Schemerwoorden cover

Boekrecensie: Schemerwoorden – verhalen van een taalliefhebber in het fantastische genre

Jaarlijks kun je in Nederland meedoen met verschillende schrijfwedstrijden, waaronder een aantal in onze genres fantasy en sciencefiction. Vele enthousiaste (amateur)schrijvers sturen hun verhalen in, waarbij sommigen met bijna alle wedstrijden meedoen. Wouter van Gorp is een van deze enthousiaste schrijvers. In Schemerwoorden bundelt hij zestien korte verhalen, die hij de afgelopen jaren geschreven heeft. Een paar van deze verhalen hebben prijzen gewonnen in de net genoemde schrijfwedstrijden, maar alle vertellingen hebben één ding gemeen: ze zijn meer dan fantastisch!

Ben je benieuwd naar een van de verhalen van Wouter van Gorp? In onze rubriek ‘Moderne Mythes: Verhalen’ vind je het verhaal De Con-Artist in twee delen.

Voor ik op de inhoud van Schemerwoorden in ga, moet ik even melding maken van de verschijningsvorm van de verhalenbundel zelf. Toen het boek in zijn bubbeltjesenvelop door mijn bus viel, vroeg ik me in eerste instantie af wat er in het pakje zat. Het gewicht van de bundel is namelijk aanzienlijk. Wouter van Gorp brengt het boek via het BoekenGilde in eigen beheer uit en het resultaat bestaat uit 332 hagelwitte pagina’s van goede kwaliteit met een mooie omslag waardoor het boek heerlijk zwaar in de hand ligt. Maar dit gewicht kan ook veroorzaakt worden door iets anders waarmee het boek vol zit: creativiteit.

Van Dungeons & Dragons tot proza

Wouter van Gorp is docent klassieke talen en begon zijn schrijfcarrière met het uitschrijven van een eigen gemaakte Dungeons & Dragons-campagne, wat resulteerde in het boek The Wanderers, part I – Spinner’s Soldier. Hij was besmet door het schrijversvirus en begon mee te doen aan schrijfwedstrijden. In Schemerwoorden bundelt hij de korte verhalen die het resultaat zijn van deze schrijverswoede en in elk afzonderlijk verhaal voel je de hand van een liefhebber van taal. Regelmatig moet je tijdens het lezen even pauzeren om de gebruikte woorden goed te proeven en te grinniken om het taalgebruik.

Zo lees je tijdens de belegering van een fort dat de poort ‘vervaarlijk begon te kraken onder de druk van een onvriendelijke stormram’. Het zijn deze smeuïge zinnen die het enthousiasme van de schrijver in elk verhaal tastbaar maken. Uiteraard is het ene verhaal in Schemerwoorden beter dan het andere, maar geen enkele vertelling is saai. Als ik het boek nog eens zou herlezen, zou ik geen verhaal overslaan.

Schemerwoorden: fantasy, sciencefiction en historische fictie

Elk verhaal in Schemerwoorden past in het genre fantasy of sciencefiction, behalve de vijf verhalen over de Romeinse filosoof in spe Quintus Bulbus Bintius. Deze vinden plaats in het Romeinse tijdperk en zou ik in de rubriek historische fictie plaatsen. Maar later meer over deze vijf verhalen.

Schemerwoorden begint met het verhaal Lotsbeschikking en gaat over een kassière die visioenen over haar klanten krijgt aan de hand van de boodschappen die ze doen. Dit eerste verhaal laat meteen zien dat Van Gorp zoekt naar bijzondere invalshoeken bij clichés uit het genre. Regelmatig proef je dan ook elementen van de verhalen of genres die hem inspireren. Zo verloopt het verhaal De Beste Bedoelingen over de demon Balthamon ongeveer hetzelfde als de klassieker 1984 van George Orwell en heeft het verhaal Eenzaam in de Ether wel iets weg van de film Moon van Duncan Jones.

Maar dit is juist een voordeel: veel verhalen roepen nostalgische gevoelens op naar de verhalen waar Van Gorps inspiratie uit komt, waardoor de auteur een vriend van je wordt met dezelfde interesses. Schemerwoorden is overduidelijk gemaakt door een liefhebber van schrijfkunst, maar ook door een fervente lezer. Een gelijkgestemde.

De wereld der demonen

Naast De Beste Bedoelingen draait ook het verhaal De Con-Artist om een demon. Dit korte verhaal waar je de herkomst van de Dungeons & Dragons-spelende auteur in proeft, kun je hier op Modern Myths lezen in de rubriek ‘Moderne Mythes: Verhalen’. Je merkt dat Van Gorp gewend is zich in het hoofd van schurken en monsters te verplaatsen. Ook het grappige verhaal Historie van een helm laat duidelijk de invloeden van een rollenspeler zien. De hele bundel is trouwens bijzonder komisch, wat ervoor zorgt dat je elk vrij moment van de dag zin hebt om verder te gaan in het boek.

Don Quichote rijdt opnieuw

Wat mij betreft zijn de al eerder genoemde vijf verhalen rond Quintus Bulbus Bintius daarbij de hoogtepunten. Deze vijf avonturen – De Onfortuinlijke Filosoof – zijn verdeeld door het hele boek, wat bij het eerste verhaal, De Onfortuinlijke Filosoof – Proloog, even voor verwarring zorgde. Ik wilde nog veel meer lezen over deze slungelige, jongste zoon van een rijke, Romeinse, adellijke familie, die samen met zijn lijfeigene Bubo op zoek gaat naar zijn, door vrouwe Fortuna ingegeven, lotsbestemming als filosoof. Gelukkig zag ik in de inhoud dat het na de proloog niet ophield. Wat de titel natuurlijk al verklapte.

Op Don Quichot van La Mancha-achtige wijze rollen de twee personages van het ene ongemak in het andere. Van Gorp is overduidelijk een liefhebber van Miguel de Cervantes, net als ik. Toen ik doorkreeg dat er vijf verhalen in het boek stonden rond de odyssee van Quintus, wilde ik ze eigenlijk allemaal in een keer achter elkaar lezen. Door de verdeling in het boek krijg je wel het gevoel dat er tijd verstreken is tussen de ontmoetingen van Quintus en Bubo met respectievelijk een Epicurist, een Stoïcijn, een Platonist en een Cynicus, maar ze hadden ook prima achter elkaar geplaatst kunnen worden. Als deze verhalen ooit aangevuld worden en als op zichzelf staand boek worden uitgegeven, ben ik de eerste die hem leest. Een komische televisieserie zou er ook zo van gemaakt kunnen worden.

Schemerwoorden: must read voor fantasyliefhebbers

Alles bij elkaar genomen is Schemerwoorden een bundel die elke fantasy- en sciencefictionliefhebber in zijn kast mag hebben staan. Zoals gezegd lees je verhalen van een enthousiaste taalliefhebber met een voorliefde voor het fantastische genre. Elk verhaal is komisch en de meeste daarvan hebben een leuke twist. Soms zoekt Van Gorp net iets teveel naar een zin met een kwinkslag, maar regelmatig werkt dat juist in zijn voordeel. Naast de inhoud van de vertellingen zelf is het ook heerlijk om te genieten van de taal en de vormgeving van het boek. Ik kan je de bundel dan ook van harte aanbevelen. Schemerwoorden verdient het om in het zonnetje gezet te worden, in plaats van te verdwijnen in de schemering. Ga hem lezen!

Titel: Schemerwoorden
Auteur: Wouter van Gorp
Uitgever: Wouter van Gorp