De elementen van Akiran recensie – Modern Myths

De elementen van Akiran recensie – Fijne fantasy van Nederlandse bodem

Meestal eindigt iemands verhaal bij de dood. Die van Akiran begint dan pas. De elementen van Akiran vertelt het verhaal van een doodgewone jongen die door diepe dalen moet gaan om zijn plekje in de wereld te begrijpen. Ogenschijnlijk toevallige gebeurtenissen blijken veel meer met elkaar te zijn verweven dan iemand ooit had kunnen denken. Deze gebeurtenissen zetten heel Akirans wereld én dat van anderen op zijn kop. Lees onze De elementen van Akiran recensie!

Akiran dwaalt door de dode bossen. Als lezer vraag je je direct af; wat doet hij daar, hoe is hij daar terecht gekomen en waarom gaat het zo slecht met hem? Maar al snel blijkt dat dit er niet zo heel veel toe doet. Het wordt sporadisch genoemd en is heel logisch, maar het verhaal gaat véél meer over wat er met hem gebeurt nádat hij de bossen heeft betreden.

Zijn zoektocht/vlucht/wandeling brengt hem namelijk op het pad van zijn ware bestemming. Hij ontmoet koningsstrijder Tulin; een soort bovennatuurlijke uitoefenaar van de wet van het Hof van de Verenigde Landen.

Een bijzondere ontmoeting

Tulin heeft de macht om geschillen op te lossen zoals hij juist acht. Een zo’n opdracht brengt hem naar de dode bossen, waar hij de hulp van Akiran inroept om de opdracht te volbrengen. Geen van beiden had kunnen voorspellen hoe dát uitpakt.

De elementen van Akiran recensie – Kracht ligt in aantallen

Akiran en Tulin zijn na hun ontmoeting op elkaar aangewezen. Tulin legt Akiran uit wat er met hem is gebeurd én wat er met Akiran zelf aan de hand is. Dat blijkt nogal een verandering in zijn leven te zijn en Akiran heeft moeite met zich aan zijn nieuwe ik aan te passen. Er verandert zoveel voor hem en hij leert in rap tempo meer over de wereld waarin hij leeft, dat hij moeite heeft om het bij te benen.

Het lot brengt Akiran en Tulin in contact met Tess. Het is Tess niet vreemd dat de wereld onheilspellende monsters voortbrengt. Een slechte keus van haar familie zorgt ervoor dat Tulin haar gebiedt zich voor zijn zaak in te zetten. Omdat ze geen keus heeft, volgt ze de koningsstrijder en vreemde jongen mee naar het Hof. Daar moet Tulin bewijs leveren dat hij zijn opdracht volbracht heeft.

Een uitputtende reis en fijne vertelling

De reis brengt hen steeds een stapje dichter bij het Hof, maar onderweg komen ze allerlei vreemde zaken tegen die ze oplossen. Ze leren meer over zichzelf en elkaar. In De elementen van Akiran ontwikkelen de personages zich in een fijn, beheersbaar en natuurlijk tempo.

Tess blijkt veel meer in haar mars te hebben dan je denkt op het moment dat ze zich met Tulin en Akiran begint te bemoeien. En ook Akiran maakt een duidelijk proces door. Juist dat is één van de krachten van dit boek; alles – feiten, personages en gebeurtenissen – wordt op zo’n berekende manier kenbaar gemaakt aan de lezer, dat het verhaal steeds interessanter wordt. En dat is prettig, want dat heeft het verhaal ook wel nodig om de lezer geboeid te houden. De eerste helft van het boek mist hier en daar namelijk wat urgentie: waar gaat het heen en waarom? Maar zodra er steeds meer puzzelstukjes op tafel komen, word je er des te dieper in meegezogen.

De elementen van Akiran recensie – Naakt en in verwarring wakker worden

Mijn enige puntje van irritatie is dat Akiran om de haverklap flauwvalt. Hij kan zich dan niks herinneren en ontwaakt meerdere malen in een bed zonder kleren aan of benul van waar hij is. Wat wel grappig is, is dat dit Akiran zelf ook mateloos irriteert. Bovendien is er een reden voor en die reden is een van de elementen die het hele verhaal aan elkaar knoopt.

Het verhaal wordt na verloop van tijd steeds beter, tot je aan het eind het boek niet meer weg kunt leggen.

Bundeling van verhalen

De elementen van Akiran is een verhaal van fijn formaat, waarvan ik achteraf pas begreep dat het een verzameling is van vijf losse korte verhalen die eerder uitgegeven zijn : Dwaalvuur, Aardeslang, Nachtwater, Doodswind en Leegtelicht. De losse verhalen hebben een duidelijke kop en staart en zo leest het in de uiteindelijke bundeling ook wel een beetje.

De verhalen zijn aan elkaar geknoopt, waardoor er één lang verhaal is ontstaan. Dat zorgt ervoor dat je als lezer heel duidelijk van hoofdstuk naar hoofdstuk springt waarin telkens één gebeurtenis centraal staat. Toch is het een beetje zoeken naar die rode draad, die eigenlijk pas echt duidelijk wordt in het laatste deel.

De elementen van Akiran recensie – Een fantasy met een hoog verhaaltempo

Het enige puntje van nadeel rondom De elementen van Akiran heeft dan ook met deze verhaalvorm te maken. Elk deel is opgebouwd uit heel korte scènes, soms slechts van een halve pagina lang. Die scènes hebben vaak een abrupt, cliffhanger-achtig, einde. Dat leest prettig bij een kortverhaal, maar in een langer verhaal wat minder.

In een dikker boek wil je als lezer toch wat meer aan de hand genomen worden en door het verhaal worden meegenomen. Hierbij is het prima als stukken een wat lager tempo hebben of wat meer vertellend zijn. De korte scènes – vooral in de eerste vier delen – houden het verhaaltempo hoog en er zijn weinig rustpunten. Maar aangezien dit het enige kritiekpuntje is op het boek, mag het de pret absoluut niet drukken.

De elementen van Akiran is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: De elementen van Akiran
Auteur: Ninja Paap-Luijten
Uitgever: De VerhalenNinja
ISBN: 978-94-644-3704-1

Ninja Paap-Luijten banner – Modern Myths

Yvette Hazebroek

‘Fan' van alles dat met fantasy te maken heeft, is nogal zwak uitgedrukt als we Yvette omschrijven. ‘Obsessief’ komt meer in de buurt! Yvette is verslaafd aan alles dat fantasy uitstraalt (series, films, evenementen en boeken); het fantastische genre loopt als een rode draad door haar leven. Een favoriete auteur aanwijzen vindt ze een onmogelijke opgave, maar als het moet: Neil Gaiman, Philip Reeve en V.E. Schwab (maar vraag het haar volgende maand nog eens en er komt een ander antwoord). Naar Yvette op zoek op een evenement? Ga kijken bij de Steampunk corner. Haar liefde voor fantasy is tot een hoogtepunt gekomen bij het realiseren van haar debuutroman Bay en de Piraenauten, dat in juli verscheen bij Uitgeverij Macc.