Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge 1

Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge recensie – Propvol piratenspektakel

Johnny Depp keert in Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge voor de vijfde keer terug als Captain Jack Sparrow. Niet gek, als je bedenkt dat deze filmserie gebaseerd is op een attractie in Disneyland. Maar eerlijk is eerlijk, ook dit nieuwe deel is weer een ware achtbaan van kanonskogels, geesten, rum, mooie vrouwen en verborgen schatten, ook al gaat de rit soms net iets te snel. Lees onze Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge recensie!

In de Pirates of the Caribbean-films zijn al veel klassieke piratenlegendes voorbij gekomen. De Vliegende Hollander, Blackbeard, Davy Jones, de Fontein van de Jeugd en meer. In Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge draait het om de drietand van Poseidon, de Griekse god van de zee.

Henry Turner, gespeeld door Brenton Thwaites (Maleficent), zoekt de drietand om de vloek op te heffen die rust op zijn vader Will Turner (Orlando Bloom). Hiermee pakt Salazar’s Revenge het verhaal weer op dat eindigde in Pirates of the Caribbean: At World’s End. Om het krachtige wapen te vinden gaat Henry op zoek naar de enige piraat die hem kan helpen; Jack Sparrow.

PIRATES OF THE CARIBBEAN: SALAZAR’S REVENGE 2 - (C) The Walt Disney Company

Stuurloze Jack Sparrow

Al snel maakt Captain Jack Sparrow op zijn eigen onnavolgbare manier zijn entree in de film. Het hoe is redelijk voorspelbaar, maar daarom niet minder leuk. Dronken en klunzig weet hij zich wederom uit benarde situaties te redden, maar hij blijft achtervolgd worden door pech. Zijn bemanning is klaar met hem en als Henry Turner hem eindelijk vindt, is er weinig over van de avontuurlijke piratenkapitein.

Deze stuurloosheid zorgt ervoor dat de ondode Spaanse kapitein Salazar, gespeeld door Javier Bardem (Skyfall, No Country for Old Men), bevrijd wordt uit de duivelsdriehoek waarin hij gevangen zat. Salazar is weer vrij om zijn missie uit te voeren: de Caraïbische wateren te ontdoen van piraten. En Jack Sparrow daarbij in het bijzonder.

PIRATES OF THE CARIBBEAN: SALAZAR’S REVENGE 3

Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge recensie – Galileo Galilei

Maar er zit nog iemand achter de drietand van Poseidon aan. De jonge Carina Smyth, gespeeld door Kaya Scodelario (Maze Runner), is als baby achtergelaten bij een weeshuis. Enkel het dagboek van Galileo Galilei, de Italiaanse astronoom, wiskundige, filosoof en meer, was haar meegegeven. Dit dagboek is de drijfveer van Carina om haar verleden te achterhalen. Het dagboek zit vol aanwijzingen naar de drietand van Poseidon en dus komt ze op het pad van Henry en Jack.

Ondertussen zorgt de chaos die Salazar achterlaat ervoor dat de rijkste piraat op zee, kapitein Hector Barbossa (Geoffrey Rush, die ook in alle andere Pirates of the Caribbean-films speelt), zijn vloot en rijkdom verloren ziet gaan. Hij gaat om zoek naar Salazar om hem naar Jack Sparrow te leiden. En zo komen alle personages weer bij elkaar.

Propvol plot

Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge stopt heel veel verhaal in de bijna twee en een half uur durende film. In duizelingwekkende vaart schieten de actiescènes aan je voorbij en komen Jack, Henry en Carina al vluchtend voor Salazar en Barbossa steeds dichter bij hun doel. Door de vaart in het verhaal worden de afzonderlijke elementen in het plot niet allemaal even bevredigend afgesloten. Je ziet nooit echt hoe Jack Sparrow besluit om uit de put te kruipen; het overkomt hem.

De ontknoping van de speurtocht van Henry voelt oppervlakkig, mede door de zeer kleine rollen van Orlando Bloom en Keira Knightly. Enkel Carina maakt een duidelijke ontwikkeling door in de film. Maar als je blijft zitten tot na de aftiteling wordt het wel duidelijk dat de lotgevallen van de Turners nog niet klaar zijn, dus misschien krijgt het verhaal in Pirates of the Caribbean 6 een betere afwikkeling.

PIRATES OF THE CARIBBEAN: SALAZAR’S REVENGE 5 - (C) The Walt Disney Company

Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge recensie – Een achtbaan

Ondanks de wat onbevredigende verhaallijnen is Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge wederom een zeer vermakelijke piratenfilm. Het vele spektakel, de humor, prachtige decors en special effects vervelen nooit. Vooral Javier Bardem als ondode kapitein die permanent aan het verdrinken lijkt te zijn, steelt de show. Zijn Salazar heeft iets weg van Kapitein Ahab, met ditmaal Jack Sparrow als Moby Dick.

Oplettende kijkers zullen Paul McCartney als piraat in de film kunnen ontdekken. Maar deze cameo haalt het niet bij die van Keith Richards uit Pirates of the Caribbean: At World’s End. Het geeft wel aan dat er in Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge genoeg te beleven valt. Als de rit afgelopen is, stap je uit de achtbaan en moet je eens goed nadenken over wat je onderweg eigenlijk allemaal gezien hebt. En daarmee is de film nog steeds trouw aan zijn inspiratie uit Disneyland.

© 2015-2024 Modern Myths – oorspronkelijk verschenen onder redactie van Karen van den Andel en Jeroen Geelhoed – Fantasize.nl

Schip in een fles