Fulia recensie – Modern Myths

Fulia recensie – Meeslepend tweeluik over dromen, bedrog en moed

Fulia is nog maar heel jong als ze erachter komt dat niets in haar leven is zoals het lijkt. Haar moeder blijkt geheimen met zich mee te dragen die de wereld én Fulia’s veilige leven op losse schroeven zetten. Geheimen die ertoe leiden dat Fulia de aangewezen persoon is om Het Verbond dat alle Landen samenbindt in ere te herstellen en iedereen te redden van de terrorisatie van de mirrax. Maar is dat wel wat ze wil…? Lees onze Fulia recensie!

Fulia I – Scherven van het Verbond en Fulia II – De Laatste Tocht zijn twee boeken die samen één doorlopend verhaal vertellen. Deel twee gaat meteen verder waar deel één geëindigd is. Dat is mooi: het toont aan dat Fulia’s reis ook de reis van de lezer is. Vanaf de eerste pagina lees je hoe Fulia een avontuur in wordt gezogen waar ze aan de ene kant zelf voor kiest, maar dat haar aan de andere kant ook moeilijkheden brengt.

Het tweeluik is een goede afspiegeling van hoe je iets kunt willen, maar dat je ook afhankelijk bent van andere factoren zoals geluk, moed van anderen en loyaliteit.

En Fulia is een meisje dat probeert te navigeren in een wereld waarin ze ontdekt wie ze echt is, maar waarin er veel van haar wordt verwacht. Én waarvan wordt verwacht dat ze haar eigen keuzes maakt.

Het kwaad

Fulia woont met haar moeder relatief veilig en gezond in een klein dorp: Sayleche. Gevaar dreigt altijd, want in het bos rondom het dorp lopen mirrax. Dit zijn monsters die schijnbaar zonder echte reden mensen aanvallen, behalve dan het feit dat het monsters zijn.

Die monsters worden aangevoerd door een nóg groter monster: Achlais Mentron. Dit is een monster dat niemand ooit heeft gezien, maar waarvan iedereen weet dat het wel een heel verschrikkelijk beest moet zijn. Mirrax doen sterk denken aan Orks, maar ook aan gigantisch grote insecten. Ze hebben een soort scharen als klauwen en grote facetogen.

In het dorp staat Fulia haar mannetje. Ze lijk in ieder geval niet echt bang voor de dreiging van de mirrax én ze komt voor zichzelf op. Zelfs tot op het punt dat het voor Fulia en haar moeder beter is om het dorp te verlaten.

Fulia recensie – Nieuwe kansen

Hun vertrek lijkt echter niet zo’n heel groot probleem. Fulia leert hierdoor heel veel over haar moeder en ze komen – na een barre en zware tocht – terecht op een plek die voor Fulia bestemd lijkt te zijn: Nivantes. Ze leert hier namelijk alles over haar ware afkomst en de taak die haar moeder verzaakt lijkt te hebben.

Ook wordt ze gepresenteerd met een mogelijkheid om alles beter te maken. Een mogelijkheid om dat te herstellen wat verloren is en om ervoor te zorgen dat alle landen de handen ineenslaan om de mirrax te verslaan.

Vrienden, vijanden en geliefden

Fulia begint aan wat uiteindelijk de tocht van haar leven blijkt te zijn. Ze is daarbij niet alleen. Haar goede vriendin Eymee vergezelt haar. Deze recensie is niet compleet zonder uitgebreid bij dit personage stil te staan. Misschien zou zelfs háár naam op de kaft moeten staan. Ze speelt namelijk een onmisbare rol in Fulia’s missie en zal uiteindelijk bepalend zijn voor het slagen of falen ervan.

Eymee is misschien nog wel meer herkenbaar voor de lezer dan Fulia. Waar Fulia strijdt uit een ongelofelijk gevoel van rechtvaardiging, doel en voor het geloof, is Eymee wat onzekerder in haar overtuiging. Ze twijfelt over wie ze is, de keuzes die ze maakt en zelfs af en toe over haar liefde voor Fulia. Ook worstelt ze met haar verleden en de gevolgen die het heeft voor haar relatie met Fulia én voor de missie. Ze vindt het verschrikkelijk als ze die in gevaar brengt, maar voelt tegelijkertijd dat ze zichzelf niet kan verloochenen. Eymee is een uiterst boeiend personage en het zou heel interessant zijn om nog meer over haar te lezen.

De missie

Fulia’s geloofsovertuiging en vertrouwen in haar missie heeft veel te maken met de legendes en mythes waarmee ze opgroeit. De wereld – Orwold – lijkt opgebouwd te zijn van verhalen. En Fulia neemt ze allemaal gretig tot zich. Voor de lezer is dat soms wat overweldigend. Het is veel, héél veel. Bovendien hebben sommige gebeurtenissen en personen in andere versies van de verhalen andere namen. Achter in de boeken vind je een overzicht van de geschiedenis van Orwold en een lexicon (woordenschat van een taal). Maar als lezer wil je niet de hele tijd dingen moeten terugzoeken. Het haalt daarom af en toe de vaart uit het verhaal en maakt het lastig om hoofd- van bijzaken te onderscheiden.

Maar schrijver Joost Uitdehaag heeft Orwold op een fantastische manier opgebouwd. Er is zoveel tijd en moeite gestopt in het creëren van de wereld, dat het te makkelijk is om te zeggen dat alle verhalen en mythes wel wat minder hadden gekund. Want alles samen – de geschiedenis, Fulia’s reis en haar ontdekkingen – vormen een ontzettend mooi geheel. Het een kan eigenlijk niet zonder het andere.

Fulia recensie – Actuele boodschap

Wat de mirrax en hun leider precies willen, wordt niet helemaal duidelijk. Het zijn vooral een soort door kwaad gedreven monsters die de wereld terroriseren. Maar door de afwezigheid van een duidelijke motivatie mist de toevoeging van deze monsters een beetje een noodzaak. Wel zorgt het bestrijden van het kwaad altijd voor vereniging van groepen. Ook van groepen die in eerste instantie misschien wel lijnrecht tegenover elkaar stonden.

En dát komt in Fulia heel sterk naar voren: het overbruggen van verschillen, elkaar vinden in een compromis en gezamenlijk vechten voor dat wat echt belangrijk is. En het vechten tegen monsters die zich ofwel in de wereld bevinden of in je eigen hoofd zitten. Hiermee geeft Uitdehaag een heel mooie boodschap mee die altijd actueel zal blijven.

Het tweeluik Fulia I – Scherven van het Verbond en Fulia II – De Laatste Tocht is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Fulia I – Scherven van het Verbond / Fulia II – De Laatste Tocht
Auteur: Joost Uitdehaag
Uitgever: Nimisa Publishing House
ISBN: 978-94-923-3702-3 / 978-94-923-3713-9

Fulia recensie: © 2019-2024 Modern Myths

Fulia recensie – Modern Myths

Yvette Hazebroek

‘Fan' van alles dat met fantasy te maken heeft, is nogal zwak uitgedrukt als we Yvette omschrijven. ‘Obsessief’ komt meer in de buurt! Yvette is verslaafd aan alles dat fantasy uitstraalt (series, films, evenementen en boeken); het fantastische genre loopt als een rode draad door haar leven. Een favoriete auteur aanwijzen vindt ze een onmogelijke opgave, maar als het moet: Neil Gaiman, Philip Reeve en V.E. Schwab (maar vraag het haar volgende maand nog eens en er komt een ander antwoord). Naar Yvette op zoek op een evenement? Ga kijken bij de Steampunk corner. Haar liefde voor fantasy is tot een hoogtepunt gekomen bij het realiseren van haar debuutroman Bay en de Piraenauten, dat in juli verscheen bij Uitgeverij Macc.