden voor de wat oudere basisschoolkinderen. Het boek is niet te zwaar, het taalgebruik niet overdreven ingewikkeld en het verhaal leest makkelijk weg. Voor jonge kinderen is het minder geschikt door de monsters die ontstaan zijn door de woudvloek, maar een stoere 10-jarige kan er vast mee uit de voeten.

Tussen de Beesten en Wilde Rozen recensie – Een boek om in weg te kruipen

Met Tussen de Beesten en Wilde Rozen heeft Ashley Poston een boek neergezet dat heerlijk leesvoer is tijdens deze donkere dagen. Het is een boek vol liefde en haat, bals met mooie kleding, de wetenschap dat alles weer goed komt en de hartverwarmende boodschap dat je tot zo veel meer in staat bent dan je afkomst doet vermoeden. Postons schrijfstijl is fijn en niet te ingewikkeld. Ik las het boek dan ook bijna in één ruk uit. In de epiloog geeft de schrijfster tot slot een voorzetje voor een nieuw verhaal. Is er dan toch geen “lang en gelukkig” voor Aloriya, Ceres en het woud? Ik wil er in ieder geval graag achter komen!

Titel: Tussen De Beesten en Wilde Rozen
Auteur: Ashley Poston
Uitgever: Best of YA
ISBN: 978-90-003-7527-1

Yvette Wolters

Al als klein meisje belandde Yvette Wolters met haar neus in de boeken en ze is niet van plan daar ooit nog uit te komen. Na in aanraking gekomen te zijn met de boeken van Harry Potter stond fantasy op het leesmenu. Haar liefde voor dit genre is door de jaren heen alleen maar gegroeid.
Of het nu een boek is, een film, serie of bordspel; zodra het fantasy uitstraalt is Yvette enthousiast.

Yvette is regelmatig met haar hele gezin op festivals te vinden, waarvoor zij met veel liefde zelf de kostuums ontwerpt.