De Boeken van Terra Fabula 5 - De Verborgen Sleutel recensie - Modern Myths

De Boeken van Terra Fabula 5 – De Verborgen Sleutel recensie: een hele nieuwe wereld vol magie

In alweer boek vijf van De Boeken van Terra Fabula pakt auteur Peter DeWillis de magische geschiedenis van Martha en William een paar jaar na het vorige deel op. In een hele nieuwe wereld vol historische figuren wordt het verhaal van Terra Fabula naadloos verweven met onze eigen geschiedenis. Ditmaal is een mysterieuze kaart de aanleiding om op reis te gaan, maar niet zonder gevaren. De kwaadaardige Maleficiers zoeken de kaart ook. Lees onze De Boeken van Terra Fabula 5 – De Verborgen Sleutel recensie.

Meer weten of de wereld van Terra Fabula? Lees of kijk ons (video)interview met Peter DeWillis!

Wanneer Martha en William DeWillis na lange tijd een bezoek brengen aan hun vroegere huis in Londen krijgen ze van een mysterieuze man een kaart aangeboden. Al snel blijkt dat de Maleficiers, een groep kwaadaardige toveraars, achter deze kaart aan zitten en worden de vorsten van Terra Fabula in de ene na de andere gevaarlijke situatie geslingerd. Hun tocht om het geheim van de kaart te ontdekken leidt hen door heel Europa, waarbij ze op veel iconische plaatsen komen.

Deze locaties blijken meer te zijn dan wij uit onze eigen geschiedenis kennen. Een hele nieuwe wereld openbaart zich, vol historische figuren en gevaren. Geholpen door de mysterieuze orde van Pendragon gaan William en Martha de strijd aan met drie andere magische koningshuizen om een levensgevaarlijk wapen in handen te krijgen. Met gevaar voor eigen leven, maar ook met dat van hun geliefden.

Een fantasieverhaal verweven met de geschiedenis zoals wij hem kennen

In De Verborgen Sleutel weet Peter DeWillis het verhaal van Terra Fabula naadloos te verweven met onze eigen geschiedenis. Op hun reis om het mysterie van het gevaarlijke wapen op te lossen komen de hoofdpersonen op vele herkenbare plaatsen in Europa. Plaatsen waarvan wij de geschiedenis denken te kennen, maar William en Martha ontdekken dat het verleden van deze plekken niet zo simpel is als de lezer denkt. En ook belangrijke historische figuren blijken vaak niet te zijn wie we dachten.

Een voorbeeld van de plaatsen die je met William en Martha bezoekt is Venetië. Het is al een betoverende plaats van zichzelf, maar dat is duidelijk maar het topje van de ijsberg. Een James Bond-waardige achtervolging door de grachten bewijst dat in Venetië veel geheimen te ontdekken zijn.

De Boeken van Terra Fabula 5 – De Verborgen Sleutel recensie: De boeken groeien op

In dit vijfde boek uit de reeks van De Boeken van Terra Fabula ontmoeten we de tweeling William en Martha een paar jaar nadat het vorige boek geëindigd is. Ze zijn ondertussen 22 jaar oud, elf jaar ouder dan toen we hen voor het eerst leerden kennen in De Boeken van Terra Fabula 1 – Het Vergeten Koninkrijk. Het zijn dan ook al lang niet meer de onbezonnen kinderen die we uit de eerdere boeken kennen. Martha heeft al enkele jaren een serieuze relatie met de Satyr Kael en ook andere belangrijke figuren uit het boek hebben een vaste partner gevonden. William stoeit nog met zijn liefdesleven. Hij vraagt zich af óf hij iemand wil en ook het geslacht en de soort van zijn partner zijn voor hem nog niet helemaal duidelijk.

De situatie waarin het liefdesleven van William zich verkeert, is tekenend voor alle relaties in het boek. De relaties zijn niet gebonden aan conventionele regels. Elk individu is samen met een partner van zijn of haar keuze, zonder gebonden te zijn aan geslacht of soort (fantasie)wezen. Een wens voor de wereld waar de lezer in leeft.

Minder kattenkwaad, maar wel de voetnoten

Ook aan andere aspecten van het verhaal is te merken dat de kinderen eigenlijk geen kinderen meer zijn. De hoofdpersonen reageren doordachter op situaties en halen minder kattenkwaad uit. Ook het verhaal zelf is iets volwassener geworden. Hoewel het boek zeker nog geschikt is voor oudere kinderen – de oorspronkelijke doelgroep – wordt de spanning minder gedempt dan in bijvoorbeeld de eerste twee delen uit de serie. Waar voorheen een spannende scène onderbroken werd door een gekke frats van William om de lading wat te verminderen, gaat het verhaal nu gewoon door. Gelukkig hebben we altijd de voetnoten nog om ons wat in de maling te nemen. Al zijn ook deze voetnoten minder kinderlijk dan voorheen.

Reisgids tijdens spannende gevechten

Zoals te lezen is in mijn eerdere recensie over de voorgaande delen van De Boeken van Terra Fabula brengen de voetnoten je in deze boeken altijd van de wijs. Ook vind je er gespiegelde bladzijden, door elkaar gehusselde alinea’s of zelfs een hele scheut letters die uit het boek komt vallen, niets is te gek. In Terra Fabula deel vijf komen dit soort gekkigheden niet meer voor. Wel slagen de voetnoten er nog steeds in om je als lezer uit de loop van het verhaal te trekken. Op de meest vreemde momenten weet een voetnoot je achtergrondinformatie te geven over de locatie waar de vorsten op dat moment zijn. Het is haast of er iemand een reisgids voor staat te lezen tijdens een spannend gevecht. Je moet het hem nageven, Peter DeWillis komt in elk boek met iets origineels.

De Boeken van Terra Fabula 5 – De Verborgen Sleutel recensie: Alsof je er zelf bij bent

Hoewel de boeken gaandeweg volwassener worden met betrekking tot de houding van de hoofdpersonen en de spanningsopbouw, is er gelukkig niets veranderd aan de schrijfstijl van DeWillis. Zodra je het boek openslaat voelt het nog steeds alsof je in een film gezogen wordt. Je vliegt met William en Martha mee in de vliegende koets en ziet Londen onder je voorbijtrekken alsof je er zelf bij bent. Of eigenlijk, alsof je in de bioscoop zit. Want de echte ervaring zou waarschijnlijk nooit kunnen tippen aan het beeld wat de schrijver opwekt. En ook in dit boek vliegen de zelfverzonnen woorden en fantastische creaties je weer om de oren.

Vele leuke extra’s

Zoals we van Peter DeWillis gewend zijn, komt De Boeken van Terra Fabula 5 – De Verborgen Sleutel ook weer met een handleiding. Hierin staan vele nuttige adviezen die het boek aangaan, zoals:  “Als er per ongeluk op een van de bladzijden een Portalus opent en u wordt meegenomen… goede reis. Houdt u daarom tijdens het lezen altijd een ingepakte koffer paraat.”

Daarnaast zijn er weer heel veel leuke spulletjes toegevoegd aan het boek wat je koopt. Zo krijg je een uitgebreide kaart van de magische wereld en een lidmaatschap voor een geheim genootschap. Dit is echter maar een kleine greep van de extra’s die de wereld van Terra Fabula je te bieden heeft. In dit filmpje laat Peter je zelf zien wat je kunt verwachten:

Enthousiast geworden over de extra’s? Je krijgt ze standaard bij je bestelling als je het boek koopt in de webwinkel van de uitgever Zilverbron. Maar ook als je het boek gekocht hebt via andere kanalen kun je de extra’s via de uitgever opvragen. Het allerleukste is natuurlijk om Peter DeWillis op te zoeken tijdens een festival. Hopelijk kunnen we daar in het volgende seizoen met zijn allen weer van genieten.

De Boeken van Terra Fabula 5 – De Verborgen Sleutel recensie: Een klein puntje van frustratie

Na al deze lovende woorden is er toch ook nog een klein puntje van frustratie over het boek. Net als in de voorgaande boeken uit deze serie bestaan de verhalen uit tweeluiken. Boek vijf, De Verborgen Sleutel, is het eerste deel van een tweeluik en eindigt dus middenin het spannende verhaal. En dat is natuurlijk helemaal niet leuk! Ik wil weten wat William en Martha nog meer gaan meemaken. Zoals hoe hun nieuwe, in dit boek nog deels verborgen, vijand zich ontwikkelt en hoe ze hem gaan verslaan. Voor mij kan deel zes dus niet vroeg genoeg komen. Maar voor nu is het geduld hebben tot volgend jaar.

Titel: De Boeken van Terra Fabula 5 – De Verborgen Sleutel
Auteur: Peter DeWillis
Uitgever: Zilverbron
ISBN: 978 94 630 8205 1

Koop De Boeken van Terra Fabula 5 – De Verborgen Sleutel via Bol.com of Amazon.nl:

De Boeken van Terra Fabula 5 - De Verborgen Sleutel coverDe Boeken van Terra Fabula 5 – De Verborgen Sleutel – € 24,95,- Bol.com

De Boeken van Terra Fabula 5 – De Verborgen Sleutel – € 24,95,- Amazon.nl

De Boeken van Terra Fabula - vijf delen

Yvette Wolters

Al als klein meisje belandde Yvette Wolters met haar neus in de boeken en ze is niet van plan daar ooit nog uit te komen. Na in aanraking gekomen te zijn met de boeken van Harry Potter stond fantasy op het leesmenu. Haar liefde voor dit genre is door de jaren heen alleen maar gegroeid.
Of het nu een boek is, een film, serie of bordspel; zodra het fantasy uitstraalt is Yvette enthousiast.

Yvette is regelmatig met haar hele gezin op festivals te vinden, waarvoor zij met veel liefde zelf de kostuums ontwerpt.