Fluisterwoud recensie – Modern Myths

Fluisterwoud recensie – Heksenvervolging in historische fictie van Jennifer Murgia

Rune is opgevoed door een oude waarzegster in het Zwarte Woud in 1627, ten tijde van de heksenvervolging in het oude Duitsland. Lang geleden is er iets vreselijks gebeurd in het bos en nu spoken de fluisteringen van een bruut vermoorde moeder en de herinneringen aan een kwaadaardige heks daar rond. Rune wordt gedwongen te vluchten na een incident en hoort al snel over een erfenis waar ze aan verbonden is. Een erfenis die doordrenkt is met angst, hekserij en moord. Lees onze Fluisterwoud recensie!

Fluisterwoud wordt verteld vanuit twee hoofdpersonages. Die tegenstelling kan niet groter. Rune is opgevoed door een oude waarzegster in het Zwarte Woud en Laurentz is de enige zoon van de Rijksgraaf van Eltz. Tijdens een toevallige ontmoeting raken hun levens met elkaar verbonden. Of bestaat toeval niet en zijn ze lotgenoten?

Langzaam ontrafelt de geschiedenis zich en toont zijn gruwelijke gezicht. Je sluit Rune direct in je hart. Het is een veerkrachtig meisje, waar je gelijk van hoopt dat ze alles gaat overleven. Laurentz is daarentegen wat lastiger te doorgronden. Dat geeft een mooi inzicht in de andere kant van de samenleving, maar hij blijft een wat oppervlakkig personage. De rest van de spelers in het boek zijn soms wat vlak en de dialogen komen af en toe wat statisch over.

Fictie gemixt met feiten

Het verhaal is vlot en intrigerend en is gebaseerd op het feit dat Beieren en Württemberg onder de gebieden vielen waar de meeste heksenvervolgingen plaatsvonden in Europa. Volgens het nawoord van de schrijfster zijn alleen al in Bamberg – waar de beruchte heksengevangenis “Drudenhaus” zich bevond – duizenden vrouwen, kinderen en mannen vermoord omdat ze een heks zouden zijn.

Heks versus Christendom

Dat tijdperk blijft voor mij fascinerend. Het feit dat er zoveel onschuldige mensen vermoord zijn door bijgeloof en het christendom, is een zwarte pagina in de menselijke geschiedenis. Mede hierdoor word je makkelijk het verhaal van Fluisterwoud ingezogen. Je kan de gruwelen die Rune ervaart in onder andere het Drudenhaus voor je ogen zien gebeuren, omdat je weet dat dit in de geschiedenis ook echt zo is gebeurd. Maar verder is de diepgang van het boek wat matig.

Fluisterwoud recensie – Prima leesvoer met een onbevredigend slot

Fluisterwoud leest vlot weg en ik heb genoten van driekwart van het boek. Ik vind het namelijk jammer dat het einde voelt alsof het afgeraffeld is. De clou van het verhaal wordt, naar mijn idee, zomaar en onsamenhangend op tafel gelegd. En dan is het boek plotseling ten einde.

Er had, wat dat betreft, wel wat beter kunnen worden opgebouwd naar de climax. Er zouden bijvoorbeeld wat meer hints geplant kunnen zijn of situaties worden uitgediept. Ook de flashback, over wat er vroeger in het bos is gebeurd, voelt als niet kloppend of onaf. Daar had veel meer mee gedaan kunnen worden. Maar buiten dat is, zoals ik al eerder zei, Fluisterwoud een prima young adult boek voor liefhebbers van historische fictie.

Fluisterwoud is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Fluisterwoud
Auteur: Jennifer Murgia
Uitgever: Dutch Venture Publishing
ISBN: 978-94-932-6501-1

Fluisterwoud recensie: © 2022-2024 Modern Myths

Jennifer Murgia banner – Modern Myths

Helmie van Lith

Helmie is al vanaf jongs af aan een boekenwurm. Met name fantasy, historische romans en detectives spreken tot haar verbeelding. Toveren met Harry Potter, op onderzoek met Sherlock Holmes, Down the rabbit hole met Alice; een goed boek voert haar mee naar een andere wereld. Haar vrouw klaagt dan ook dat als ze leest ze niet meer bereikbaar is. Ook voor een goede film of serie is ze te porren. Het liefste iets met sciencefiction of kostuumdrama's.