Pokémon Scarlet en Violet recensie - Modern Myths

Pokémon Scarlet en Violet recensie – Heel veel Pokémon!

Elke generatie brengt weer een nieuwe golf aan Pokémon mee en ook de negende generatie geeft ons ruime keuze. Eindelijk is die mijlpaal bereikt met het ontdekken van de duizendste (!) Pokémon. Na Pokémon Legends: Arceus werd het tijd voor een spel uit de originele reeks dat zich volledig afspeelt in een open wereld. Scarlet en Violet pogen dit te doen, maar of ze daar helemaal in slagen? Lees het in onze Pokémon Scarlet en Violet recensie!

Al sinds 1996 kun je Pokémon verzamelen. Vele generaties aan spellen passeerden sinds die tijd de Nintendo-consoles. Daar zaten ook wat remakes bij om weer helemaal opnieuw te genieten van een bekende regio.

Vaak worden deze Pokémon-spellen in een tweetal uitgebracht. De achtste generatie – Pokémon Sword en Shield – was de eerste, nieuwe generatie voor de Nintendo Switch. De inmiddels negende generatie – Pokémon Scarlet en Violet – is ook exclusief op de Switch te spelen. Het zou de eerste “open wereld”-game in de serie moeten zijn, maar wat houdt dat precies in?

Koraidon

Een complete, nieuwe, open wereld: Pokémon Paldea

In het verleden waren de meeste Pokémon-spellen vrij lineair. Je ging van stad naar stad en kwam vaak niet verder tot je een van de acht gyms had verslagen. Zo verdiende je een vaardigheid die je nodig had om bomen omver te hakken, stenen weg te duwen of water over te varen.

In Pokémon Scarlet en Violet hoef je niet een vooraf vastgestelde route te volgen en kun je elke gym-leader of trainer verslaan op het moment dat jij dit wilt. Helemaal vrij is dat niet, omdat de levels in een gebied wel toenemen, naarmate een trainer eigenlijk pas later bedoeld is. Begin je dus met de achtste gym-leader, dan maak je weinig kans.

Ook zijn sommige gebieden bijna niet te betreden, totdat je bepaalde dingen hebt gedaan die ook gebaseerd zijn op de levels van je Pokémon. Daardoor is de wereld nog niet helemaal open.

Katy - Pokémon Scarlet en Pokémon Violet

Pokémon Scarlet en Violet recensie – Veel vrijheid

Heel erg is dat niet, want dat levelverschil is nodig om je Pokémon steeds gemakkelijker te trainen. Pokémon Scarlet en Violet bieden je verschillende routes om te volgen. Je hebt de standaard acht gym-leaders, maar ook vijf bijzondere reuze-Pokémon (de Titanen) en vijf leiders van rivaliserende bendes.

Met achttien relevante gevechten ligt het levelverschil soms best dicht bij elkaar. Op die manier kun je wel kiezen waar je op dat moment zin in hebt. Zo merkte ik dat we in mijn vriendengroep toch al enkele verschillen hadden in het pad dat we namen. Het is wel even aftasten waar je, op basis van je level, het beste naartoe kunt, al helpt je omgeving daar erg bij. Zijn de levels van de wilde Pokémon erg hoog? Wegwezen!

Great Tusk in actie

Vang ze allemaal?

Met duizend Pokémon moeten er keuzes gemaakt worden. En in de traditie van de vorige spellen is het wederom niet mogelijk om ze allemaal te vangen. Je Pokédex geeft momenteel de mogelijkheid voor vierhonderd verschillende Pokémon, waarvan honderddrie nieuwe. Veertien daarvan zijn van een speciaal soort en zes zijn zeldzaam/legendarisch.

Vergeleken met de laatste generaties geeft dat behoorlijk wat opties voor nieuwe teams en weinig Pokémon die aan een evenement vasthangen. Dat vind ik persoonlijk een grote opluchting. Ik ben erg te spreken over de nieuwe Pokémon en vond het dan ook geen straf om beide spellen met compleet verschillende teams te spelen.

Sprigatito, Fuecoco en Quaxly - Pokémon Scarlet en Pokémon Violet

Pokémon Scarlet en Violet recensie – Glitch, Glitcher, Glitchst

Waar we niet omheen kunnen zijn de glitches, die zitten er nog meer in dan nieuwe Pokémon. Ik heb er tijdens het spelen niet heel veel last van gehad. Eenmaal schakelde de software zichzelf uit, maar dankzij een autosave was ik niet veel voortgang verloren. Tijdens gevechten kan het soms wel zijn dat de camera door een berg heen kijkt of andere rare camerahoeken geeft.

Verder had ik er bij beide spellen niet zoveel last van, al bewijzen filmpjes en foto’s op internet het tegendeel. Het spel wordt er niet onspeelbaar door, maar je zou verwachten dat een bedrijf als Game Freak toch de ruimte neemt om een spel goed op de markt te brengen.

Scream Tail in actie

Samen spelen

Scream TailPokémon Scarlet en Violet bieden de mogelijkheid om samen te spelen en rond te lopen in de regio. Dit kan tot vier spelers. In de meeste gevallen doe je nog steeds wat je zelf leuk vindt, maar je komt elkaar soms tegen. Daarnaast is het een stuk gemakkelijker geworden om alle Pokémon te krijgen. Voorheen had je nog wel eens Pokémon die alleen via events tevoorschijn kwamen of Pokémon die je maar één per spel kon vangen en daarom niet wilde ruilen.

Speel je allebei een versie, dan kan je elke Pokémon of zelf vangen of minimaal twee keer vangen om met een ander te ruilen. Een van de frustrerendste dingen aan Pokémon heb ik altijd gevonden dat je zelf eigenlijk beide spellen nodig had en dan nog steeds niet alle Pokémon kon krijgen. Pokémon Scarlet en Violet is het eerste spel sinds lange tijd waarbij ik mijn Pokédex compleet heb. Tijd voor een dlc (online uitbreiding) dus!

Pokémon Scarlet en Pokémon Violet recensie

Nieuwe invalshoeken

BelliboltWaar Pokémon Sword en Shield van gevechten een soort sportkampioenschap maakten, hebben Scarlet en Violet een andere invalshoek. Ditmaal ben je een student en is het onderdeel van je opleiding om in de regio zoveel mogelijk te ontdekken. Voor het eerst zit er iets van logica in een Pokémon-spel en is het realistisch wat een tienjarige allemaal voor elkaar krijgt. Wel is het jammer dat je jouw outfit niet veel kan aanpassen en dus altijd in een schooluniform loopt.

Door alle uitdagingen is dit ook het eerste spel waarbij je voor elk type Pokémon een badge krijgt en waarbij elk type Pokémon dus vertegenwoordigd is. De nieuwe “gimmick” is je “Terastallize” aanval, waardoor je Pokémon een ander type kan krijgen. Buiten de mega-Pokémon om, heb ik het altijd onzinnig gevonden om Pokémon een compleet nieuwe look te geven, dus van Gigantamax was ik geen fan. Terastallize geeft geen nieuw uiterlijk, maar slechts een detail om aan te geven welk type de Pokémon nu is. Leuk om mee te spelen dus.

Pikachu terastalize

Pokémon Scarlet en Violet recensie – Een Pokémon voor iedereen

Wat blijft is dat de Pokémon-spellen gemakkelijk zijn en niet echt meegroeien met de doelgroep. Desondanks blijf ik het leuk vinden om telkens weer met nieuwe Pokémon een nieuwe regio te ontdekken. Scarlet en Violet nemen veel positieve punten mee van hun voorgangers (geen verplichte aanvallen, overal toegang tot al je Pokémon) en komen met nieuwe elementen (alle types vertegenwoordigd, Pokémon komen overal voor).

De spellen zijn niet zo baanbrekend als ze moeten zijn, maar voor de Pokémon-fan is er nog altijd genoeg om te ontdekken. De vorige generatie kwam uiteindelijk nog met een online uitbreiding om je Pokédex te vergroten en nieuwe gebieden te ontdekken. Dat is het enige wat ik nu nog voor Scarlet en Violet zou willen.

Pokémon Scarlet en Pokémon Violet Pearl zijn nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch. Bekijk hier de trailer:

Voordelen: Open wereld / Overal Pokémon / Positieve punten uit vorige edities
Nadelen: Gemakkelijk spel / Af en toe een glitch