Dead & Beautiful recensie - Modern Myths

Dead & Beautiful recensie – Sfeervol verhaal over verveling en de menselijke aard

Als je alles kan kopen in de wereld, verlies je vanzelf belangstelling voor het materialistische. Het leven van vijf verwende rijkeluiskinderen neemt een andere wending wanneer ze in de bossen wakker worden met hoektanden. Wat is er gebeurd en hoe moeten ze omgaan met hun nieuwe “leven”? Lees onze Dead & Beautiful recensie!

Lees meer recensies in onze Imagine Film Festival 2021 special.

In Dead & Beautiful nemen vijf vrienden elkaar mee op tripjes. Degene die aan de beurt is, bedenkt een leuke ervaring voor de rest. Geld speelt geen rol, zolang ze maar iets gaan doen wat de dagelijkse sleur een beetje doorbreekt. Toch raakt ook hier de inspiratie een beetje op. Het luxe nachtleven is zijn charme al heel lang verloren en de onderlinge spanning in de groep draagt niet bij aan hun vriendschap.

Wanneer Anastasia (Anna Marchenko) de groep meeneemt in een tropisch woud om een inheems ritueel te ondergaan, worden ze wakker met hoektanden en een lijk in hun midden. Wat betekent dit voor hen? Zijn ze dood? Zullen ze opbranden in de zon? Is dit hun kans om te ontsnappen aan een troosteloos leven of gebruiken ze hun nieuwe rol voor slechte zaken?

Vampier feest in Dead & Beautiful

Sfeervol en troosteloos

De toon in Dead & Beautiful wordt meteen goed neergezet. Regisseur en schrijver David Verbeek (Full Contact, Club Zeus) zet een verhaal neer dat al meteen boeit. Vanaf het eerste shot, waarin een luxe blauwe auto door de straten van een enorme stad rijdt, merk je al meteen de dissonantie tussen de kijker en de hoofdrolspelers. Zij zijn duidelijk niet onder de indruk van deze welvaart, maar zijn vooral bezig met hun eigen demonen te voeden.

Voor Lulu (Aviis Zhong (Mermaid Whispering)) is dat een traumatische jeugdherinnering en voor Anastasia het voeden van de leegte met likes via social media. Heel even – wanneer ze bijna iemand aanrijden – is er emotie bij ze te zien. Wanneer blijkt dat er eigenlijk niets veranderd is, zakken de personages weer terug in hun oude, troosteloze bestaan.

Dead & Beautiful

Dead & Beautiful recensie – Omgaan met hoektanden

Het is duidelijk dat het beestelijke instinct niet meteen samenkomt met de hoektanden. Waar in de meeste films nieuwe vampiers een mentor hebben of zich volledig laten varen op instinct, gaan de vijf vrienden er bedachtzamer mee om. Ze blijven van de straat en uit het zonlicht en proberen eerst verder te ontdekken wat ze allemaal precies kunnen. Moeten ze bloed gaan drinken? Moeten ze slapen en kunnen ze mensen hypnotiseren?

Gijs Blom als Mason

Geld lost niet alles op

Er heerst vooral argwaan tussen de vrienden. Al hun hele leven lossen ze hun problemen met geld op, dus ook nu worden de creditcards tevoorschijn gehaald als ze bloed moeten hebben. Dit zijn de sterkere punten van het verhaal. De aanvulling van Bin-Ray (Philip Juan) over hoe bijzonder Aziatische vampiers zijn en hoe de VOC verhalen meebracht naar het westen om zo Bram Stoker te inspireren, voegen weinig toe. Ook creëren de antwoorden aan het eind van de film meer vragen over eerdere gebeurtenissen. Daarin sluiten de verhaal elementen niet naadloos op elkaar aan.

Gijs Blom en Yen Tsao

Dead & Beautiful recensie – Behapbare thriller voor het grote publiek

Dead & Beautiful lijkt tussen genres in te hangen. Enerzijds had de film zo als een Netflix Original gepresenteerd kunnen worden, ware het niet dat hij wat trager en minder flitsend is. Anderzijds is het juist een thriller die behapbaar is en goed is te volgen voor het grote publiek. Je wordt eraan herinnerd dat geld niet gelukkig maakt en niet de leegte voedt. Uiteindelijk voedt niets de leegte. Ook bloed niet.

Dead & Beautiful is online te zien op Imagine Film Festival 2021 op 12 april om 19:30. Tickets en tijden vind je op de Dead & Beautiful pagina. Bekijk hier de trailer:

Titel: Dead & Beautiful
Regisseur: David Verbeek
Acteurs: Gijs Blom, Aviis Zhong, Yen Tsao
Productie: Lemming Film
Genre: Thriller / Drama

Imagine Film Festival 2021

Imagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Kijk tijdens Imagine Film Festival 2021 van 7 t/m 17 april online naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Laat je meevoeren naar andere werelden. Of kijk anders naar onze eigen wereld. Daarbij onderzoekt het festival nieuwe vormen om fantastische verhalen te ervaren. Zoals virtual reality en fantastische games. In verdiepende programma’s biedt het festival achtergronden, geschiedenis en context. Voor onze recensies van de films en een interview kijk je bij onze Imagine Film Festival 2021 special!

Imagine Film Festival 2021 bannerLees meer Modern Myths recensies!

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Lemming Film

Aviis Zhong als Lulu