With Love and a Major Organ recensie - Modern Myths

With Love and a Major Organ – Omarm die lastige gevoelens

Vaak draaien er films op Imagine Fantastic Film Festival die alleen al opvallen door hun titel. With Love and a Major Organ is er zo eentje. Het orgaan waar op gedoeld wordt, is het hart. Iets waar we niet zonder kunnen, maar dat ons ook opscheept met ingewikkelde gevoelens. In het ergste geval kan je hart zelfs breken. Zou het dus niet handiger zijn om zonder te leven? Lees in onze With Love and a Major Organ recensie waar dat toe leidt…

With Love and a Major Organ recensie - PosterElke editie van (Club) Imagine doe ik mijn best een of meerdere films mee te pikken die ik anders niet zo snel zou zien. Aan de ene kant is de reden daarvoor dat die specifieke titels vaak geen reguliere bioscooprelease krijgen, maar ik zoek ze vooral ook uit om mijn horizon te verbreden. Het kunnen verhalen zijn uit andere culturen of titels met artistieke invalshoeken die in mainstream films niet zo snel aan de orde komen.

Deze editie van Club Imagine 2024 is zo’n speciale titel de Canadese film With Love and a Major Organ, gebaseerd op het toneelstuk van Julia Lederer. Het speelt zich af in een niet al te verre toekomst waarin de meeste mensen hun leven volledig laten invullen door de app “LifeZap”. Iedereen behalve de artistieke jongedame Anabel (Anna Maguire (The War Below, Saving Private Ryan)) die liever haar hart volgt.

Anna Maguire als Anabel in With Love and a Major Organ

LifeZap, de killer app

LifeZap is een app die je vertelt welke kleding en meubels het beste bij je passen, wat je moet eten en drinken, wie je beste vrienden zouden moeten zijn en eigenlijk gewoon hoe je je leven perfect zou moeten leiden. Anabel en haar beste vriendin Casey (Donna Benedicto (Supergirl, A Seven Deadly Sins Story)) werken voor een bedrijf dat virtuele verzekeringen verkoopt. Want in een maatschappij waarin alles online staat, is je back-up in de cloud verliezen het ergste wat je kan gebeuren.

Maar waar iedereen – inclusief Casey – dag en nacht op zijn mobiel tuurt, is Anabel op zoek naar echte gevoelens. Ze schildert, maakt wandelingen in de natuur en hoopt iemand tegen te komen die haar kan liefhebben. Tijdens zo’n wandeling ziet ze een man wegens groot verdriet zijn hart uit zijn borst rukken en dat in zee gooien. Het weerhoudt Anabel er niet van haar zoektocht naar ware liefde door te zetten.

With love and a Major Organ recensie

With Love and a Major Organ recensie – Je bent beter af zonder een hart

In haar pauze – als iedereen verder bezig is zijn digitale leven bij te werken – ziet Anabel in het park de timide George (Hamza Haq (Viking, Rulers of Darkness)). George komt daar om de krant van gisteren te lezen en weet niet zo goed wat hij aan moet met de interesse van Anabel. Als zij haar liefde voor hem uitspreekt op een cassettebandje, kan George die liefde niet beantwoorden. Anabels hart is gebroken.

Anabel besluit afstand te nemen van al die ingewikkelde emoties en rukt nu ook haar hart uit. Ze stuurt het naar George en lijkt vervolgens beter in de maatschappij mee te kunnen draaien. George echter plaatst haar hart in zijn eigen borst en leert nu wat gevoelens zijn. Hij besluit echt te gaan leven.

Hamza Haq als George in With Love and a Major Organ

Een fysieke rode draad

With Love and a Major Organ is vaak erg grappig, terwijl er ook maatschappijkritiek wordt geleverd. De rode draad (waarvan er ook letterlijk eentje in de film zit) is de relatie tussen Anabel en George en wie ze zijn. Hier komt nog een interessant mysterie bij kijken.

Die verhaallijn had wellicht zelfs genoeg geweest om de film te dragen, want de grappen rond LifeZap en de bijfiguren naast Anabel en George, leiden soms af van het grotere plaatje.

Anna Maguire als Anabel en Hamza Haq als George

With Love and a Major Organ recensie – Grappige maatschappijkritiek vol emoties

Na Poor Things is With Love and a Major Organ de tweede film die ik in korte tijd gezien heb over intermenselijke relaties en gevoelens. Ze zijn verder niet vergelijkbaar, maar het thema sluit nauw op elkaar aan. Regisseur Kim Albright (Bring Out Your Dead) brengt het geheel mooi in beeld en de komische timing van de spelers is prima.

De film draait op de late zondagmiddag bij Club Imagine 2024, waarna twee uur later de horror Baghead draait. Heb je zin in een “double feature”, dan is With Love and a Major Organ een prima, licht voorafje om je filmavond mee te beginnen.

Titel: With Love and a Major Organ
Regisseur: Kim Albright
Acteurs: Anna Maguire, Hamza Haq, Veena Sood, Donna Benedicto
Uitgever: Circle Collective
Genre: Drama / Sciencefiction

With Love and a Major Organ is te zien op Club Imagine 2024 op deze tijden:

–             3 maart om 17:00 in LAB111 zaal 1

Tickets en tijden vind je op de With Love and a Major Organ-pagina.

Bekijk hier de With Love and a Major Organ trailer:

Club Imagine maart 2024

Imagine Fantastic Film FestivalImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Tijdens het Imagine Film Festival kijk je naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen.

Naast het hoofdfestival organiseert Imagine twee keer per jaar Club Imagine. Een lekkere mix van fantastische films om het wachten op het Imagine Fantastic Film Festival te verzachten!

© 2024-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Circle Collective