District 9 recensie - Modern Myths

District 9 4K UHD recensie – Upgrade van een nog steeds relevante sciencefiction thriller

Peter Jackson (The Lord of the Rings, King Kong) produceerde elf jaar geleden de eerste grote film van regisseur Neill Blomkamp: District 9. Blomkamps schoolvriend en mede-filmfanaat Sharlto Copley kreeg er zijn eerste grote rol in en de film werd een succes onder sciencefiction fans. Sony Pictures brengt het indringende verhaal over aliens die gestrand zijn op aarde nu uit op 4K UHD en André zocht in zijn District 9 recensie voor je uit hoe de film in die kwaliteit stand houdt.

In 1982 komt een gigantisch ruimteschip tot stilstand boven Johannesburg. De overheid vindt ruim een miljoen uitgehongerde buitenaardse wezens in het ruim en plaatst deze in een kamp aan de rand van de stad.

Twintig jaar later is het kamp, in de steek gelaten door de overheid en toevertrouwd aan het gigantische bedrijf MNU (Multinational United), een getto geworden. De lokale bevolking is klaar met de aliens, die ondertussen denigrerend “Prawns” worden genoemd.

De urban myths van de Parktown Prawns

Die naam is een verwijzing naar de Parktown Prawns (vrij vertaald: de Afrikaanse konings krekel). Deze grote krekels zijn een plaag in Zuid-Afrika en hebben zelfs hun eigen urban myth over het ontstaan van deze insecten. Rond de tijd dat ze verschenen in 1960 zouden ze het resultaat zijn geweest van genetische experimenten van studenten op de Universiteit van Witwatersrand. De aliens in de film zien er dan ook uit als grote, mensachtige versies van deze beestjes. Alleen dan een goede twee meter groot.

Wikus Van De Merwe doet zijn werk

District 9 4K UHD recensie – Gedwongen uitzetting

MNU wil het alienkamp echter verplaatsen naar een nieuwe, nog kleinere, plek die verder van de stad af ligt. De coördinator van dit project is de sullige ambtenaar Wikus van de Merwe (Sharlto Copley (The A-Team, Maleficent)) die deze positie volledig te danken heeft aan zijn huwelijk met de dochter van zijn baas. Ondersteund door huurlingen onder leiding van Koobus (de Zuid-Afrikaanse acteur David James) gaat het team van Wikus van deur tot deur om de prawns – al dan niet gedwongen – te laten tekenen voor uitzetting. In een van de hutten vindt hij echter een cilinder die een vreemde, zwarte substantie in zijn gezicht spuit. Al snel ziet Wikus zijn hele leven instorten.

District 9 - Sharlto Copley

Apartheid en poleepkwa

Neill Blomkamp (Elysium, Chappie) maakte in 2005 de korte film Alive in Joburg, over gestrande ruimteschepen in het Johannesburg van 1990. Apartheid liep toen op zijn einde, maar was nog steeds wel degelijk dagelijkse werkelijkheid voor de inwoners. In Alive in Joburg wonen de prawns ook in kampen zonder elektriciteit of stromend water en in interviews horen we de meningen van de stedelingen over de gestrande aliens. Hier worden ze overigens nog “poleepkwa” genoemd. De geënsceneerde interviews zijn hier echter afgewisseld met echte interviews uit die tijd. Als de aliens niet expliciet genoemd worden, hebben de mensen het over Zimbabwaanse vluchtelingen. Hierdoor krijgt de korte film een sterke politieke boodschap mee.

District 9

District 9 4K UHD recensie – Politieke boodschap in een mooi pakketje

Deze boodschap is wat afgezwakt voor District 9, die Neill Blomkamp samen met producer Peter Jackson maakte, nadat hun Halo-project (de Microsoft shooter voor Xbox) eerder in het water viel. Om het verhaal wat toegankelijker te maken voor de kijker is het geheel wat makkelijker te verteren. De politieke boodschap is nog steeds duidelijk, maar is verpakt in een mooi pakketje vol actie, drama en special effects. Het is mooi om te zien hoe Wikus steeds menselijker wordt naarmate hij zijn menselijkheid steeds meer verliest. De film laat ook zien dat we veel te veel blind vertrouwen op grote corporaties.

District 9 recensie - het ruimteschip

4K beeldkwaliteit in verschillende vormen

District 9 is zowel opgenomen in HD-, 4K- als (video)filmcamerastijl, wat voor het verschil in beeldkwaliteit zorgt. Dit is echter volledig de bedoeling van de makers, aangezien een deel van de film als een pseudo-documentaire is opgenomen. Toch ziet ook het HD-beeld er op de nieuwe 4K UHD schijf strak uit. Deze 4K-schijf is echter wel een 2K Digital Intermediate. Dit betekent over het algemeen dat de master naar 2K is geconverteerd om de effecten in post-productie sneller – en goedkoper – te kunnen verwerken.

Is dit dan een “nep 4K UHD”? Ik ben van mening dat je daar op kunt antwoorden aan de hand van de films zelf. District 9 bijvoorbeeld ziet er prachtig uit. Het beeld is scherp, de HDR zorgt voor natuurlijke kleuren, met slechts een paar kleine schoonheidsfoutjes. Je ziet het bijvoorbeeld als de lucht van lichtblauw naar wat donkerdere kleuren overgaat. Maar de effecten, waar het natuurlijk om gaat in de hele 2K Digital Intermediate, zijn geweldig. Natuurlijk zitten er wat scènes in die iets minder lijken, maar de film is dan ook elf jaar oud. Maar de close-ups zullen je echt doen twijfelen of het hier om praktische, of met de computer gegenereerde effecten gaat.

District 9 recensie - garnaal

Waan je in het getto

Ook de nieuwe Dolby Atmos soundtrack blaast de vorige 5.1 track weg. In District 9 zit een zeer actieve soundtrack die ook de speakers boven je flink laat werken. Tijdens de vele helikopterscènes zoeft er van alles over je hoofd en als je je in het getto van de aliens bevindt, komen de achtergrondgeluiden overal vandaan. De dialoog blijft hier wel altijd duidelijk en goed verstaanbaar. Ook de subwoofers krijgen een goede workout, door de explosies en zeker de scènes met de Mech zullen je versteld doen staan.

District 9 Mech

District 9 4K UHD recensie – Geen extra’s, wel zeer de moeite waard

District 9 recensie - 4K UHD packshotWat extra’s betreft komen we met de 4K UHD versie van District 9 niet verder dan een trailer en een featurette van een kwartier over het San Diego Comic Con panel. Dat is dus niet de moeite van het vermelden waard.

Toch is deze schijf het zeker waard om er je blu-ray uitvoering mee te vervangen. Het beeld en het geluid van de District 9 4K UHD versie zijn namelijk van een dusdanig beter niveau, dat een upgrade te rechtvaardigen is!

District 9 is nu verkrijgbaar op 4K UHD, blu-ray en dvd. Bekijk hier de trailer:

Titel: District 9
Regisseur: Neill Blomkamp