De Heren XVII recensie – Modern Myths

De Heren XVII recensie – Militaire anime thriller in het De Zwijgende Aarde universum

Met De Heren XVII krijgt de Nederlandstalige sciencefiction boekenserie De Zwijgende Aarde een zesde deel. Auteur Roderick Leeuwenhart levert een spannende militaire thriller af die zich afspeelt na de gebeurtenissen in de overige vijf delen. Ditmaal vanuit een perspectief dat we niet eerder zagen: die van de megacorporatie VAHA. Deze groep – de geprivatiseerde leiders van de aarde – staat voor een dilemma. Hun koloniën hebben zich onafhankelijk verklaard. Maar nu de aarde niet langer zwijgt, wil de VAHA haar macht terug. Koste wat het kost. Lees onze De Heren XVII recensie!

In de zomer van 2017 kwam een diverse groep Nederlandse schrijvers bij elkaar om een uniek sciencefictionproject op touw te zetten: De Zwijgende Aarde. Op Modern Myths heb ik alle delen hiervan besproken: Revolte van Jorrit de Klerk, Roest van Quasis uitgever Jasper Polane, Titanium van Mara van Ness, Tweeleed van Django Mathijsen en Anaïd Haen en IJsbrekers van Johan Klein Haneveld. Ook auteur Roderick Leeuwenhart maakte deel uit van de initiële brainstormfase, maar bracht destijds geen boek uit.
Met De Heren XVII sluit hij alsnog aan bij deze literaire ruimte-avonturiers. Roderick laat zich graag inspireren door Japans/Oost-Aziatische invloeden, wat je onder andere terugziet in zijn young adult-serie Pindakaas en Sushi. Ook De Zwijgende Aarde: De Heren XVII leest als een pijlsnelle anime/manga actiethriller. Hiermee krijgt het eerste seizoen van het De Zwijgende Aarde universum met dit onverwachte zesde deel nog een spetterende finale.

De aarde laat het er niet bij zitten

In De Zwijgende Aarde serie is de mensheid uitgewaaierd over ons zonnestelsel. Er zijn verschillende koloniën gesticht op onder andere Titan, Mars en Europa (een maan van Jupiter). Maar als het contact met de aarde opeens op onverklaarbare wijze verbroken wordt, zijn deze koloniën op zichzelf aangewezen.

Zonder inmenging van de aarde wordt de macht anders verdeeld en wordt de onafhankelijkheid verklaard. We zagen al in IJsbrekers dat de grootmacht aarde het er echter niet zomaar bij laat zitten. Een vloot oorlogsschepen komt orde op zaken stellen.

De Heren XVII recensie – De Indonesische prinses en de meesterstrateeg

In De Heren XVII zien we hoe deze aanloop naar de interplanetaire oorlog begint. We maken kennis met de leiders van de VAHA – de “Verenigde Aardse Handels Alliantie”. Deze decadente multicorporatie – de moderne versie van de VOC – heeft de touwtjes op aarde niet langer zo stevig in handen als voorheen. Om de vrede op onze planeet te bewaren moesten er afspraken gemaakt worden met de EU, de politieke supermacht op aarde. Maar ook onderling zijn de verhoudingen tussen de leiders van de VAHA stroef. In deze interessante tijden neemt de Indonesische prinses Raden Ayu Siti Suryangha – een van de Heren XVII – het heft in handen en stuurt aan op harde actie.

Ze krijgt het voor elkaar om de VAHA en de EU samen te laten werken in het heroveren van de koloniën. Ze strikt kadet Milan Zhou – vers van de militaire academie – om de aardse strijdkrachten aan te voeren. Zhou is een autistische meesterstrateeg die in tactische computerspellen en simulaties iedereen weet te verslaan. Maar in een oorlogssituatie zijn de spelers echt en de militaire leiding is niet van alle ontwikkelingen op de koloniën op de hoogte. Die geven zich namelijk niet zomaar gewonnen. Tijdens deze explosieve ontwikkelingen krijgen zowel Zhou als Suryangha het zwaar te verduren.

Gevechtsrobots op de Dam

In de vorige boeken deed De Zwijgende Aarde serie je al denken aan The Expanse van James S. A. Corey. De gewiekste Raden Ayu Siti Suryangha versterkt dit gevoel nog eens. Zij lijkt erg op het personage Chrisjen Avasarala. Zeker als je de gelijknamige televisieserie op Amazon Prime Video volgt, zie je tijdens het lezen van De Heren XVII actrice Shohreh Aghdashloo zo voor je (hoewel zij Iraans is).

Roderick vertelt daarbij in zijn nawoord dat hij zich liet inspireren door de militaire scifi-series Legend  of the Galactic Heroes en Mobile Suit Gundam Thunderbolt. Ook noemt hij Shogun van James Clavell. Hoewel deze intertekstualiteit (om Django Mathijsen nog maar eens te noemen) er dus dik bovenop ligt, stoort dit nergens. Deze mix van invloeden zorgt voor een spetterend, razendsnel verhaal. Niet alleen tegen de achtergrond van het heelal, maar vooral ook in ons eigen Nederland. Als de gevechtsrobotten in het heetst van de strijd in Groot-Amsterdam op de Dam vechten en langs de Admiraliteit schieten, dan zie je dat levensecht voor je. Roderick weet feilloos actiescènes neer te zetten die zo als script voor een actie (animatie)film gebruikt kunnen worden.

De Heren XVII recensie – Spelen met woorden en opmaak

Maar ook op andere plekken in De Heren XVII zie je hoe Roderick met tekst en woorden kan spelen. Milan Zhou heeft een implantaat om zijn gedachten te ordenen en zijn ADD (“Attention Deficit Disorder”) onder controle te houden. In het begin van het boek lees je al in een woordenbrij hoe zijn brein zonder die hulp fungeert. Als verderop in het boek zijn implantaat hapert, word je meegesleurd in zijn persoonlijke meltdown. Niet alleen wat woorden betreft, maar ook op het gebied van de opmaak van de pagina. Alinea’s tuimelen over en door elkaar en lijken van de pagina af te vallen. Dat is erg leuk gedaan.

Nu we het toch over de opmaak van het boek hebben, ook de cover van Loek Weijts mag er weer zijn. Zijn werk voor De Zwijgende Aarde serie geeft een mooie continuïteit aan het geheel. De boeken zijn ook nog steeds los van elkaar te lezen, hoewel De Heren XVII toch ook erg leunt op de voorgaande delen. Het is daarbij leuk dat er her en der gerefereerd wordt naar de gebeurtenissen in de andere boeken, maar tegelijkertijd ook jammer dat je niemand uit die delen echt terugziet. Ik zou nog steeds graag zien dat er een soort overkoepelend verhaal komt, waarin iedereen nog eens terugkeert. Of wellicht een tweede seizoen van boeken, waarin we oude bekenden terugzien.

Nieuwe richting voor de Zwijgende Aarde

Ook De Heren XVII leent zich voor een vervolg. Niet iedereen komt ongeschonden uit de oorlog, maar er is een geweldige, nieuwe situatie ontstaan om het gehele Zwijgende Aarde universum een nieuwe richting op te sturen. Worden de onderlinge verhoudingen tussen de planeten en koloniën opnieuw opgeschud? Gaat de mensheid verder het heelal in en komen we in contact met nieuwe beschavingen? Wie weet wat de schrijvers en uitgeverij Quasis nog voor ons in petto hebben.

De Heren XVII recensie – Beeldende actie en romance

Wat dit nieuwe, zesde deel betreft heeft de oorspronkelijke serie van vijf boeken er een spetterende actiethriller bij. Goed, de onderliggende beweegredenen van bepaalde personages zijn wel overduidelijk, waarbij het wat vreemd is dat een meesterstrateeg als Zhou dat niet doorheeft. En ook onder de Heren XVII zitten personen die zich makkelijk in de luren laten leggen. We hebben dus wel te maken met een space opera waarbij je je “suspension of disbelief” af en toe moet inzetten.

Maar De Zwijgende Aarde: De Heren XVII is een boek dat lekker wegleest. Het zit vol actie en romance en is zoals gezegd erg beeldend. Hou je van grootse ruimtegevechten en actie met reusachtige robots, dan is dit deel echt aan jou besteed. Ik werd dus niet alleen verrast met nog een deel in deze Nederlandstalige sciencefictionserie, maar ook door de spectaculaire insteek ervan. Heb je de andere delen van De Zwijgende Aarde in je boekenkast, zorg er dan voor om ook dit zesde deel er aan toe te voegen!

De Heren XVII is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: De Zwijgende Aarde: De Heren XVII
Auteur: Roderick Leeuwenhart