Freaky recensie - Modern Myths

Freaky recensie – Fantastisch voor het juiste publiek

Films als Freaky Friday (2003) en The Hot Chick (2002) bewezen al dat ruilen van lichaam voor een hoop hilariteit kan zorgen. Maar dat waren relatief veilige ruiltjes. Natuurlijk grijpt de gemiddelde man direct naar zijn nieuwe aanwinsten en een vrouw mag eindelijk ervaren hoe je staand kan plassen. Maar in Freaky – nu in de bioscoop – loopt de situatie al snel uit de hand wanneer de onschuldige Millie ruilt van lichaam met een seriemoordenaar. Lees in Daniels Freaky recensie hoe dat een aardige horrorkomedie oplevert.

Millie (Kathryn Newton (Detective Pikachu, Supernatural)) is een typische verlegen filmtiener. Ze wordt gepest, heeft maar twee vrienden en is natuurlijk heimelijk verliefd op een populaire sporter. Haar zus maakt overuren bij de politie en haar moeder probeert het verlies van haar man weg te drinken. Alle ingrediënten zijn er voor een tragische heldin. Dat geldt nog meer wanneer ze ’s avonds laat tegen de gemaskerde seriemoordenaar “The Butcher” (Vince Vaughn (The Break-Up, Psycho, True Detective)) oploopt. Gewapend met een gestolen mystieke dolk gaat hij het meisje te lijf.

Als Millie echter weet te ontsnappen, ontwaakt ze in een verlaten pakhuis vol martelwerktuigen. Wanneer ze in de spiegel kijkt, ziet ze het gezicht van de seriemoordenaar. Alsof dat nog niet erg genoeg is, loopt er nu dus een seriemoordenaar rond met het perfecte masker. Millie moet de vloek zien terug te draaien. Maar de tijd dringt en vrijdag de 13e staat niet bekend om zijn goede geluk.

Freaky recensie - bodyswap

Het goede fout

De grote fout die je kan maken bij een film als Freaky is het serieus nemen van het verhaal. Gelukkig hebben de makers dit niet gedaan. Deze Blumhouse horrorkomedie van regisseur Christopher Landon (Happy Death Day) is allesbehalve subtiel. Soms is dit tenenkrommend, maar vaker levert dit hilarische stukken op. Zo weet de seriemoordenaar zich beter te kleden als tienermeisje dan Millie zelf. Dit uiteraard tot haar grote ergernis.

Vince Vaughn stond al bekend om zijn komediefilms en in deze film bevestigt hij nogmaals zijn talent daarin. Al is zijn “Millie” wel soms wat meer een typisch tienermeisje dan een verlegen eendje. Ook Kathryn Newton is goed gekozen. Goed, ook haar verlegen tienermeisje is soms wat te “Kristen Stewart” (met wegkijken terwijl ze haar lokken steeds opnieuw achter haar oor haakt). Maar als seriemoordenaar slaat dit om. Haar blik is telkens op zoek naar een nieuw slachtoffer. Vooral als “The Butcher” doorheeft wat er mogelijk is met het nieuwe lichaam (en vooral ook wat er niet mogelijk is).

Vince Vaughn als The Butcher

Freaky recensie – Gruwelijke komedie

Hoewel deze komedie voor iedereen geschikt is, zorgt de horror in Freaky toch wel voor een specifiek publiek. Er wordt niet geschuwd om moordscènes te laten zien; het liefst zo over de top mogelijk. In de openingsscène zien we al iemand vermoord worden doordat er een wijnfles in zijn keel wordt geduwd en daarna kapot wordt geslagen. Heb je het beeld? Dan heb je een idee wat je de rest van de film kunt verwachten. Overigens past dat alles perfect bij deze film. De over-the-top horror en de overdreven gewelddadige moorden gaan naadloos samen.

Freaky - over-the-top horror

Knipoog naar de bodyswap-film

Dat Freaky een enorme knipoog geeft naar andere “bodyswap”films uit de jaren 90 en 00 mag duidelijk zijn. Daarmee komen echter ook alle plotholes mee. Het verhaal is hier dan ook niet heel sterk en er zijn genoeg momenten waarop Millie sneller kenbaar zou kunnen maken dat zij nu in het lichaam van The Butcher zit. De willekeurige tijdslimiet die de Azteekse dolk aanhoudt, is ook wat overdreven. Waarom zou zo’n oude dolk onze huidige 24-uursklok aanhouden? En als je voorbij die tijd komt, kan je toch onderling blijven ruilen tot je weer in het goede lichaam zit? Maar dit terzijde.

Vince Vaughn en Kathryn Newton

Freaky recensie – Freaky fantastisch

Goed, met de zojuist genoemde plotpunten ben je vast niet bezig tijdens het kijken van Freaky. Het zijn vooral die komische momenten en de gruwelijke moorden die je aandacht vasthouden. Je moet er wel de maag voor hebben, maar als je het aankunt, is Freaky echt een fantastische horrorkomedie.

Freaky draait nu in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

Titel: Freaky
Regisseur: Christopher Landon