Hogwarts Legacy recensie - Modern Myths

Hogwarts Legacy recensie – De uilenpost is eindelijk hier!

De wereld van Harry Potter is nog steeds een begrip en spreekt kinderen en volwassenen over de hele wereld aan. Of je nu bent opgegroeid met de films, de boeken of beide, het heeft iets magisch en ligt toch heel dicht bij onze wereld. Spellen zijn er genoeg, maar daarin speel je altijd als een van de bekende hoofdpersonages. Tot nu. Lees in onze Hogwarts Legacy recensie hoe je nu eindelijk de kans krijgt om zelf naar Hogwarts te gaan en je eigen avontuur te beleven. Dus pak je bezem, je portkey, je Thestral of ander favoriete vervoersmiddel en ga mee!

Hoe erg je ook mee hebt geleefd met Harry Potter en alle anderen, in werkelijkheid wilden we niets liever dan zelf naar Hogwarts gaan. Wellicht is je uil verdwaald of heeft een duistere tovenaar je krachten onderdrukt, maar vroeg of laat komt de uitnodiging. Tot die tijd kun je toch Hogwarts op je eigen manier gaan ontdekken. In Hogwarts Legacy ontwerp je namelijk jouw eigen personage en start je als vijfdejaars student op de toverschool voor hekserij en hocus pocus.

Je moet dus even wat inhalen, maar als getalenteerde tovenaar is dat helemaal geen probleem. Volg lessen, maak vrienden en ontdek Hogwarts en de dorpen eromheen. Maar pas wel op, want iemand is bezig een oude vorm van magie terug te halen. Magie die in de verkeerde handen extreem gevaarlijk kan zijn.

Welkom in Hogwarts

Controversie

Voor we echt Hogwarts Legacy in duiken, moeten we praten over het maankalf in de kamer. Al voor de release kreeg Hogwarts Legacy slechte reviews wegens de uitspraken die schrijfster J.K. Rowling heeft gedaan tegen, voornamelijk, transpersonen. Online is hier genoeg over te vinden en je zou er gemakkelijk een eigen artikel aan kunnen besteden. Je kunt er niet omheen dat het een gevoelige kwestie is en de discussie of je de maker los moet zien van de creatie is er eentje die al vaker is gevoerd (H.P. Lovecraft is een perfect voorbeeld).

In eerste instantie wilde ik Rowling sowieso niet noemen, maar het negeren van haar uitspraken zou in mijn ogen niet oké zijn. Desondanks bespreken we Hogwarts Legacy wel. De boeken hebben mij en vele anderen namelijk geleerd dat iedereen acceptatie verdient en dat je niemand hoort buiten te sluiten. Ongeacht hun afkomst. Het is een uitgangspunt voor vele vriendschappen voor mensen die zich alleen of onbegrepen voelden.

Maak je eigen toverdrankjes

Hogwarts Legacy recensie – Acceptatie als leidraad

De makers van Hogwarts Legacy hebben in hun spel onderdelen opgenomen die rechtstreeks tegen Rowlings uitspraken ingaan. Zo is er een transpersonage en kun je je jouw eigen personage vormgeven los van gender. Uiterlijke kenmerken, stem en gender van je personage staan bij het vormgeven los van elkaar, waardoor je jezelf goed kan representeren. Niets van Rowlings uitspraken is goed, maar de makers hebben geprobeerd om in hun wereld de acceptatie weer een beetje leidend te maken.

Hogwarts Legacy recensie - Trol

Een feest der herkenning

De gebeurtenissen in Hogwarts Legacy vinden plaats in de late negentiende eeuw en het spel speelt zich daarmee ruim af voor de gebeurtenissen in de Harry Potter-boeken. Dit geeft je de mogelijkheid om de toverschool en al zijn geheimen op een hele eigen manier te ontdekken. Maar dit betekent tegelijkertijd dat je favoriete personages in veel gevallen nog niets eens geboren zijn.

Toch is Hogwarts Legacy een feest der herkenning en de begrippen uit de beroemde franchise zijn ruim vertegenwoordigd. Voorouders van bekende tovenaarsfamilies komen onverwachts langs in de vorm van Weasley, Black, Diggory en meer. De lessen zijn blijkbaar in de afgelopen honderd jaar niet echt ontwikkeld, dus je zult nog steeds mandrakes verpotten, duelleren en drankjes brouwen.

Leslie Nicol als Professor Matilda Weasley

Hogwarts Legacy recensie – Je huis kiezen

Als je op Hogwarts arriveert, heb je enige invloed om te kiezen in welk huis je komt, mits je de attributen een beetje kent. Online zie je hier veel berichten over. Zo zou Ravenclaw de minste extra missies krijgen en kan je als Hufflepuff naar de tovenaarsgevangenis Azkaban. Maar als je, net als Harry, gewoon Gryffindor wilt zijn of het slechte pad op wil als Slytherin, moet je dat gewoon doen.

Het grootste verschil is dat je dan geen toegang hebt tot de kamers van een andere afdeling, maar dat heeft verder geen invloed op het spel. Het bezoek aan Azkaban is niet meer dan een korte scène, in de gevangenis zelf kun je verder niets doen. Je hoeft dus geen angst te hebben om iets te missen.

Welke toverstaf krijg jij

Veel te ontdekken

Tijdens het spelen van Hogwarts Legacy is er genoeg te doen. Je kunt lessen volgen om nieuwe spreuken te leren, duelleren, wedstrijden vliegen op je bezem, puzzels oplossen, Hogwarts ontdekken en nog veel meer. Om te vechten hoef je niet alleen te vertrouwen op spreuken, maar kan je ook magische planten en toverdranken inzetten.

Toepasselijk voor een “open world-game” waarin je vrij op verkenning kunt gaan, is dat er puzzels en verzamelingen zijn. Een bepaald aantal van deze puzzels moet je doen om levels omhoog te gaan en zo je maximum te bereiken (je krijgt namelijk van vechten en het verhaal alleen niet genoeg ervaringspunten), maar er zijn ook nog een heleboel extra puzzels die je niets geven. De belangrijkste in dit spel zijn waarschijnlijk de Merlin-trials. Helaas is meer niet altijd beter, want de puzzels zijn niet echt uitdagend en vaak hetzelfde.

Draken in de Wizarding World

Hogwarts Legacy recensie – Heel veel herhaling

Dat is misschien wel het grootste nadeel uit het spel. Er is ontzettend veel te doen, maar bepaalde elementen hebben geen invloed op je spelverloop. Zo zijn er veel te veel grotten die vaak hetzelfde zijn, geen punten opleveren, maar toch telkens opduiken. Halverwege het spel ben ik deze gaan overslaan en daardoor kwam het tempo er iets meer in. Zonder de grotten kon ik het spel nog steeds honderd procent uitspelen, dus hun functie is voor mij nog steeds onduidelijk.

Ik begrijp dat dat soort puzzels in deze spellen moeten zitten, maar hun rol had iets belangrijker kunnen zijn en sommige puzzels wat uitdagender. In dit geval was het een duidelijk voorbeeld van “minder is meer”. Naast puzzels en grotten kun je sterrenbeelden lokaliseren, vliegende sleutels verzamelen, vlinders volgen, magische dieren vangen, kleding en decoratie vinden, bijzondere vijanden verslaan, in arena’s vechten, bekende locaties scannen en nog veel, veel meer.

Hogwarts Legacy recensie - Mysterie

Een verhaal vol magie

Waar Hogwarts Legacy dan wel weer punten mee scoort, is het verhaal dat je beleeft. Naast de lessen op school raak je ook betrokken bij een mysterie waar verschillende partijen bij betrokken zijn. Hogwarts Legacy weet een nieuw element te introduceren, waardoor je de grootsheid van Voldemort en andere duistere elementen niet mist.

Hierdoor blijft het verhaal verrassend, iets wat bij eerdere Harry Potter-spellen niet mogelijk was, omdat je gewoon de boeken naspeelde. Als vijfdejaars ben je gelukkig al wat ouder en dus kan je jezelf gemakkelijker inleven dan bij een tienjarige. Hoe goed je Hogwarts ook denkt te kennen, er ligt altijd weer iets verborgen om de hoek.

Toevluchtsoord voor tovenaars

Room of requirement

Een leuk element – en misschien een kleine spoiler dus sla deze alinea gerust over – is de “room of requirement”. In de boeken is dit een kamer die je voorziet in dingen die je nodig hebt. Dit concept wordt goed benut en dient een beetje als thuisbasis. Je kan daar standaard toverdranken laten brouwen en planten doen groeien om je voorraden aan te vullen.

Ook biedt de kamer ruimte voor de gevangen magische dieren (die ingrediënten opleveren) en kun je het inrichten met gevonden meubels. Dit laatste element heb ik zelf overigens niet benut, omdat het spel al genoeg andere dingen had om te doen en het inrichten nogal een gedoe was.

Toverspreuken en tovenaars

Hogwarts Legacy recensie – Word toegelaten op Hogwarts!

Echt uitnodigend om opnieuw te spelen is Hogwarts Legacy niet en eindeloos ronddwalen in die wereld zit er ook niet in. Dat is prima, want het moet een beetje behapbaar blijven. Uiteindelijk is dan toch mijn wens uitgekomen om toegelaten te worden op Hogwarts.

Dit is een spel waar fans al heel lang op wachten en het maakt zeker de verwachtingen waar. In zo’n veertig tot zestig uur heb je het onderste wel uit de kan gehaald en weet je eindelijk hoe het is om Hogwarts en de omliggende gebieden te ontdekken. Het spel is vooral leuk als Harry Potter-fan, maar voor de gemiddelde gamer is het ook zeker leuk om even in te verdwijnselen.

Hogwarts Legacy is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4/5, Xbox One/Series X, Nintendo Switch en pc. Bekijk hier de trailer:

Voordelen: Zelf Hogwarts ontdekken / Nieuw verrassend verhaal / Veel te doen
Nadelen: Repetitief / Puzzels die niets opleveren / Lage herspeelbaarheid