Escape Room The Game: Puzzle Adventures - Secret of the Scientist recensie - Modern Myths

Escape Room The Game: Puzzle Adventures – Secret of the Scientist recensie

De makers van Escape Room The Game hebben een nieuwe puzzelvariant van hun spel gemaakt. Hierbij maak je steeds kleine puzzels om een kamer verder te komen. Op het gepuzzelde speelveld vind je opdrachten, vaak aangevuld met attributen die bij het zakje met puzzelstukjes geleverd worden. Hoe leuk dat is, lees je in onze Escape Room The Game: Puzzle Adventures – Secret of the Scientist recensie!

Meer Escape Room The Game varianten? Lees Helmies Escape Room The Game: 2 Players Horror recensie.

De doos van Escape Room The Game: Puzzle Adventures – Secret of the Scientist bestaat uit zes vakjes met daarop een symbool in een bepaalde kleur en vorm. Je begint met het eerste vakje waar de handleiding het verhaal begint, maakt de puzzel en voert de opdracht uit. Deze opdrachten lijken veel op de normale spelvariant. Je vindt vervolgens vier vormen of nummers die je kan invoeren op een schijfdecoder bestaande uit vier puzzelstukjes. Je moet daarna de gepuzzelde schijf over de decodeerschijf het aantal aangegeven stappen met de klok mee- of terugdraaien.
Zo kom je met een (hopelijk juiste) code tot een nieuwe combinatie, die het symbool van het volgende vakje aanduidt. Met daarin een nieuwe puzzel.

Puzzelen met een uitdaging

De vijf kleine puzzels die je maakt, vormen samen een grote puzzel. Het zijn niet standaard vijf vierkantjes, maar er wordt gebruik gemaakt van meerdere hoeken en zelfs bochten. Dit maakt het puzzelen een leuke uitdaging. Je kan ook een tijdselement toevoegen in de spelpuzzel en je hebt hintmuntjes die je kan inzetten om verder te komen in het avontuur.

Secret of the Scientist - Speloverzicht

Escape Room The Game: Puzzle Adventures – Secret of the Scientist recensie – Het verhaal

Je speelt in de spelpuzzel een politieagent die een alarm hoort afgaan in een huis en daarop afgaat. Als je de deur opent en binnen stapt, zie je een lichaam van een vrouw op de grond liggen. Het lijkt de eigenaresse te zijn van het huis en ze is vermoord. Je wil terug om het voorval te melden, maar de deur is achter je dichtgevallen. Je moet je weg uit het huis zien te vinden. Nadat je alle puzzels hebt opgelost, ontdek je “ het geheim” van de wetenschapper.

Secret of the Scientist - Puzzeldoos

Escape Room The Game: Puzzle Adventures – Secret of the Scientist recensie – Wie begint?

Secret of the Scientist: De spelpuzzel kun je met zijn tweeën coöperatief oplossen, of in je eentje uitspelen. Al dan niet met de tijduitdaging. In alle gevallen begin je bij het vakje dat in de handleiding beschreven staat.

Puzzelen in combinatie met raadsels, een leuke verrijking

Puzzelen vind ik altijd heerlijk om te doen. Zeker met dit koude weer en geen mogelijkheden om activiteiten te ondernemen door de aanhoudende corona-crisis. Mijn favoriet zijn de Jan van Haasteren-puzzels en de Wasgij-puzzels.

Het concept van de Escape Room The Game-puzzel lijkt op vijf kleine Wasgij-puzzels, in combinatie met de hersenbrekende onderdelen van de Escape Room spellen. Dat maakt het een spannend puzzelspel en heeft voor ieder wat wils. Ik ben wel duidelijk beter in puzzelen dan in de oplossingen vinden van de raadsels. Ik kreeg van de decoder slechts drie van de vijf keer de juiste oplossing. Terwijl ik toch zeker wist dat ik het goed had. De bijgeleverde hints waren wat mij betreft niet nuttig genoeg om de puzzel op te lossen, wat soms leidde tot frustratie. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn eigen denkvermogen liggen.

Escape Room The Game: Puzzle Adventures – Secret of the Scientist recensie – Heerlijk tijdverdrijf

Escape Room The Game: Puzzle Adventures - Secret of the Scientist - packshotDe puzzel is meerdere keren speelbaar, doordat je de gebruikte items kan uitprinten op de website. Maar in deze editie is er maar één item waar je op moet schrijven, wat je net zo goed op een apart blaadje kunt uitvoeren. Daardoor blijft het spel goed herspeelbaar en intact.

Wat ook handig is, je kunt het uitdrukblad waar alle losse, harde stukjes voor de hintmunten en de decodeerpuzzelstukjes in zitten, bewaren. De puzzelstukjes heb ik er weer in terug gestopt, waardoor de doos ook weer makkelijk sluit en klaar is voor hergebruik. Kortom, Escape Room The Game: Puzzle Adventures – Secret of the Scientist is een heerlijk tijdverdrijf voor deze koude winterdagen. Laat nieuwe avonturen maar komen!

Voordelen: Spel en puzzel / Uitdagend / Herspeelbaar
Nadelen: Niet echt nuttige hints

Titel: Escape Room The Game: Puzzle Adventures – Secret of the Scientist
Ontwerper: Identity Games
Uitgever: Identity Games
Aantal spelers: 1-2
Leeftijd: 16+
Duur: 150 minuten
Genre: Thriller / Escape Room / Puzzel

Escape Room The Game: Puzzle Adventures - Secret of the Scientist - packshotKoop Secret of the Scientist via Bol.com:

Bol.com – Secret of the Scientist – € 14,99

Bekijk hier een unboxing van deze spelpuzzel:

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

© 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Identity Games

Helmie van Lith

Helmie is al vanaf jongs af aan een boekenwurm. Met name fantasy, historische romans en detectives spreken tot haar verbeelding. Toveren met Harry Potter, op onderzoek met Sherlock Holmes, Down the rabbit hole met Alice; een goed boek voert haar mee naar een andere wereld. Haar vrouw klaagt dan ook dat als ze leest ze niet meer bereikbaar is. Ook voor een goede film of serie is ze te porren. Het liefste iets met sciencefiction of kostuumdrama's.