boek - De Orde van de Poortwachters

BOEKRECENSIE: DE ORDE VAN DE POORTWACHTERS – SPANNEND MAAR ROMMELIG DEBUUT

Tussen je vakantiefoto’s zitten vast plaatjes van de Arc de Triomphe in Parijs, de Boog van Constantijn in Rome, de Gateway Arch van St. Louis of van andere bijzondere poorten in de wereld. In De Orde van de Poortwachters – de debuutroman van Oli Veyn – leer je waar deze poorten écht voor dienen: het zijn toegangswegen naar andere dimensies.

LET OP: dit artikel bevat kleine spoilers voor De Orde van de Poortwachters op het gebied van locaties en de geheime Orde van de Poortwachters. Wil je onbevangen aan het avontuur van Nido Vermeer beginnen, sla deze boekbespreking dan over.

Op de Dutch Comic Con Winter Edition 2017 stond schrijfster Oli Veyn op de stand van Godijn Publishing om haar debuutroman De Orde van de Poortwachters – Deel 1 Initiatie te promoten. We kregen een recensie exemplaar mee van dit ‘young adult’ fantasy verhaal dat draait om de roodharige puber Nido Vermeer. Zij komt ongewild achter het bestaan van de Orde van de Poortwachters en wordt in de organisatie ingelijfd. Daar moet ze vechten om te overleven en wordt zelfs verliefd op twee verschillende mannen. Haar ontberingen zijn spannend, maar er mist een belangrijk onderdeel in het boek: het waarom van het hele gebeuren.

De geheimen van Stonehenge

De Orde van de Poortwachters CoverNido wordt gepest op school. Ze heeft knalrood haar, een broer die van Steampunk houdt en ze heeft overgewicht. Hoe ze ook haar best doet om onopvallend te zijn, keer op keer wordt ze lastig gevallen door haar klasgenoten. Tegen beter weten in gebruikt ze het enige wapen dat ze heeft: woorden, ook al brengen die haar vaak nog meer in de problemen. Tijdens een schoolreis naar Stonehenge dwaalt Nido van de groep af en komt ineens oog in oog met een vijandige man vol tatoeages te staan. Zonder te weten waarom, wordt Nido aangevallen en net op tijd gered door een knappe jongen met de naam Rag. Totaal in de war en met een gebroken arm, merkt Nido dat haar klasgenoten al verdwenen zijn en voor ze terug naar de bus kan, komen er gewapende mannen uit een verborgen deur in een van de stenen van Stonehenge en nemen haar mee. Achter de poort van Stonehenge ligt de SCD – de Stonehenge Control Division – hoofdkwartier van de Orde van de Poortwachters.

De Orde van de Poortwachters: Overleven of sterven

Zonder veel tekst en uitleg neemt Rag haar mee naar een dokter, die zonder verdoving haar arm behandelt. De zaken worden nog erger als Nido erachter komt dat de Orde haar niet meer naar huis laat gaan, nu ze achter het bestaan van de Poortwachters is gekomen. Ze wordt naar het BTD gestuurd, de Berlin Training Division, om een loodzware training te ondergaan. De Orde lijft iedereen in die achter haar bestaan komt, of je dit nu wil of niet. Ontsnappen is niet mogelijk en het is overleven of sterven. Als de training je niet fataal wordt, dan zul je de missies achter de poorten waarschijnlijk niet overleven. De slechtste rekruten dienen namelijk als aas voor de wezens uit de andere dimensies en ‘nerdie Nido’ staat niet echt bekend om haar fysieke eigenschappen…

Young adult romances

Doordat Nido in een totaal andere wereld belandt en moet vechten om te overleven, is De Orde van de Poortwachters een spannend verhaal. Oli Veyn is ook liefhebber van romantiek en de hormonen van Nido gaan dan ook alle kanten op bij verschillende gespierde trainers en krijgers van de Orde. Fans van het ‘young adult’ fantasy-genre komen flink aan hun trekken: een mysterieuze wereld, een meisje dat uit haar schulp moet kruipen en een romantische driehoeksverhouding. De wreedheid van de Orde staat daar echter pal tegenover: de personages in het boek worden niet ontzien en gebroken of afgerukte ledematen, ingewanden en ander naars vliegen je om de oren. De barbaarse trainingstechnieken en proeven die de sadistische Orde hanteert vallen vaak rauw op je dak.

Meer vragen dan antwoorden

Terwijl je hoopt dat Nido alles overleeft, blijf je met een hoop vragen zitten. Waar komt de Orde van de Poortwachters vandaan? Hoe kan het dat niemand van het bestaan van deze orde afweet, terwijl deze zich op vele grote toeristische trekpleisters op Aarde bevindt? Hoe kunnen talloze mensen gerekruteerd worden, zonder dat de autoriteiten vragen gaan stellen? Waarom heeft de ene divisie high-tech gadgets, maar gebruiken de doktoren geen verdoving? Wat zit er achter de poorten? Zijn deze poorten door de mensheid ontwikkeld, of werden wij vanaf de andere kant benaderd? Waarom zijn de sleutels van de poorten machtiger dan wapens, zoals de ondertitel op de cover zegt? Je krijgt in dit eerste deel van De Orde van de Poortwachters heel summiere informatie over de fantasywereld, dat meer vragen oproept dan antwoorden geeft.

Irritant pubergedrag

De volgende delen in de serie zijn al gepland, dus de antwoorden op bovenstaande vragen komen zeker nog. Maar het geeft in dit eerste deel wel een gevoel van gemis. Je interesse in de wereld van de Poortwachters wordt gewekt, maar niet gestild. Nido belandt in die wereld en dat is het. Zij accepteert het, als lezer moet je dat ook doen. Het irritante daarbij is dat als Nido dan in de klas zit om meer over de fauna, flora en geschiedenis van de andere dimensies te leren, ze er totaal geen interesse in toont. Dat vervelende pubergedrag ontneemt je als lezer de kans om op die manier meer van het Poortwachters-universum te leren.

De Orde van de Poortwachters: rommelige spanning

De Orde van de Poortwachters – Deel 1 Initiatie is een wat rommelig debuut. De ontwikkeling van Nido van schuchter meisje tot wie ze aan het eind van het boek is zit goed in elkaar. Je moet echter veel van de gebeurtenissen die haar overkomen voor lief nemen, waarbij de nieuwe wereld waarin ze zich bevindt te summier wordt behandeld. Daarnaast had de eindredactie beter naar de uiteindelijke tekst mogen kijken, want er zitten een hoop storende tekstfoutjes in het boek. Al met al is De Orde van de Poortwachters een prima young adult avonturenverhaal. Het haalt niet de kwaliteit van The Hunger Games, The Maze Runner of Divergent, maar biedt voldoende spanning, fantasy en romance. Deel twee mag snel verschijnen, want ik wil meer weten van de Orde zelf en de andere dimensies waar ze ons tegen beschermen.

Titel: De Orde van de Poortwachters – Deel 1 Initiatie

Auteur: Oli Veyn

Uitgever: Godijn Publishing