City Hunter the Movie recensie - Modern Myths

City Hunter the Movie: Angel Dust – Jagen op geesten uit het verleden

In maart kun je tijdens Club Imagine 2024 naar City Hunter the Movie: Angel Dust in de bioscoop! Deze anime is gebaseerd op de manga City Hunter van Tsukasa Hojo die in Japan werd uitgegeven van 1985 tot 1991. En zoals bij zoveel populaire manga’s verschenen er daarbij diverse anime series en films. Dat men nog lang niet klaar is met de gladde detective Ryo Saeba, bewijst deze nieuwe film. Lees in onze City Hunter the Movie recensie hoe Japan in dat opzicht trouw blijft aan haar helden.

City Hunter the Movie recensie - PosterMaart begint goed, want op de eerste, tweede én derde dag van deze maand is het weer Club Imagine. In LAB111 worden we getrakteerd op een lekkere mix van films uit het fantastische genre. Dit is de eerste Club-editie van 2024 en de volgende staat al gepland voor juni, voordat later dit jaar natuurlijk het reguliere Imagine Fantastic Film Festival van start gaat. Zet maar vast in je agenda: 24 oktober tot 3 november.

Maar we gaan nu eerst terug naar dit weekend, dat goed gevuld is. Ik focus me op de anime City Hunter the Movie: Angel Dust uit 2023. De film draait zaterdag 2 maart om 19:00 uur, dus je hebt nog genoeg tijd om een ticket te kopen!

Kazue Ikura als Kaori Makimura in City Hunter the Movie Angel Dust

Het jachtseizoen is geopend

Voormalig huurmoordenaar Ryo Saeba (met de stem van Akira Kamiya) runt samen met zijn partner Kaori Makimura (Kazue Ikura) het detectivebureau “City Hunter”. De zaken gaan slecht, maar daar komt verandering in wanneer een vrouwelijke vlogger – Angie (Miyuki Sawashiro) – aan de deur klopt voor hulp. Haar kat, waarover ze vlogt, is ontsnapt en ze vraagt Ryo en Kaori om hulp.

Verder volgen we Saeko Nogami van de Metropolitan Police Department. Zij onderzoekt, samen met Umibozu en Miki, het bedrijf Zoltic, dat een nieuwe, gevaarlijke drug heeft ontwikkeld onder de naam “Angel Dust”. Er zijn veel mensen geïnteresseerd in de drug, allemaal met hun eigen redenen. In het verleden heeft de drug ook een rol gespeeld in het leven van Ryo. Wanneer hij zich met het onderzoek bemoeit, krijgt hij bezoek van een aantal oude bekenden.

Tomokazu Seki als Pirarucu

City Hunter the Movie recensie – Serieuze absurditeit

City Hunter wordt gebracht als een serieus detectiveverhaal met heel wat actie, achtervolgingen en schietpartijen. Toch valt er ook genoeg te lachen. Vooral wanneer de opgewonden Ryo keer op keer grensoverschrijdend gedrag vertoont tegenover vrouwen.

Gelukkig is daar iedere keer Kaori die hem hiervoor flink afstraft. Dit gebeurt op die typische en absurde manier zoals alleen Japanners dat kunnen doen. Ryo krijgt er met een enorme hamer van langs, waardoor het duidelijk is dat zijn gedrag niet wordt getolereerd. Daar kunnen ze in Hilversum nog veel van leren.

Kazue Ikura als Kaori Makimura - Angel Dust

30 jaar City Hunter

City Hunter - Jackie Chan 1993
City Hunter – Jackie Chan (1993)

De originele manga van Tsukasa Hojo werd tussen 1985 en 1991 gepubliceerd in het weekblad Shonen Jump. De serie werd in maar liefst 35 delen gebundeld door Jump Comics. Vanwege het succes duurde het niet lang voordat er verschillende anime series en films verschenen. Niet alleen getekend, maar ook in live-action zijn er verschillende City Hunter-films verschenen, waarvan die met Jackie Chan uit 1993 misschien wel de meest bekende is.

In Europa is City Hunter vooral populair in Frankrijk, waar Ryo onder de naam “Nicky Larson” door het leven gaat. De Fransen hebben zelfs hun eigen live-action film gemaakt in 2018, met als titel Nicky Larson et le parfum de Cupidon. Binnenkort kunnen we ook een nieuwe live-action City Hunter film verwachten op Netflix.

Tesshô Genda als Umibozu in City Hunter the Movie Angel Dust

Vol met nostalgie, maar niet oubollig

Als je een beetje bekend bent met het City Hunter universum, kijkt City Hunter the Movie: Angel Dust wel wat makkelijker weg. Want voor nieuwe kijkers kan het verhaal wat rommelig overkomen. Er wordt bijvoorbeeld geen moeite gedaan om de personages voor te stellen. Je moet dus maar net weten wie iedereen is. Gelukkig helpen een paar flashbacks je hierbij op weg.

De film is vooral een nostalgische reünie met veel bekende personages. Niet alleen op het scherm, maar ook daarachter. De stemacteurs en regisseur Kenji Kodama van de originele anime serie keren terug voor deze film. Wat de personages en de stijl van het geheel betreft, wordt erg vastgehouden aan de jaren 80 en 90. In dat opzicht is City Hunter: Angel Dust vertrouwd, maar niet vernieuwend. De makers maken wel gebruik van moderne animatietechnieken en dat levert een aantal spectaculaire actie- en achtervolgingsscènes op. Als je daarbij goed oplet, zie je ook nog een leuke cameo voorbij komen.

City Hunter the Movie Angel Dust

City Hunter the Movie recensie – Nog meer anime

Het zijn goede tijden voor anime liefhebbers. Steeds vaker verschijnen grote releases in de bioscoop en ook tijdens (Club) Imagine mag je altijd wel iets moois verwachten uit het land van de rijzende zon. Vorig jaar bijvoorbeeld, werden we verrast door het prachtige The Boy and the Heron van studio Ghibli. Ook Netflix draagt haar steentje bij en ook andere streamingsdiensten lijken dit voorbeeld te volgen.

Mocht je aan dit alles nog niet genoeg hebben, check dan ook Go Anime uit. Dit nieuwe streamingplatform is er speciaal voor de beste anime series en films. Maar ga eerst even groots genieten van City Hunter the Movie: Angel Dust op Club Imagine 2024!

Titel: City Hunter the Movie: Angel Dust
Regisseurs: Kazuyoshi Takeuchi, Kenji Kodama
Acteurs: Akira Kamiya, Kazue Ikura, Yôko Asagami, Tesshô Genda
Uitgever: Periscoop Film
Genre: Anime

City Hunter the Movie: Angel Dust is te zien op Club Imagine 2024 op deze tijden:

–             2 maart om 19:00 in LAB111 zaal 1

Tickets en tijden vind je op de City Hunter the Movie: Angel Dust-pagina. De anime draait vanaf 7 maart ook regulier in de bioscoop.

Bekijk hier de City Hunter the Movie: Angel Dust trailer:

Club Imagine maart 2024

Imagine Fantastic Film FestivalImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Tijdens het Imagine Film Festival kijk je naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen.

Naast het hoofdfestival organiseert Imagine twee keer per jaar Club Imagine. Een lekkere mix van fantastische films om het wachten op het Imagine Fantastic Film Festival te verzachten!

© 2024-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Periscoop Film

City Hunter the Movie recensie