Gebroken Adem recensie - Modern Myths

Gebroken Adem recensie – Young adult vol Ierse folklore

Latoya Morris kreeg de inspiratie voor Gebroken Adem tijdens een vakantie in het Ierse Baltimore. Ierland en zijn mythen zijn natuurlijk een rijke bron voor verhalen en in dit boek gaat het vooral over de Muiroighe, een soort zeemeermin. Lees in Helmies Gebroken Adem recensie meer over dit realistische verhaal met mystieke elementen.

In Gebroken Adem gaat de negentienjarige Patrick samen met zijn ouders en zusje Judith op vakantie in Baltimore, Ierland. Zijn tante runt daar een hotel. Ze gaan hier ieder jaar heen, maar dit jaar wordt compleet op zijn kop gezet door de komst van een mysterieuze jonge vrouw: Morgayne. Patrick voelt zich gelijk aangetrokken tot haar en langzaam raakt hij in haar ban.

Ondertussen vinden er vreemde verstoringen in de natuur plaats. Het lijkt wel alsof dat iets te maken heeft met de komst van Morgayne. Zal Patrick in staat zijn om zich los te maken van de magie die hem betoverd heeft? Of zal het geheim van Morgayne hem teveel worden?

De Muiroighe – Ierse folklore

Gebroken Adem recensie - Merrow of Muiroighe
Een Merrow of Muiroighe in de kathedraal van Clonfert, Ierland

Latoya Morris vertelt in haar nawoord dat de inspiratie van haar verhaal is ontstaan tijdens een vakantie in Baltimore. Het is goed voor te stellen dat dit land een inspiratiebron is voor verhalen. Ik was erg benieuwd naar dit boek, omdat Ierland en zijn mythen altijd een bijzondere aantrekkingskracht hebben en ik benieuwd was naar het verhaal over de Muiroighe.

Ik had er nog niet eerder over gehoord. “Muir” betekent zee en “oigh” jonge vrouw. Geen idee hoe je het uitspreekt, want de Ierse taal blijft een bijzondere. Maar het is wel duidelijk dat de schrijfster haar huiswerk heeft gedaan. Er ontstaat een verhaal dat realistisch is en in het heden speelt, met mystieke elementen.

Vlotte schrijfstijl

Gebroken Adem is een vlot lezend boek, geschreven vanuit zowel Patrick als diens zuster Judith. De interactie tussen de hoofdpersonen voelt natuurlijk aan en de beschrijvende stijl brengt je gelijk naar Ierland. Ik had het boek dan ook binnen twee avondjes uitgelezen. Maar het is dan ook geen dik boek; 233 bladzijden met een fors lettertype en veel lege pagina’s tussen de hoofdstukken. Het liefdesverhaal van Patrick en Morgayne staat centraal. Het is bijzonder hoe het Morgayne lukt om zich staande te houden in een wereld die niet de hare is. En het is vertederend om de ontluikende liefde te zien ontstaan. Dit is een prima young adult boek om bij weg te dromen.

Gebroken Adem recensie – Prettig kort verhaal met wel veel chaotische twists

Af en toe had ik wat moeite met de omzwervingen in het boek die ik niet echt wat vond toevoegen aan het verhaal, zoals bijvoorbeeld enkele familiegeheimen. Ik denk dat dit verhaal meer had kunnen inzoomen op Patrick en Morgayne en daar nog verder de diepte in had kunnen gaan. Persoonlijk had ik graag meer willen weten over Morgayne en haar achtergrond. Nu zijn de familiegeheimen als een soort inbreker op de climax van het verhaal, waardoor de spanning toch een beetje onderbroken wordt. Het komt op mij over alsof de schrijfster dacht dat het te saai zou worden zonder deze twists.

Wat wel prettig is, is dat er geen open einde is aan het boek. Alle vragen zijn aan het einde van het boek netjes beantwoord. Kortom, Gebroken Adem is een kort verhaal over een interessante Ierse mythe, met daarbij ook een vleugje wereldproblematiek erin verweven.

Titel: Gebroken Adem
Auteur: Latoya Morris
Uitgever: Hamley Books
ISBN: 978-94-639-6713-6

Gebroken Adem recensie – Modern Myths Shop

Koop Gebroken Adem op Bol.com of Amazon.nl:

Gebroken Adem - Latoya Morris coverGebroken Adem – € 18,99 Bol.com
Gebroken Adem – € 18,99 Amazon.nl

© 2019-2024 Modern Myths / Foto Merrow: Andreas F. Borchert – Creative Commons Attribution: Share Alike 3.0

Helmie van Lith

Helmie is al vanaf jongs af aan een boekenwurm. Met name fantasy, historische romans en detectives spreken tot haar verbeelding. Toveren met Harry Potter, op onderzoek met Sherlock Holmes, Down the rabbit hole met Alice; een goed boek voert haar mee naar een andere wereld. Haar vrouw klaagt dan ook dat als ze leest ze niet meer bereikbaar is. Ook voor een goede film of serie is ze te porren. Het liefste iets met sciencefiction of kostuumdrama's.