Obscurio recensie - Modern Myths

Obscurio recensie: ontsnap uit de magische bibliotheek – Modern Myths Spellenavond

In de Modern Myths Spellenavond Obscurio recensie nemen we dit magische bordspel van uitgever Libellud onder de loep. Een coöperatief spel vol mooie illustraties en wat licht verraad. Anouk nam een paar vrienden mee op avontuur en kwam er al snel achter dat stilzwijgend toekijken hoe anderen je hints interpreteren een hele uitdaging is. Een avond vol overleg, verbijstering en verraad volgde. Hopelijk volgen er snel meer, want Obscurio is een magisch spel dat het verdient om vaak op tafel te liggen.

Ga samen met je tovenaarsvrienden naar de magische bibliotheek van Obscurio. Velen zijn je voorgegaan en zijn verdwenen of helemaal gek geworden. Je hebt tussen de vele schatten de Grimoire gevonden en probeert nu samen met je vrienden de bibliotheek te verlaten en te ontsnappen aan de angstaanjagende Magiër. De Grimoire toont jou zijn visioenen om je te helpen te ontsnappen. Maar één van je vrienden is al in de macht van de Magiër… Gaat het jou lukken om te ontsnappen en de verrader te ontmaskeren?

De magie van het openen van het spel

Obscurio is een coöperatief bordspel voor twee tot acht personen vanaf tien jaar oud, van dezelfde uitgever als Mysterium. Het doel is om als tovenaar uit zes mogelijke deuren de juiste uitgang uit de magische bibliotheek te kiezen. Dit gaat doormiddel van zeer mooi en gedetailleerd getekende kaarten. Slechts één kaart is de uitgangskaart en het is de taak van de Grimoire om met hints de tovenaars te helpen de juiste uitgangskaart te kiezen. De Grimoire is een groot magisch boek, waarin je twee illusiekaarten legt om de tovenaars te helpen. Op deze twee illusiekaarten mag je door twee vlindertokens neer te leggen hints aanwijzen. Dit kan een kleur zijn, een vorm, een deel van de afbeelding of zelfs de complete afbeelding. De verrader onder de spelers zal er echter alles aan doen om de rest van de spelers op het verkeerde been te zetten.

Het avontuur begint eigenlijk al bij het openen van de speldoos. De doos zelf is ontzettend mooi versierd met tekeningen van de bibliotheek en zijn deuren. De personagekaarten en bijbehorende behoorlijk stevige fiches zijn een lust voor het oog. Ook die zijn voorzien van prachtige illustraties. Dan kom je bij de 84 illusiekaarten van het spel, die elk voorzien zijn van schitterende tekeningen. Alles is zo ontzettend mooi gemaakt, dat het eigenlijk een kleine teleurstelling is dat de connectietokens en valstriktokens vrij gewone kartonnen fiches zijn. Maar dit mag de pret absoluut niet drukken.

Obscurio bordspel - speloverzicht

Obscurio recensie: Een oefenronde om erin te komen

Voor deze Modern Myths Spellenavond Obscurio recensie zijn we met zijn vieren samengekomen om de magische bibliotheek te betreden. Na de spelregels te hebben doorgenomen, besloten wij eerst een rondje zonder verrader te spelen om zo het spel een beetje te leren kennen. We hebben het spel volgens de regels van 2-3 spelers gespeeld, met mezelf in de rol van Grimoire. Ik probeerde dus doormiddel van hints in het Grimoire-boek de overige spelers tot de juiste keuze te leiden. Het klonk allemaal zo simpel, maar later bleek dat mijn medespelers totaal andere gedachtes hadden bij mijn hints dan ik voor ogen had. Als Grimoire mag je niks zeggen gedurende het spel. De hints die je aanwijst op de kaarten in de Grimoire moeten de andere spelers genoeg duidelijkheid geven om de juiste deur te kiezen. Regelmatig moest ik mijn gezicht in de plooi trekken als er een opmerking kwam zoals: “Ze wijst hier naar de kaak van de draak, niet naar de kleur, of wacht, bedoelt ze dat zwarte stipje? …”

De Grimoire

Wie is de magische mol? Laat het verraad beginnen!

Obscurio bordspel - personageNa deze oefenronde, waarbij we zonder problemen de bibliotheek wisten te ontvluchten, werd het tijd voor een echt potje Obscurio met een verrader in ons midden. Wederom nam ik de taak van Grimoire op mij, vooral omdat mijn medespelers het te leuk vonden om de raadsels op te lossen en ik op deze manier het spel goed kon observeren.

Met behulp van loyaliteitskaarten komen de spelers er in het geheim achter of ze een loyale tovenaar zijn of de verrader. Nu de verrader in het spel is, worden ook zijn valstriktokens toegevoegd. Een van deze tokens zorgt er bijvoorbeeld voor dat de verrader tijdens zijn speelronde de uitgangskaart mag zien en dit geeft hem een enorm voordeel in het manipuleren van het spel. Daarnaast is er een token die ervoor zorgt dat de verrader vier kaarten uit het boek kan kiezen in plaats van twee. Bizar genoeg werd tijdens ons spel de token van het inzien van de uitgangskaart bijna elke ronde tevoorschijn getoverd uit de valstriktokenszak, dus had de verrader de tijd van zijn leven.

Kwestie van vertrouwen

Slang illusieJe moet er wel op vertrouwen dat de andere spelers braaf hun ogen gesloten houden tot de verrader echt klaar is met de voorbereiding van zijn deel van het spel. Bij volwassenen ben ik daar niet heel bang voor, maar ik denk dat dit met jonge kinderen wat uitdagender is. Vanuit mijn eigen jeugdervaringen weet ik dat ik in ieder geval nooit vies was van een beetje vals spel.

In stilte communiceerde ik met de verrader welke kaarten uit de kaarthouder het spel in moesten. Aangezien het spel voor ons nog zo nieuw was, was het een uitdaging om zonder al te veel geluid de kaarten te verwijderen en daarna weer aan te vullen in het boek. Een goed luisterende loyale tovenaar zou daardoor kunnen horen hoeveel kaarten een verrader heeft uitgekozen. Maar ik verwacht dat naarmate het spel vaker wordt gespeeld, alles wat soepeler verloopt. Ik merkte ook dat het vrij lastig is te communiceren met de verrader zonder dat de rest doorheeft welke kant je opkijkt. Daarom draaide ik de kaarthouder rond alsof ik hem aan elke speler liet zien. Voor mijn gevoel zorgde ik er zo voor dat het niet te duidelijk was in welke richting de verrader zich bevond.

Uil illusieObscurio recensie – Wie begint?

Obscurio: aangezien je bij Obscurio samen speelt en continu aan het overleggen bent, is er geen startspeler. De Grimoire is voor iedereen tegelijk te zien. Het enige waar je het over eens moet worden, is wie er de Grimoire is. Deze mag niet meedoen aan het overleg en kan alleen door middel van de hints op de illusiekaarten communiceren. Maar aangezien het meestal niet bij een ronde spelen blijft, kan je mooi afwisselen wie het magische boek beheert.

Voor altijd gevangen in de bibliotheek

Zodra de verrader klaar is met de voorbereiding gaan alle ogen weer open en worden de uitgangen weer open gelegd. Het is nu de kunst van de verrader om zodanig keuzes te manipuleren zonder zichzelf bekend te maken. Nu moet ik bekennen dat wij in deze ronde echt een meesterlijke verrader hadden. Op het juiste moment besloot hij om bijvoorbeeld wel mee te gaan met het juiste antwoord en op andere momenten wist hij de onzekerheid in de keuzes van de andere spelers zodanig te manipuleren dat er totaal geen goede uitgang gekozen werd. Al snel verdwenen de connectietokens, die als een soort levens dienen, uit onze voorraad. Het is afhankelijk van het aantal spelers en het spelniveau hoeveel connectietokens er in het spel zijn. Nu was het moment daar om de verrader te proberen te ontmantelen. Na kort overleg was de groep het er al snel over eens wie de verrader moest zijn en gelukkig voor hen was de keuze juist.

Maar dat weerhield de verrader er niet van om de boel nog knap lastig te maken. Met nog maar één connectietoken in de voorraad  en nog twee deuren te openen stonden de tovenaars voor een haast onmogelijke taak. Ze moesten beiden voor de juiste uitgang gaan staan om het spel te overleven. De verrader wist zijn spel echt voortreffelijk te spelen en de tovenaars eindigden voor altijd in de bibliotheek.

Obscurio - fiches

Obscurio recensie:
Een fantastisch spel voor jong en oud

Obscurio bordspel packshot kleinWe zijn het in deze Obscurio recensie allemaal eens: dit is een ontzettend leuk en mooi spel. Het spel zelf is al een plaatje. Het zorgt verder voor een gezellig en leuk avondje spelen met vrienden en familie. Het spel is zeker geschikt om te spelen met kinderen vanaf tien jaar. Het moeten samenwerken om de raadsels op te lossen is een leuk aspect van dit spel. Wel denk ik dat het spel het meest tot zijn recht komt als je het met een zo groot mogelijke groep speelt. Dan heeft de verrader nog meer vrij spel en zal het samenwerken nog meer getriggerd worden.

Er is nog veel ruimte in de spellendoos voor eventuele uitbreidingen, waarvan ik hoop dat Libellud er op korte termijn mee gaat komen. Wanneer je het spel vaker speelt, zal je de kaarten te goed leren kennen en maakt dit het raden wellicht eenvoudiger. Al is het spelverloop ook afhankelijk van de kaarten in de Grimoire en de hints die er gegeven worden. Obscurio is een mooi spel voor in je spellenkast, al denk ik dat hij hier bij mij thuis toch voornamelijk op tafel zal liggen.

Voordelen: Samenwerking / lol van een magische mol / prachtig geïllustreerd
Nadelen:
Vooral leuk met een grote groep

Titel: Obscurio
Ontwerper: L’Atelier, Xavier Collette & M81 Studio
Uitgever: Libellud
Aantal spelers: 2-8
Leeftijd: 10+
Duur: 45 minuten
Genre: Fantasy, coöperatief, wie-is-de-mol

Obscurio bordspel packshot kleinKoop Obscurio in de Modern Myths Shop:

Obscurio – € 37,99

Bekijk hier onze unpacking van Obscurio:

En hier de trailer van het spel:

Obscurio recensie – Modern Myths Spellenavond

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!

Obscurio bordspel - Modern Myths