Secret of Mana group

Gamerecensie: Secret of Mana – De remake op PlayStation 4

Ben je nostalgisch aangelegd en wil je een klassieke Japanse RPG van vroeger in zijn puurste vorm beleven, dan kun je twee dingen doen. Je trekt je oude Super Nintendo en het spel Secret of Mana weer uit de kast, of je gaat proberen deze op de kop te tikken (duur!). Ook kun je op jacht gaan naar de Super Nintendo Classic mini, waar de originele Secret of Mana game op staat, maar er is nu een betere optie. Gameontwikkelaar Square Enix heeft een remake van Secret of Mana uitgebracht, voor PlayStation 4 en PC. Modern Myths zoekt uit of deze nieuwe versie zich kan meten met het origineel.

Door gastrecensent Gerard Sombroek

Als voormalig computer- en gamejournalist en enthousiaste retrogame-nerd werd ik erg blij van de vraag van Modern Myths of ik wilde helpen met een bespreking van de remake van de Super Nintendo klassieker Secret of Mana.

De game komt uit de stallen van Square Enix – toen Squaresoft geheten – die vooral beroemd is vanwege haar Final Fantasy game-reeks. De raakvlakken met Final Fantasy zijn dan ook niet te missen in Secret of Mana. De gehele gamewereld ademt de stijl van Final Fantasy. Op zich is dat niet raar, omdat Secret of Mana in den beginne (ten tijde van de ontwikkeling) bedoeld was als Final Fantasy IV in Japan. Het lot heeft echter anders bepaald.

Bliksem in het bos

Retro Secret of Mana

Om een goed beeld te krijgen van de nieuwe versie van de game, heb ik eerst mijn ‘Retron 5’ – een moderne gameconsole die zo goed als alle cartridges van vroeger kan afspelen – en mijn nog originele Super Nintendo cartridge van Secret of Mana gepakt. Ik ben nog één van de gelukkige bezitters van dit 16-bits meesterwerkje!

Zodra ik de game opstart hoor ik weer de geweldige muziek van de game. De muziek was op de Super Nintendo destijds echt meesterlijk en eerlijk gezegd is hij dat nog steeds. De muziekjes zijn nog steeds een genot om naar te luisteren. Ook de graphics zien er nog steeds goed uit, hoewel je er natuurlijk wel rekening mee moet houden dat 16-bit games niet gemaakt zijn voor onze huidige HD-televisies.

Secret of Mana retro cartrigde

Retro Secret of Mana: de gameplay

Wat de tand des tijds minder goed doorstaan heeft, is de gameplay. De aparte menustructuur waarin je wisselt van wapens en items is weer even wennen, maar werkt prima. Echter merk ik nu in deze huidige tijd dat het vechten tegen de monsters in Secret of Mana minder goed verloopt. Het spel mixt turn-based gevechten (om beurten) met real-time (alles tegelijk) en dat levert vaak vreemde taferelen op. Denk aan het inhakken op een vijand die op de grond ligt, waarbij de klappen netjes worden onthouden en op beurtvolgorde worden afgehandeld, terwijl jij ondertussen alweer met een andere vijand aan het knokken bent.

Ook geeft de real-time actie de illusie dat je van bepaalde aanvallen kan ontkomen, terwijl het spel in de realiteit via de turn-based afhandeling allang bepaald heeft of je geraakt wordt of niet. Aanvallen proberen te ontwijken slaat dus eigenlijk nergens op. Tevens zijn sommige vijanden op raadselachtige wijze onkwetsbaar wanneer ze weer overeind krabbelen, wat ten koste kan gaan van je superlang opgeladen superaanvallen.

Secret of Mana vergelijk
Secret of Mana remake met SNES vergelijking

Retro Secret of Mana: vroeger was alles slechter

Retro Secret of Mana maakt eigenlijk pijnlijk duidelijk dat we vroeger veel meer pikten van games dan nu. Ook moeten we niet vergeten dat het spel in zijn tijd behoorlijk vernieuwend was. Behalve de dubieuze combat-actie in de game, is het verhaal en de personages die er in spelen eigenlijk ook ietwat aan de oppervlakkige kant. Dat heeft te maken met het feit dat het spel uiteindelijk op een cartridge moest passen, waardoor veel van het verhaal helaas moest sneuvelen, aldus de makers.

De kracht van Mana

Secret of Mana vertelt over hoe de wereld vredig in harmonie leefde met de mysterieuze kracht van Mana. Maar gaandeweg de mensheid zich ontwikkelde en Mana steeds meer gebruikt werd voor technologie en – uiteraard – wapens ging het mis. Het resultaat: Het ‘Mana Fortress’; een machtig destructief wapen. De goden grepen vanzelfsprekend in – want zij houden er niet van als mensen machtiger worden – en zetten de mensheid op zijn plaats zoals Goden dat het beste kunnen: door verwoesting alom. Er kwam een held met het Mana-sword die het Fortress vernietigde en tegelijkertijd de wereld in ontwikkeling weer duizenden jaren terug wierp.

Vele, vele jaren later komt de held van het verhaal, de jongeman Randi, in aanraking met het befaamde Mana-sword. Hij trekt het zwaard per ongeluk uit een steen, nadat hij denkt stemmen te horen die hem vertellen het zwaard te pakken. Er verschijnt een geest voor hem, die hem verteld dat hij uitverkoren is om de wereld opnieuw te redden, nu Mana wederom misbruikt wordt in een ver gelegen keizerrijk. Zijn dorpsgenoten zijn niet blij met zijn actie, aangezien zij in de waan waren dat het zwaard het dorp beschermde tegen allerlei rampspoed. Zodoende wordt Randi verbannen en trekt hij de wijde wereld in.

Tot zover niks nieuws, hoewel het vroeger natuurlijk wel een stuk nieuwer was dan nu. Met het verhaal op zich is weinig mis, maar de personages in het spel kennen helaas weinig diepgang: “Sorry jongen. Ik heb je opgevoed van kleins af aan, maar nu moet ik je verbannen. Nou, succes he!”. Dat is ongeveer de diepgang waar je aan moet denken.

Mana zwaard

Secret of Mana: de remake

Nu ik de oude Secret of Mana opnieuw heb gespeeld in de tijd van nu, was ik eerlijk gezegd een beetje huiverig voor de remake. Wat zal er veranderd zijn? Is het alleen maar een grafisch sausje, of is er meer veranderd? Op internet zag ik verschillende negatieve reacties van oude verstokte nerds die de remake maar helemaal niks vinden. Opvallend hieraan was wel de hele sterke ‘vroeger was alles beter’ tendens. Na diep ademhalen pakte ik de schijf op en stopte deze in mijn PlayStation 4. Aan de slag!

Nieuwe Secret of Mana sound

Ik kan niet anders zeggen dan heel erg plezierig verrast te zijn door de remake van Secret of Mana. Zodra de game start, word je meegezogen in de authentieke sfeer die de game weet op te roepen. Het introducerende verhaal en alle dialogen zijn nu gesproken, waarbij de stemmen prima zijn gecast. Het is wel jammer dat bij op één verkoper na – de katachtige Neko – alle verkopers dezelfde stem hebben. Dat is een klein minpuntje.

De muziek is volledig opnieuw uitgevoerd en is hier en daar ook veranderd. Vooral de nostalgische retro-nerds schijnen moeite te hebben met de nieuwe versies in het spel. Ik persoonlijk vind de muziek fenomenaal. Je hoort nu duidelijk muziekinstrumenten Secret of Mana-achtige muziek produceren. De vernieuwing in de muziek laat horen dat men verder is gegaan dan alleen even snel de game grafisch pimpen. Daarbij, mocht je toch terugverlangen naar de oude vertrouwde Super Nintendo muziek, dan heb je ook de mogelijkheid deze muziek af te spelen tijdens het spel. Een mooi eerbetoon aan het origineel.

Thanatos

Van 2D naar 3D

De remake heeft een overstap gemaakt naar 3D. Dit is een stijlkeuze en toen ik dit hoorde was mijn onderbuikgevoel niet heel positief. Als oude retro-nerd gaat mijn voorkeur meer uit naar cartoony 2D-graphics. Desalniettemin zijn de graphics in één woord super. De beelden zijn helder en de wereld is kleurrijk en gedetailleerd. De 3D-stijl valt me eigenlijk niet eens op en doet totaal geen afbreuk aan de gameplay. Sterker nog, ik vind het zelfs prettiger spelen dan het origineel, mede dankzij de omlijningen van de personages die verschijnen als je achter een huis of boom verdwijnt, zodat je alsnog prima kan zien waar je precies bent. De vormgeving is geweldig en de hele sprookjesachtige fantasy-sfeer van Secret of Mana komt volledig tot zijn recht. Klein minpuntje is dat de personages in het spel niet met hun mond bewegen als er gesproken wordt. Ook emoties op de gezichten zijn beperkt gebleven tot de hoofdpersonages. Hierdoor komen bepaalde dialogen wat plastisch over en dat is zonde.

Secret of Mana-gameplay opnieuw uitgevonden

Zoals ik al eerder aangaf, heeft de gameplay van het origineel moeite de tand des tijds te doorstaan. En wat mij betreft zal het op dit punt dan ook vallen of staan bij deze remake. Tot mijn grote vreugde is de gameplay aangepast, waardoor het allemaal soepeler speelt en de gevechten veel minder houterig zijn. Ook is de tijdelijke onoverwinnelijkheid van opkrabbelende vijanden verdwenen. De formule is nog steeds hetzelfde gebleven – een mix van turn-based met realtime – maar het loopt allemaal goed in elkaar over, waardoor het veel prettiger speelt.

Het menuwiel systeem is ook nog steeds aanwezig en werkt op zich prima. Er zijn wat kleine veranderingen, maar niets schokkends wat mij betreft. Wel zijn de instructies die je aan je kompanen kan meegeven anders. Zo had je op de Super Nintendo de handige ‘Action Grid’, waarop je redelijk precies kon aangeven hoe de personages zich moesten gedragen als je ze niet bestuurt. In de remake is dat vervangen door een menusysteem wat toch een klein stukje beperkter voelt dan de vrijheid die de ‘Action Grid’ gaf.

Met de d-pad (het kruisje) kun je van personage wisselen, wanneer je meer dan één personage in de groep hebt. Leuk, omdat je zo een beetje van speelstijl kan wisselen. Ook is dit handig omdat helaas de ‘pathfinding’ – de wijze waarop figuren langs obstakels lopen – van je teamgenoten te wensen overlaat. Met enige regelmaat blijven ze achter steentjes en plantjes hangen. In het origineel was de pathfinding ook al niet denderend en ik vind het jammer dat deze in de remake niet verbeterd is. Behalve afhankelijk zijn van de AI van de computer, kun je ook met z’n tweeën of drieën spelen op de PlayStation 4, mits je dat aantal controllers hebt natuurlijk en je groep bestaat uit twee of drie leden. Na zo’n drie kwartier spelen heb je drie personages tot je beschikking, dus lang hoeven medespelers niet op je te wachten.

Secret of Mana woestijn

Andere vernieuwingen

Het kan geen kwaad door de opties van Secret of Mana te bladeren. Hierin kun je, behalve kiezen voor de originele soundtrack, ook bepalen hoeveel items je maximaal bij je kan dragen. Standaard staat dit ingesteld op vier, maar je kunt dit dus ook instellen op twaalf. De keuze tussen vier healing mogelijkheden bij je hebben of twaalf lijkt mij een vrij gemakkelijke keuze, maar dit moet je van tevoren wel even instellen dus.

Bij de originele Super Nintendo game was een kaart meegeleverd. Zo’n fysieke kaart geeft een spel toch meer charme. Bij de remake is geen kaart meegeleverd, maar er is wel een superhandige mini-map rechts bovenin het scherm die je duidelijk aangeeft waar je bent. Helaas is er geen landkaart van de volledige wereld op te vragen in het spel. De mini-map is overigens ook uit te zetten in de opties als je deze niet wilt.

Ook nieuw zijn de bonus-dialogen in de tavernes. In het origineel kon je tavernes gebruiken om te genezen en je spel op te slaan. Dit is in de remake niet anders, maar als bonus krijg je nu wat dialogen te zien waarin de laatste plotontwikkelingen worden besproken door de helden. Dit is een extra leuke toevoeging, waardoor ik veel meer gebruik ben gaan maken van de tavernes. Ook wanneer ik ze eigenlijk niet nodig had.

Het Land van Mana

Het verhaal van de Secret of Mana remake

Het verhaal is verder één op één overgenomen van de Super Nintendo versie. Dat betekent helaas dat ook in deze remake de diepgang ver te zoeken is. Dat vind ik erg jammer. Helemaal omdat het Blu-Ray schijfje meer dan genoeg ruimte biedt om het verhaal zoals het oorspronkelijk bedoeld was te vertellen. We zijn immers niet meer gebonden aan de beperkte hoeveelheid bits die een cartridge vroeger bevatte. Dit is wat mij betreft echt een gemiste kans. Aan de andere kant zijn Retro-nerds sowieso moeilijk tevreden te stellen, dus ik kan mij ook voorstellen dat men er bewust voor gekozen heeft dichtbij het Nintendo origineel te blijven.

De Secret of Mana remake – conclusie

Secret of Mana packshotIn tegenstelling tot vele reviewers en collega retro-nerds ben ik heel erg te spreken over deze remake. Hij is weliswaar niet perfect, maar ik vind het ten opzichte van het origineel absoluut een verbetering en ik geniet meer van deze remake dan van het origineel. RPG-liefhebbers die het origineel niet kennen, maar wel een toffe Japanse RPG willen spelen in de stijl van Final Fantasy, kan ik deze remake dan ook zeker aanraden.

Secret of Mana is nu beschikbaar voor de PlayStation 4 en PC

Titel: Secret of Mana
Studio: Square Enix
Uitgever: Square Enix
Gespeeld op: PlayStation 4

Modern Myths service: Koop Secret of Mana voor PlayStation 4 op Bol.com:

www.SecretofManaGame.com

© 2015-2024 Modern Myths – oorspronkelijk gepubliceerd onder redactie van Fantasize.nl

Gryphon

Redactie Modern Myths

Modern Myths brengt alles wat fantastisch is bij elkaar in één online magazine en is voor iedereen die houdt van fantasy, sciencefiction, horror en alles wat daarbij hoort. Van boeken, films, televisieseries en games tot (video)reportages van de leukste fantasy fairs en -evenementen, op Modern Myths vind je elke dag een nieuw verhaal. Leer de herkomst van al deze fantastische verhalen in achtergronden en spraakmakende interviews met (internationale) schrijvers, acteurs, muzikanten en anderen die hun leven aan het genre wijden. Gebruik onze agenda met fantasy-gerelateerde evenementen. Lees in de rubriek ‘Moderne Mythes’ nieuwe verhalen van schrijvers die hun vertelling (voor)publiceren. Met het ‘Modern Myths Nieuws’ blijf je van het laatste nieuws op de hoogte!

Official Superhero Merchandise

Reactie plaatsen

Door het plaatsen van je reactie worden persoonsgevens werwerkt zoals omschreven in onze privacyverklaring.