Als het Bloedt recensie - Modern Myths

Stephen King: Als het Bloedt – Gevarieerde bundel van de koning van de suspense

Sinds Stephen Kings eerste boek – Carrie – uitkwam in de jaren 70 is zijn oeuvre uitgegroeid tot een eigen universum. Inmiddels staan er talloze titels op zijn naam variërend van romans tot korte verhalen, filmscripts en strips. De meeste werken zijn al verfilmd en van zijn nieuwe verhalen worden de contracten al ondertekend. Zo zijn er deals voor drie van de vier verhalen uit zijn nieuwe bundel Als het Bloedt. Maar voor we naar die films kunnen kijken, bespreken we eerst het bronmateriaal in deze Als het Bloedt recensie!

Als het Bloedt bestaat uit vier verhalen. In volgorde lees je De telefoon van meneer Harrigan, Het leven van Chuck, Als het Bloedt en Rat. Ook Stephen King heeft als schrijver een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt en hoewel je zijn kenmerkende stijl en worldbuilding in al zijn werken herkent, is hij niet meer zo gefocust op slechts de horrorzijde van de mens.

Zijn nieuwe boek is een gevarieerde bundel met een King uit verschillende tijdperken. In deze Als het Bloedt recensie lees je – spoilervrij uiteraard – waar de verhalen over gaan en wat ik ervan vond. Ben je geen fan van korte verhalen? Laat je dan niet afschrikken. Als het Bloedt is meer een verzameling van vier novelles en typisch King.

De telefoon van meneer Harrigan

Het eerste verhaal in Als het Bloedt is een klassieke King in de stijl van The Body (Het Lijk, verfilmd als Stand by me) of de Loser’s Club uit IT (Het). Craig groeit op in Harlow, een dorp als zovelen in Kings verhalen. Er zijn weinig verharde wegen en de mensen kijken op naar Het Grote Huis van meneer Harrigan, een vreemdeling die in zijn leven behoorlijk wat rijkdom heeft vergaard. Craig heeft een prettige voorleesstem, wat de aandacht trekt van meneer Harrigan. Voor een karig zakcentje spendeert Craig veel tijd aan het voorlezen en ondersteunen van de oude heer. Wanneer Craig een iPhone cadeau doet aan zijn werkgever, wil de oude man er eerst niets van weten. Totdat hij de mogelijkheden ervan doorkrijgt.

De telefoon van meneer Harrigan is een traag verhaal van de prettigste soort. Craig kijkt terug op zijn leven en we krijgen een beeld van meneer Harrigan, een oude beurshandelaar die voor het eerst een mobiele telefoon in handen krijgt. De vriendschap tussen de twee is ontroerend en vormt Craigs karakter sterk. In veel opzichten is het een coming of age verhaal. Er zijn geen knallende wendingen, maar het is wel een klassieker met een horrorelement. Craig is een protagonist waar je een King-checklist naast kan leggen. Hij is op zichzelf, houdt van boeken, heeft een pestkop die hij moet overkomen, etc. Verwacht bij dit verhaal niet naar het puntje van je stoel getrokken te worden. Er zitten wat vreemde elementen in, maar over het algemeen is het een kabbelend verhaal in Kings eigen stijl. Het leest geweldig vlot. Slechts een element had voor mij beter uitgewerkt mogen worden. Craig wordt als hoofdpersonage erg gespaard en het weinige leed dat hij ondergaat, wordt zwaar gecompenseerd. Dat zorgt er wel voor dat het verhaal, ondanks de leeservaring, niet blijft hangen zoals sommige andere werken van de auteur.

Het leven van Chuck

Het tweede verhaal begint apocalyptisch, net als The Stand (De Beproeving) en is meteen heel erg spannend. Chuck duikt op in reclamespotjes en op reclameborden waarin hij wordt bedankt voor jaren aan inzet. Wie deze reclames betaalt terwijl de wereld op instorten staat, is een mysterie. Het leven van Chuck zelf is ook nog opgedeeld in drie korte verhalen en met elk verhaal krijg je steeds meer achtergrondinformatie. Maar daar ga ik nu maar niet te veel op in, wegens de spoilers.

Van de vier verhalen was dit mijn minst favoriete. De spanning in het eerste verhaal en het mysterie is in mijn ogen een beetje een anticlimax. Waar ik normaal gesproken dol ben op Kings uitvoerig beschrijvende schrijfstijl vond ik het in dit verhaal eerder storend, omdat het vaak geen invloed had op het grotere plaatje. Het derde verhaal in deze mini-trilogie knoopt alles samen, zoals King zelf ook in het nawoord zegt. Het is een stuk later geschreven en in mijn ogen had het ook op zichzelf mogen staan. Het is een sterk verhaal met genoeg thematiek. De “verklaring” voor het eerste verhaal is, zoals gezegd, nogal zwakjes. Het tweede verhaal duurt erg lang en komt nergens tot een eindpunt, hoewel het enorm beeldend is geschreven. Na het lezen van Het leven van Chuck vroeg ik me oprecht af wat nu eigenlijk het verhaal was. Was het wel een verhaal met een begin-midden-eind (alhoewel achterstevoren verteld) of slechts gedachtespinsels die toevallig met elkaar verbonden waren (al zijn alle verhalen dat in essentie)?

Als het Bloedt recensie: Als het Bloedt

Volledig terecht draagt de bundel de titel Als het Bloedt. Deze is wat verhaal betreft het sterkst met een rustig begin en een echt afgerond einde. In mijn ogen waren er maar twee minpunten. Maar die zal ik aan het einde nog even bespreken, aangezien die niets met de inhoud van het verhaal te maken hebben. Holly Gibney werkt bij een detectivebureau en komt op een dag op het spoor van een verslaggever die akelig vaak voorop staat bij rampen. Ze gaat op onderzoek uit. In het verleden kwam ze al oog in oog te staan met een wezen dat de bijzondere gave had om zijn uiterlijk aan te passen. Holly is ervan overtuigd dat deze Buitenstaander is uitgeschakeld, maar wie zegt dat het de enige was?

Zoals gezegd is dit verhaal echt compleet. Er worden wat uitstapjes gemaakt, maar alles voegt iets toe aan het verhaal of aan Holly als personage. Ook dit verhaal staat vol van typische, klassieke King-beschrijvingen, maar wel in een nieuw jasje.

Wat zijn dan die niet-verhaal gerelateerde minpunten? Het eerste was dat er niet echt een “waarschuwing” was dat Holly Gibney al vaker is voorgekomen in Kings werk. Een aantal jaar geleden ben ik begonnen om Kings boeken op volgorde van publicatie te lezen. Aangezien ik nog in de jaren 90 zit, ben ik nog niet toegekomen aan de Mr. Mercedes-trilogie en The Outsider (De buitenstaander). Onwetend begon ik aan deze novelle en kreeg ik precies te horen wie de vorige boeken overleefden en wie niet…

Het verhaal is prima te lezen zonder voorkennis, maar wie van plan is om de eerder genoemde boeken nog te lezen, wees gewaarschuwd. Spoilers… veel spoilers. Mijn tweede minpunt is dan ook de wijze van publicatie. Als het Bloedt is zo’n volledige novelle dat het ook prima uitgegeven had kunnen worden als losstaand boekje. Niet al Stephen Kings boeken hoeven meer dan vierhonderd pagina’s te hebben (denk aan The Colorado Kid, Lisey’s Story of zijn eerste boek Carrie). Als losstaand verhaal was het meer tot zijn recht gekomen en had er groots verwezen kunnen worden naar Mr. Mercedes en The Outsider als een onofficieel vervolg. Dat het nu onderdeel is van een bundel, vind ik persoonlijk zonde.

Rat

Het laatste verhaal – Rat – is mijn persoonlijke favoriet. Drew heeft, na een paar succesvolle korte verhalen, moeite met het schrijven van een complete roman. Het personage is meteen herkenbaar voor lezers van Bag of Bones (Vel over Been) of the Dark Half (De Duistere Kant). Stephen King kent worstelende schrijvers van binnen en van buiten en weet dan ook een perfect personage neer te zetten. Met alle bijbehorende eigenaardigheden. Elke tegenslag frustreert van de inkt tot de lezer. Het faustiaanse thema is een persoonlijke favoriet. Dit boek bevat een overduidelijk bovennatuurlijk element en laat je alsnog twijfelen over wat je leest. Is het net zo’n afgerond verhaal als Als het Bloedt? Nee, maar dat had ook niet gewerkt bij Rat.

Als het Bloedt recensie: Korte wachttijden tot meer

Toe aan meer King? Geen zorgen. Met zijn sneltreinschrijftempo zien we zo weer nieuw werk van hem op de planken liggen. En met alle filmdeals zullen ook deze verhalen te bewonderen zijn vanuit je huiskamer. De omslag van het boek is prachtig in zijn simpele vorm (hoewel er verder geen kat in de verhalen zit) en ik ben blij dat de Engelse kaft is overgenomen. Op de achterkant van het boek staat in één zin waar de verhalen over gaan en – hoewel ze in essentie kloppen – werken ze voornamelijk misleidend. Klap de flap van de omslag open en je leest uitgebreider waar de verhalen over gaan. De enorme variatie tussen de verhalen zal er altijd voor zorgen dat je meer zult genieten van de een dan van de ander, maar voor de Stephen King liefhebbers zit er genoeg herkenbaars in. En zelfs als de verhalen niet bij je passen, kun je niets anders dan toegeven dat Als het Bloedt ontzettend vloeiend en beeldend is geschreven.

Titel: Als het Bloedt
Auteur: Stephen King
Uitgever: Meulenhoff Boekerij