Escape Room The Game: 2 Players Horror recensie – Modern Myths

Escape Room The Game: 2 Players Horror recensie – Drie spannende thuisavonturen

Nu door corona alle escaperooms in het echte leven gesloten zijn, hebben we een extra Modern Myths Spellenavond ingelast om ons te verdiepen in de spelvariant. Uitgever Identity Games bracht een horroruitbreiding voor twee spelers uit van Escape Room The Game, waar we Helmie graag mee (in) opsloten. Lees in haar Escape Room The Game: 2 Players Horror recensie of ze wist te ontsnappen aan de twee mini-avonturen The Little Girl en House By The Lake!

In het basisspel Escape Room The Game zit een decoder om de hints uit het spel mee bij te houden. Heb je deze decoder niet, dan is het mogelijk om een app te downloaden, zodat je de horror-uitbreiding zonder de basis-set kunt spelen. Ik heb de app gebruikt tijdens deze review, waarbij bleek dat het extra introductiespel Bloody Mary hierin niet te vinden was. (Update: Identity Games heeft ons laten weten dat Bloody Mary onder de tegel “demogame” stond, maar nu een eigen tegel in de app heeft. Goed geregeld! – redactie).

Escape Room The Game: 2 Players Horror bevat drie avonturen, een hint-decoder en de spelregels. De avonturen zitten afgesloten in een wikkel, met hierop de naam en het niveau van het spel vermeldt. Deze wikkel bevat daarnaast de gecodeerde hints, die met de hint-decoder te lezen zijn als je vastloopt in een avontuur.

Drie griezelige, duistere avonturen

Een avontuur zelf is een groot blad (A4 tot A5), dat is dichtgevouwen in verschillende (twee tot drie) segmenten. Als je een code hebt gekraakt vouw je het spel verder open, waarna er een nieuw “speelbord” met opdrachten verschijnt. Op het eerste blad staan de benodigdheden die je erbij moet pakken om het spel te kunnen spelen, zoals bijvoorbeeld wc-papier, een stift, de decoder, enzovoort. Daarna start je de tijd door in de app het avontuur dat je speelt aan te klikken. De tijd begint af te tellen en je hebt 60 minuten om te ontsnappen. Bij een foute code gaat er een minuut van je speeltijd af. De vormgeving van deze horror-editie is donker en past zeker binnen het thema.

Escape Room The Game: 2 Players Horror speloverzicht

Escape Room The Game: 2 Players Horror recensie – Bloody Mary

Het eerste avontuur is een introductie game van 15 minuten met de naam Bloody Mary. In het kort: jullie zijn op een gezellige avond met vrienden die “doen, durven en de waarheid” spelen. Om 12 uur staan jullie voor de spiegel en je vriendin Lara roept drie keer “Bloody Mary”. Je ziet in de spiegel hoe Lara’s spiegelbeeld verandert in een angstaanjagend wezen en Lara wordt de spiegel ingezogen. Nu moet je door een reeks van opdrachten je vriendin bevrijden uit de spiegel door de strijd aan te gaan met Bloody Mary.

Dit avontuur was simpel, op de wc-papier opdracht na. Maar ik ben dan op school ook nooit goed geweest in vouwen.

The Little Girl – Moordenaars en geesten

Kies jouw mysterieNa Bloody Mary konden we van start met het echte werk. The Little Girl begint wanneer je in de gevangenis staat voor een man die je nooit meer had willen zien: de lijkschouwer. Je hebt dit monster vier jaar geleden gearresteerd vanwege een reeks van negen moorden, waarbij hij zijn slachtoffers in allerlei vreemde houdingen achterliet aan de rand van het Drustonse bos. De lijkschouwer bekende al snel vijf van de negen moorden, maar schreef de andere vier toe aan een “copycat killer”.

Je hebt reden om te geloven dat dit toch waar is, want je vader Chris is gisteravond op eenzelfde wijze verdwenen als de slachtoffers destijds. Nu moet je eerst de hints van de lijkschouwer zien op te lossen en daarna de strijd aangaan met de geest van “the little girl”. Zij laat je allemaal kinderspelletjes doen op zoek naar de code.

The Little Girl was wat lastiger en de hints waren af en toe noodzakelijk om mij en mijn medespeler verder te helpen. Hoewel je soms ook een hint las, waar je zelf al achter gekomen was. De laatste opdracht van dit avontuur vond ik dan eigenlijk weer redelijk simpel, waardoor ik de neiging kreeg om te ver door te denken. Maar The Little Girl is een spannend spel in een duistere, cartoonachtige setting.

House By The Lake – Ontsnappen uit een horrorhuis

In het laatste spel – House By The Lake – rijden we met onze vriend Max op weg naar een vakantiehuis. De auto krijgt pech en een vriendelijke pompbediende zegt dat hij het kan repareren. Hij biedt een overnachting aan in het “House By The Lake”. Vervolgens moet je je een weg banen langs honden, met een kaart en een paperclip en kom je in een horrorhuis terecht. Daar word je gevangen genomen. Jullie moeten jezelf bevrijden en vervolgens proberen te ontsnappen. Een leuk detail in dit avontuur: komen jullie alle drie uit het vervloekte huis, of verlies je iemand?

House By The Lake heeft niveau 4 van de moeilijkheidscategorie. Maar op twee opdrachten na, is dit avontuur goed te doen. House By The Lake is echt bedoeld om met zijn tweeën te spelen, want anders zijn bepaalde opdrachten lastig. Maar de opdrachten zijn ook deze keer divers en het horror aspect zit er groots in. We verklappen niets, maar het heeft iets met soep te maken.

Escape Room The Game: 2 Players Horror – Wie begint?

Escape Room The Game: 2 Players Horror: De escaperoom-avonturen zijn coöperatief en dus begin (en eindig) je samen.

Escape Room The Game versus Exit – Het Spel

Als ik deze escaperoom-avonturen vergelijk met dezelfde niveaus van de vergelijkbare Exit – Het Spel titels, zijn ze eenvoudiger en overzichtelijker. Alle onderdelen die je nodig hebt zijn op je A4/A5 aanwezig. Of je krijgt wat extra papiertjes om een puzzel op te lossen, zoals bijvoorbeeld een plattegrond of puzzelonderdelen. Soms moet je terug naar een eerder deel van het geheel, maar verder is alles op te lossen zonder hulp van andere dingen.

In de Exit – Het Spel reeks worden veel meer kaartjes en decoders gebruikt, waarbij ook nogal eens de doos of de verpakking nodig is om de codes te kraken. Ik kan me voorstellen dat Exit-fans de inhoud van Escape Room The Game: 2 Players Horror wat vinden tegenvallen. Maar persoonlijk vind ik deze escape rooms leuker. Ik raak in deze avonturen namelijk minder snel de draad kwijt, waar mijn perfectionisme daar normaliter moeite mee heeft.

House by the Lake, The Little Girl en Bloody Mary

Escape Room The Game: 2 Players Horror recensie – Ontsnap aan de saaie werkelijkheid

Escape Room The Game: 2 Players Horror packshotEscaperooms om thuis te spelen zijn, zeker in deze tijd, een goede manier om je aan de saaie werkelijkheid te onttrekken. De app van Escape Room The Game: 2 Players Horror geeft een fijne sfeermuziek voor op de achtergrond en brengt je in opperste concentratie. Je hebt zeker de 60 minuten nodig voor deze puzzels. Voor mensen die nooit eerder een escaperoom hebben gespeeld, zal het een uitdaging zijn om de codeersleutels goed te begrijpen.

Wat ik jammer vind, is dat je de escaperooms maar één keer kan spelen. Doordat je op onderdelen moet schrijven, ze vouwt en zelfs afscheurt om de oplossing te krijgen, kan je het spel helaas niet meteen hergebruiken. Je zult deze onderdelen opnieuw uit moeten printen. Maar met de prijs van rond de 15 euro is dat gelukkig geen drempel.

Voordelen: Spannend / overzichtelijk / zacht prijsje
Nadelen: Onderdelen printen na gebruik

Titel: Escape Room The Game: 2 Players Horror
Ontwerper: Identity Games
Uitgever: Identity Games
Aantal spelers: 2
Leeftijd: 16+
Duur: 60 minuten (anders ga je eraan)
Genre: Escape room / horror

Escape Room The Game: 2 Players Horror packshotKoop Escape Room The Game: 2 Players Horror via Bol.com:

Escape Room The Game: 2 Players Horror – € 14,99 Bol.com

Bekijk hier een unboxing van het Escape Room The Game: 2 Players Horror bordspel:

Escape Room The Game: 2 Players Horror – Modern Myths Spellenavond

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

Helmie ontsnapte uit Escape Room The Game: 2 Players Horror
Helmie ontsnapte uit Escape Room The Game: 2 Players Horror!

Helmie van Lith

Helmie is al vanaf jongs af aan een boekenwurm. Met name fantasy, historische romans en detectives spreken tot haar verbeelding. Toveren met Harry Potter, op onderzoek met Sherlock Holmes, Down the rabbit hole met Alice; een goed boek voert haar mee naar een andere wereld. Haar vrouw klaagt dan ook dat als ze leest ze niet meer bereikbaar is. Ook voor een goede film of serie is ze te porren. Het liefste iets met sciencefiction of kostuumdrama's.