Fantastic Beasts DVD

Fantastic Beasts and Where to Find Them recensie (DVD)

Het begon allemaal met een opmerking over een studieboek in Harry Potter en de Steen der Wijzen, weet de doorgewinterde liefhebber zich te herinneren. Dat boek heet Fabeldieren en Waar Ze Te Vinden (Fantastic Beasts and Where to Find Them). De encyclopedie zag in 2001 daadwerkelijk – dankzij oermoeder J.K. Rowling – het levenslicht als middel om geld op te halen voor een goed doel. Succesvol, want nu komt ze met maar liefst vijf films, gebaseerd op dat boekje van – wat zal het wezen – 150 pagina’s. Lees onze Fantastic Beasts and Where to Find Them recensie!

Door: Chris de Boer

Fantastic Beasts and Where to Find Them – dé start van een nieuwe serie, gelieerd aan de Harry Potter franchise – gaat over de angst voor De Ander, onderdrukking onbegrip en de gevolgen die dat kan hebben.

Je kunt dat natuurlijk met het nodige cynisme benaderen – alles wat met Harry Potter maakt wordt uitgemolken. Dat is een opvallend verschijnsel, dat bij meerdere films zichtbaar is. Zet dat cynisme maar snel overboord; daar redt je het echt maar vijf minuten mee. Daarna hebben dat kleptomane vogelbekdier en zijn oppasser Eddie Redmayne je hart namelijk allang gestolen.

Fantastic Beasts Eddie

Fantastic Beasts and Where to Find Them recensie – Dierentuin in een tas

Redmayne speelt in de film Newt Scamander, een Britse zoöloog conservator en fabeldierenvriend. Scamander smokkelt een koffer met een fabeldierenreservaat het Amerika van de jaren twintig binnen dat in die tijd magie-intolerant was. Dat kan uiteraard niet lang goed gaan: de fabeldieren veroorzaken een chaos in New York.

Redmayne speelt een karakter die ruim voor de Potter-tijd is geboren. Een tijd waarin fluwelen kostuums de boventoon voerde. Zijn manier van spreken tegen zijn fabeldieren doet je haast vergeten dat de schepsels slechts computeranimaties zijn. De rol van Scamander, maar zeker ook van onder andere tegenspeler Katherine Waterson, is goed uitgeschreven.

Fantastic Beasts Eagle

Roerige jaren twintig

Samen met Rowling creëerde regisseur David Yates met Fantastic Beasts and Where to Find Them een duistere actiefilm; een kruisbestuiving tussen de twintiger jaren in Amerika en het Harry Potter universum. Die tijd kenmerkte zich door allerlei maatschappelijke spanningen zoals de drooglegging.

Onder drooglegging verstaan we een twijfelachtig, succesvolle poging van de Verenigde Staten in de twintiger jaren van de 20e eeuw om de productie en verkoop van alcohol en het daarvan geheel te verbieden. Drooglegging werd toegepast vanuit een religieus oogpunt, verbetering van volksgezondheid en voorkomen van gewelddadige incidenten. Een nadelige en hardnekkige bijwerking effect was het ontstaan van een zwarte markt en groei van de georganiseerde misdaad. Een deel van de bevolking zal het verbod niet accepteren en overgaan op illegale consumptie. Zodoende kreeg de maffia bijvoorbeeld een ongekende invloed in de VS. Maar dat is een ander verhaal.

Fantastic Beasts and Where to Find Them recensie – feestmaal voor Harry Potter fans

Fantastic Beasts and Where to Find Them bestaat uit een overweldigend aantal verhaallijnen. Niet alles is voldoende uitgewerkt, maar dat is ongetwijfeld de reden van de vier overige delen. Regisseur Yates weet echter goed te schakelen zodat elke verhaallijn op de juiste manier aanvult.

Wie alle Harry Potter films heeft gezien, kan deze film zeker waarderen.

© 2015-2024 Modern Myths – oorspronkelijk verschenen onder redactie van Karen van den Andel en Jeroen Geelhoed – Fantasize.nl

Fantastic Beasts and where to find them 5

Redactie Modern Myths

Modern Myths brengt alles wat fantastisch is bij elkaar in één online magazine en is voor iedereen die houdt van fantasy, sciencefiction, horror en alles wat daarbij hoort. Van boeken, films, televisieseries en games tot (video)reportages van de leukste fantasy fairs en -evenementen, op Modern Myths vind je elke dag een nieuw verhaal. Leer de herkomst van al deze fantastische verhalen in achtergronden en spraakmakende interviews met (internationale) schrijvers, acteurs, muzikanten en anderen die hun leven aan het genre wijden. Gebruik onze agenda met fantasy-gerelateerde evenementen. Lees in de rubriek ‘Moderne Mythes’ nieuwe verhalen van schrijvers die hun vertelling (voor)publiceren. Met het ‘Modern Myths Nieuws’ blijf je van het laatste nieuws op de hoogte!