In The Guild of Merchant Explorers stap je in de schoenen van handelaren die het koninkrijk Tigomé in kaart brengen. Met een landkaart voor je neus ga je stap voor stap nieuwe gebieden ontdekken, dorpen stichten en ontdekkers plaatsen. Het spel van Matthew Dunstan en Brett J. Gilbert combineert lekker puzzelen met strategisch plannen. Wij speelden het met twee spelers en delen onze ervaring in deze The Guild of Merchant Explorers recensie!
Meestal loop ik dan gelijk de andere kant op, maar er was iets met dit spel dat mijn interesse wekte. Het bord voelt haast als een leeg canvas waarop je jouw netwerk van dorpen en ontdekkers plaatst. Weinig restricties, veel mogelijkheden. Daar had ik wel zin in!
The Guild of Merchant Explorers recensie – Wie begint er?
Hoogste dobbelsteenrol? Oudste speler? Veel spellen bepalen hun startspeler tegenwoordig anders. Bij elk spel vertellen we wie er mag beginnen.
The Guild of Merchant Explorers: Aangezien je in dit spel tegelijk je acties doet, is er geen startspeler.
Ontdek de wereld van Tigomé
Het spel verloopt in vier ronden, de zogenaamde Eras. We hebben elk een eigen kaart van hetzelfde gebied. Je begint vanuit je hoofdstad in het midden van je kaart. Aan het begin van een Era worden een voor een verkenningskaarten omgedraaid. Deze kaarten geven aan welk type terrein je mag ontdekken, bijvoorbeeld een woestijn, grasland of zee. Op die vakjes plaats je kubusjes die jouw ontdekkers voorstellen. Zo breid je langzaam je bereik uit. Omdat er geen rechtstreekse concurrentie is, voeren we deze acties tegelijkertijd uit.
Wanneer je een volledig gebied van één type ontdekt, mag je er een dorp plaatsen. Dat is belangrijk, want dorpen blijven – in tegenstelling tot ontdekkers – tussen de ronden op de kaart staan. Zo kun je in latere Eras vanaf meerdere punten verder verkennen. Daarnaast levert een compleet gebied natuurlijk punten op.
The Guild of Merchant Explorers recensie – Ruïnes, torens en speciale kaarten
Tijdens je ontdekkingsreis kom je ook ruïnes en torens tegen. Die leveren schatten of extra punten op. Ook als je steden met elkaar weet te verbinden, krijg je flinke bonussen. Na iedere Era haal je je ontdekkers terug van het bord, maar dorpen en torens blijven staan. Zo bouw je langzaam een blijvende infrastructuur op.
Aan het begin van een nieuwe Era komt er een extra verkenningskaart in het spel. Is het een kaart met een Romeins cijfer? Dan voer je jouw unieke actie uit. Je kunt dus niet alleen in elke ronde meer acties doen, je weet precies welke acties dat gaan zijn. Je weet alleen niet wanneer. Goed plannen en een klein beetje geluk dus.
Solo-spel met zijn tweeën
The Guild of Merchant Explorers heeft een mooie balans tussen eenvoud en diepgang. De regels zijn snel uitgelegd: je draait een verkenningskaart om, plaatst kubusjes en breidt uit. Klaar voor de volgende ronde. In ons potje met twee spelers merkte ik hoe belangrijk het is om in de eerste ronden slim te plannen. Plaats je je dorpen snel op de juiste plekken, dan wordt het in de derde en vierde ronde veel makkelijker om verder te reizen en zo meer punten binnen te halen.
Helaas (voor mij) voelt het spel aan als een solo-spel waarbij er toevallig iemand tegenover je zit. Er is geen rechtstreekse concurrentie. De enige manier om elkaar een stapje voor te zijn is om als eerste bepaalde doelen te halen. Want degene die eerst is, krijgt meer punten. Verder doe je gewoon je eigen ding. Af en toe vind ik dit prima, maar meestal speel ik een gezelschapsspel om juist interactie te hebben met de mensen aan tafel.
The Guild of Merchant Explorers recensie – Een puzzel om steeds opnieuw te ontdekken
The Guild of Merchant Explorers is eenvoudig om te leren, geeft leuke keuzes en heeft een hoge herspeelbaarheid door de enorme variatie aan landkaarten, doelen en speciale acties. Ondanks de beige kleur is het geheel fraai vormgegeven, alsof je als handelaar echt je route aan het uitstippelen bent.
Ik speel dit spel graag opnieuw wanneer ik even iets luchtigs wil. Het biedt genoeg uitdaging zonder dat mijn plannen steeds worden gedwarsboomd door mijn tegenspeler. Lekker even rust in mijn hoofd vinden, dat is pas een ontdekking!
Voordelen: Eenvoudig om te leren / Veel strategische keuzes / Hoge herspeelbaarheid
Nadelen: Weinig interactie
Titel: The Guild of Merchant Explorers
Ontwerpers: Matthew Dunstan en Brett J. Gilbert
Uitgever: Alderac Entertainment Group
Aantal spelers: 1–4
Leeftijd: 14+
Duur: 45 minuten
Genre: Fantasy
Modern Myths Shop
Bekijk hier de trailer van The Guild of Merchant Explorers:
Modern Myths Spellenavond
Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.
Lees meer Modern Myths-recensies!
© 2025-2025 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Vicky Swers, Alderac Entertainment Group
Reactie plaatsen