De Lichtkunstenaar recensie - Modern Myths

De Lichtkunstenaar recensie – Kai en de geheimen van de Lichtacademie

De Lichtkunstenaar is een novelle van Joni Voorter. Deze fantasy romance is uitgegeven door De Boekenvos, een nieuwe uitgeverij die voornamelijk digitale novelles uitbrengt. Het verhaal volgt Kai, een jongen die bezield is door de magische lichtkunst en niets liever wil dan zelf ook lichtkunstenaar worden. Maar op de prestigieuze Lichtacademie is niets wat het lijkt. Weet Joni Voorter van deze novelle zelf ook een kunstwerk te maken? Je leest het in Joany’s De Lichtkunstenaar recensie!

Kai droomt ervan om lichtkunstenaar te worden. In de stad waar hij woont, staat de Lichtacademie, een school waar de kinderen van de elite worden opgeleid in de lichtkunst. Met behulp van magie maken ze kunstwerken van licht. Kunstwerken die door de lucht kunnen bewegen en ware schouwspellen vormen.

Elk jaar is er een Lichtfestival, waar de kunstenaars van de academie hun mooiste optredens geven. Het is iets waar Kai dolgraag naartoe wil, maar waar hij door zijn vader steeds wordt weggehouden. Lichtkunst maken is nu eenmaal niet weggelegd voor mensen van hun stand.

Een droom wordt nachtmerrie

Dit jaar heeft Kai in zijn eentje dienst in de kruidenwinkel van zijn vader, terwijl het festival in volle gang is. Kai besluit er in het laatste halfuurtje van zijn werkdag vandoor te gaan om toch nog iets van de lichtkunst mee te krijgen.

Hij loopt zijn oude vriend Finn tegen het lijf, die als topstudent aan de academie blijkt te studeren. Maar hoe dichter Kai bij de Lichtacademie komt, hoe meer zijn droom lijkt te veranderen in een nachtmerrie…

De Lichtkunstenaar recensie – Kleine wereldbouw, grote personages

De Lichtkunstenaar is een kort verhaal; een novelle van rond de 100 pagina’s. Het plot is hierdoor mooi compact, hoewel er toch genoeg tijd wordt genomen om de belangrijkste personages – Kai en Finn – goed te leren kennen. De novelle leest zo vlot dat je er in een paar uurtjes doorheen kunt zijn. Dat maakt het een ideaal boek om even tussendoor te lezen, in de trein of op reis.

Door de beknopte lengte van het verhaal voelt de wereldbouw tegelijkertijd ook vrij klein. Er is niet veel tijd om een hoop personages toe te voegen. Van de lichtacademie zelf kom je eigenlijk alleen Boris en Finn tegen en wat personages die niet bij naam genoemd worden. Hierdoor is het lastig je voor te stellen dat de academie onderdeel is van een groter geheel of om echt een beeld te krijgen van de setting waarin het verhaal zich afspeelt. Tegelijkertijd wordt alle tijd die je met de personages doorbrengt wel goed benut. Ieder personage dat je tegenkomt heeft een grotere rol te spelen in het verhaal.

Lichtkunst, magie waar meer mee kan

De lichtkunst, waar het verhaal dus voor een groot gedeelte om draait, is een unieke vorm van magie. Het wordt vooral gebruikt om kunst mee te maken, waar de volledige Lichtacademie dan ook om draait. Maar niet iedereen heeft het in zich om lichtkunst te beoefenen. Alleen de kinderen van de elite komen in aanmerking les te volgen op de school, waardoor kinderen zoals Kai bij voorbaat weinig kans hebben om binnen te komen.

Tijdens het lezen wilde ik soms dat het verhaal langer was, om wat meer tijd op de Lichtacademie te kunnen besteden en over dit toffe “magic system” te leren. Het blijkt in de loop van het verhaal namelijk dat je met de magiesoort meer kan dan enkel kunst maken…

De Lichtkunstenaar recensie – Leuke fantasynovelle voor tussendoor

De emoties in het verhaal liggen er wel ietwat dik bovenop. Personages zijn net iets te vaak aan het huilen, piepen of gillen. Dat doet af en toe wat melodramatisch aan. Als je daar echter een beetje langs leest, kun je wel erg meeleven met Finn en Kai. Ze hebben elk hun eigen problemen en afkomst, maar vinden toch steun bij elkaar.

Na een sterke proloog vinden de twee elkaar terug op het lichtfestival. Vanaf dat punt ontrafelt het verhaal zich verder. Wanneer Kai stukje bij beetje achter de geheimen van de Lichtacademie komt, wordt het verhaal echt spannend, waardoor je er razendsnel doorheen leest. Kortom, De Lichtkunstenaar is zeker een aanrader als je op zoek bent naar een leuke fantasynovelle om mee te nemen op vakantie!

Titel: De Lichtkunstenaar
Auteur: Joni Voorter
Uitgeverij: De Boekenvos