Billy Summers recensie – Modern Myths

Billy Summers recensie – Je vriendelijke buurman de huurmoordenaar

Je hebt zijn ene boek nog niet uit of Stephen Kings andere boek ploft alweer op je deurmat. Deze zomer betreedt een nieuwe personage het universum van deze veelschrijver: Billy Summers, de huurmoordenaar. Het is geen geheim dat de “King of horror” wat veelzijdiger is geworden in zijn schrijven. De grens naar de thrillerzijde is reeds gepasseerd, maar nog altijd wel in die kenmerkende King-stijl. Lees onze Billy Summers recensie!

Weinig huurmoordenaars hebben een moreel kompas. Billy Summers heeft deze wel. Hij heeft dan ook één belangrijk criterium voor hij een klus aanneemt. Is het doelwit slecht? Wanneer hij na een aantal klussen besluit zijn geweer aan de wilgen te hangen, is er nog één klus die hij aanneemt. De allerlaatste.

Het is een klus die hem in staat stelt zijn verleden onder ogen te komen en zijn tijd als soldaat te herbeleven. Voorzichtigheid is dus geboden bij deze laatste klus, want wat als er iets verkeerd gaat? Kan er iets verkeerd gaan? Het korte antwoord: Ja!

King in detail

Wanneer je Billy Summers oppakt, heb je meteen een dikke pil in je handen. Met vijfhonderd bladzijdes staat het boek garant voor flink wat uren leesplezier. Kings gedetailleerde schrijfstijl komt meteen aan bod en in de eerste paar hoofdstukken vraag je jezelf oprecht af: Heb ik al deze informatie wel nodig?

Voor zijn laatste opdracht gaat Billy Summers een tijdje in een rustige straat wonen waar hij al snel contact leg met de buren. Ze barbecueën, hij speelt monopoly met de kinderen en drinkt biertjes met zijn buurman. Je leert de namen, beroepen en eigenschappen van een aantal gezinnen in die straat. Tegelijkertijd duiken er vanuit alle hoeken nog meer personages op. Ondanks de vele details lezen de pagina’s toch vlot. Het boek dat eerst zo omvangrijk oogt, blader je al lezende in rap tempo door.

Billy Summers recensie – Losse eindjes worden knoopjes

Het begin van het verhaal is intrigerend. Je leest over Billy en hoe hij te werk gaat. Goed, er zijn veel details, maar daar lees je dus zo doorheen. Of toch niet?

Het verhaal komt namelijk behoorlijk op gang wanneer veel losse details worden vastgeknoopt. Ineens wordt het duidelijk waarom er zoveel focus wordt gelegd op zaken die eerst zo triviaal lijken. Je hebt weer een echte King in handen. Doen alle details ertoe? Misschien niet, maar de sfeer wordt zeker gezet.

Ideaal voor een serie

Van bijna elke Stephen King-titel kun je wel een film bedenken (of meerdere, zoals Carrie die driemaal verfilmd werd). De laatste tijd zien we ook veel series verschijnen gebaseerd op zijn boeken. Under the Dome is al wat ouder en bleek niet zo’n succes. Maar series als Castle Rock, The Outsider en het nieuwe The Stand beloven veel goeds.

Billy Summers is een boek dat ook beter zou werken als serie dan als film. Je merkt dat het grote verhaal op te knippen is in een paar kleinere verhalen waarmee elke aflevering zijn eigen toon zou krijgen. In het boek komen zoveel plaatsen voorbij, dat het visueel een prachtige bloemlezing kan worden van de Verenigde Staten. En dan hebben we het niet eens over de vette, aanwezige knipoog die King maakt naar twee andere boeken van hem.

Oorlogsroman?

Zoals gezegd is Billy Summers een flinke roman met veel details. Enerzijds kom het ook door wat Billy tijdens zijn laatste klus moet doen. In afwachting daarvan doet hij zich voor als schrijver. Tijdens die uren op een gehuurd kantoor besluit hij dat hij zich net zo goed in kan leven in wat hij doet. Hij begint aan zijn levensverhaal en met een kijkje in zijn jeugd zie je een echt personage uit een King-boek tot leven komen.

Wat ook wordt belicht is Billy’s tijd als soldaat en hoe hij zo’n goede schutter is geworden. De flaptekst zegt dan ook terecht: “Dit niet weg te leggen verhaal is enerzijds een oorlogsverhaal…” Dat is wel iets wat je interessant moet vinden. Voor mij persoonlijk was dat het taaiste stuk om doorheen te komen. Je hebt namelijk snel het overkoepelende beeld door van wat er in de oorlog is gebeurd. Er wordt van te voren ook genoeg naartoe gewerkt om te weten hoe het Billy beïnvloedde. Als je – net als ik – niet zo van de oorlogsverhalen bent, moet je hier echt even doorheen bijten.

Billy Summers recensie – Zware thema’s en een liefdevolle huurmoordenaar

In Billy’s allerlaatste klus worden er genoeg zware thema’s aangehaald over de invloed van oorlog, verkrachting en pedofilie. Het ene wordt wat meer in detail beschreven dan het andere, maar soms zegt het weglaten van details al genoeg. Op dat vlak verdient het boek misschien een waarschuwing als dit thema’s zijn waar je niet goed mee overweg kan. King schrijft zorgvuldig, maar schuwt niet om het beestje bij de naam te noemen. En wat je krijgt is een confronterend realistisch beeld. Zelfs wanneer iets positief wordt afgerond, is wat gebeurd is, gebeurd. De tijd draai je niet terug, zoals Billy je constant helpt herinneren wanneer hij aan zijn verleden denkt.

Billy Summers is niet een boek dat je bij Stephen King zou verwachten, maar het past wel. Het verhaal bewijst maar eens dat – zelfs na ruim zestig boeken – King zich nog ontwikkeld en in staat is iets nieuws te schrijven. Deze huurmoordenaar blijft je bij en na het omslaan van de laatste bladzijde, kijk je met weemoed terug. Dit is een verhaal dat ik niet had willen missen.

Billy Summers is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Billy Summers
Auteur: Stephen King