Gloomhaven recensie - Modern Myths Spellenavond

Gloomhaven recensie – Fantastische RPG-avonturen aan je keukentafel

De lente lijkt voor bordspelfanaten nog ver weg. In maart 2021 is het namelijk zover: Frosthaven is dan, na een onvoorstelbaar succesvolle Kickstarter, eindelijk beschikbaar. Deze donkere dagen zouden het perfecte moment zijn geweest om dit winterse spel te recenseren, maar we moeten dus nog even wachten. Daarom beginnen we in deze Modern Myths Spellenavond met zijn voorganger: Gloomhaven. Dit spel vraagt om een flinke tafel en is vooral bedoeld voor de fanatiekste spelers. Maar met de vrije feestdagen en de lockdown is het een goed moment om af te dwalen in deze bijzondere wereld. Lees onze Gloomhaven recensie!

Voor we in deze Gloomhaven recensie naar dit bordspel van monsterlijke omvang gaan kijken, beginnen we met zijn geschiedenis. Let op, dit wordt een behoorlijke recensie, maar voor dit spel is dat niet verwonderlijk.

Het begon allemaal als een Kickstarter. Voor wie dit niet kent: Kickstarter is een crowdfunding website vol fantastische (spel)ideeën. Je investeert in een concept en wanneer een specifiek doel wordt bereikt, komt het spel er ook echt. Gloomhaven had $ 70.000,- nodig om het daglicht te zien. 28 dagen na de start van de Kickstarter-campagne stond de teller al op $ 386.104,- (wanneer er meer wordt geïnvesteerd dan nodig, levert dit vaak leuke extra’s op).

Er zijn genoeg ambitieuze projecten op Kickstarter, maar de populariteit van Gloomhaven was niet te voorzien. De mensen die genoeg geïnvesteerd hadden, kregen sowieso hun beloning, maar daarbuiten werden steeds meer mensen nieuwsgierig. De vraag was enorm en het aanbod beperkt. Dit zorgde ervoor dat sommige mensen gemakkelijk $ 500,- neerlegden voor een tweedehands exemplaar. En dat bleek het nog waard te zijn ook.

Is de hype terecht?

Het avonturenspel Gloomhaven kreeg wereldwijd positieve kritieken. Inmiddels is het spel gewoon verkrijgbaar als tweede editie en zijn er voldoende exemplaren om de vraag aan te kunnen. Goed, je betaalt er zo’n 100 tot 140 euro voor, maar dat is niet verwonderlijk als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. Om de populariteit van het spel nog maar eens te benadrukken kijken we naar het stand-alone avontuur Frosthaven, dat volgend jaar maart uit moet komen. Voor dit spel durfde uitgever Cephalofair Games maar liefst $ 500.000,- te vragen en wat denk je? Er is bijna 13 miljoen dollar geïnvesteerd. Is de hype terecht? Want wat is Gloomhaven nu eigenlijk? Je ontdekt het in deze Modern Myths Spellenavond!

Gloomhaven speloverzicht

Welkom in Gloomhaven

De enorme doos van Gloomhaven weegt zo’n tien kilo en zit bomvol materiaal. Er is geen goed systeem om alles netjes in de doos te verdelen, maar het is zeker de investering waard om hiervoor een speciaal inzetsysteem aan te schaffen. Je bent anders continu aan het zoeken. Er is geen opvouwbaar speelbord, maar er is wel een dikke, opvouwbare kaart van de wereld. Daarop vind je Gloomhaven, een havenstand omringd door bergen, bossen en een moeras. Het is niet de meest ideale plek om te wonen – aangezien het vol zit met bendes en dieven – maar daar heb jij geen last van. Jij bent namelijk een van hen. Terwijl je hongerig in een taverne zit, word je benaderd door een vrouw die jou betaalt voor je diensten. Zo begint je eerste avontuur.

Helden figuren

Gloomhaven recensie – Een lang, lang avontuur

Gloomhaven is niet een spel waarbij je telkens hetzelfde doet. Naast een regelboek is er een enorm scenarioboek met bijna honderd avonturen om te beleven. Je kan niet alles meteen spelen. Het idee is dat je gaat ontdekken. Dat je missies doet en keuzes maakt. Je vindt een kaart naar een verborgen grot: ga je die grot bezoeken of wil je eerst nog geld verdienen met een andere missie? Elk scenario kan gemakkelijk een uur tot drie uur duren. Reken daarbij nog de opzettijd en je hebt een avondvullend programma. Je moet wel een doorgewinterde spellenfanaat zijn om hiermee aan de slag te gaan, met liefst ook nog een stel vrienden die het avontuur willen meebeleven. Wanneer je een gebied hebt ontdekt, kun je er zo vaak als je wilt naar terugkeren. Hoe meer je speelt, hoe meer je ontdekt en hoe groter de herspeelbaarheid.

Gloomhaven character artwork

Je avonturier

Een van leukste dingen aan Gloomhaven zijn de personages om mee te spelen. Voor ieder personage is er een plastic figuurtje dat verstopt zit in een witte doos met een symbool. Het zijn niet je standaard dwergen en elven, maar stuk voor stuk originele wezens en ideeën. Elk personage speelt anders. In het begin heb je de keuze tussen zes figuren, maar buiten een symbool heb je nog niets om je keuze op te baseren. Wie weet verwacht je een Steampunk-held, maar word je een ratachtig wezen. Het spel is coöperatief en te spelen voor vier personen, maar ieder personage heeft zo zijn eigen doel. Je komt hierachter als je je personage kiest. Misschien moet je vijftien scenario’s spelen of twintig verschillende monsters doden. Heb je jouw doel bereikt, dan gaat het personage genieten van de opbrengsten en een rustig pensioen tegemoet. Als speler mag je dan een nieuw personage kiezen. Dit kan een figuur zijn dat nog niet eerder gekozen is, zoals een nieuw personage dat is vrijgespeeld. Of kies er een die een andere speler met pensioen heeft laten gaan. Jij geeft het figuur een nieuwe naam en je kan weer vooruit.

In totaal zijn er zeventien personages om te spelen. Dat belooft dus keuzestress. Elk personage heeft zijn eigen tactieken en jij bepaalt hoe je hem speelt. Je personage kan een level stijgen, wat betekent dat hij nieuwe krachten krijgt. Je kan geld uitgeven voor goede wapens of drankjes of je geef hem net weer andere voordelen als je een level omhoog gaat.

Gloomhaven recensie - plethora aan personages

Gloomhaven recensie – Het speelbord

Met bijna honderd scenario’s kan je moeilijk telkens hetzelfde speelbord gebruiken. Daarom zit Gloomhaven vol met “tegels” in allerlei formaten en vormen. De tegels zijn aan beide kanten bedrukt, waardoor je telkens weer een compleet nieuw gebied kan creëren. De ene keer kom je in een kamp en moet je allerlei tenten leegroven, de andere keer ben je in een ondergrondse kelder. Naast de tegels krijg je allerlei aankledingstegels: bosjes, deuren, tombes, kasten, valstrikken. Je kan het zo vreemd niet bedenken of het zit erin. Dan zijn er ook nog monsters om tegen te vechten die verschillen per scenario. En er zijn een aantal “bazen” om te verslaan. De monsters en bazen zijn platte kartonnetjes die je op een standaard kan zetten. Waren dat ook nog plastic figuurtjes geweest, dan was het spel nog groter geworden.

Avonturen RPG

Hoe speel je het?

In eerste instantie is het spel een behoorlijke opgave om onder de knie te krijgen. Het is dan ook aan te raden om het te spelen met iemand die het al kent. Ieder personage heeft een aantal kaarten waarmee je jouw acties kan doen. Je kiest er twee. Op de kaarten staat een cijfer dat bepaalt wanneer je aan de beurt bent. Is het een laag cijfer, dan ben je snel en anders wat langzamer.

Ieder scenario heeft een eigen doel. Soms moet je iemand redden en soms moet je iedereen uitmoorden. De kaarten zelf zijn ook je uithoudingsvermogen. Zijn je kaarten of je levens op voordat je jouw doel hebt bereikt, dan heb je in je missie gefaald. In grote lijnen is dit het spel, maar deze beschrijving doet de beleving geen eer aan. Er zijn nog allerlei extra’s om te ontdekken, dus dat zullen we hier niet spoilen.

actiekaarten

Gloomhaven recensie – Wie begint?

Gloomhaven: Elke ronde kan dit anders zijn. De kaarten bepalen hoe snel je bent en wanneer je iets kan doen. Je moet dus avonturieren!

RPG in een doos

Online vind je genoeg Role Playing Games waarin je als een elf, dwerg of ander wezen kunt ronddwalen in een fantasiewereld. Het nadeel van dit soort spellen is dat het soms best lang kan duren om een level te stijgen en sommige gebieden worden na verloop van tijd te gemakkelijk. Gloomhaven is in essentie een RPG op je keukentafel. Een Dungeons & Dragons-achtig spel dat een heel verhaal voor je heeft uitgedacht en dat continu spannend blijft. Is een spel te moeilijk of te gemakkelijk? Dan kan je de levels van de monsters aanpassen. Hoewel het spel om wat strategisch inzicht vraagt, blijft het dan toch voor iedereen leuk, omdat je het zo uitdagend kan maken als je zelf wilt. Daarnaast is het geen eindeloze “grind”-sessie, waarin je telkens dezelfde acties uitvoert om iets sterker te worden. Uiteindelijk bereik je het einde van het bordspel.

Brute

Een terechte hype?

Als ik eerlijk ben, moet ik bekennen dat ik het lang heb uitgesteld om Gloomhaven te kopen. Het was een duur spel en behoorlijk omvangrijk. Zou het zijn populariteit waarmaken? Na het een keer bij een vriend te hebben gespeeld, was ik om. Het is fantastisch om zo’n fantasy-setting op je tafel uit te stallen. De personages zijn stuk voor stuk bijzonder en ik ben continu in tweestrijd. Enerzijds wil ik de personages niet met pensioen laten gaan (omdat ik ze zo leuk vind), anderzijds wil ik heel graag ontdekken wie er nog meer verborgen zit in die doosjes.

Telkens wanneer ik speel, ontdek ik nieuwe monsters en wordt er weer een stukje van het verhaal onthult. Soms wil ik verder gaan met het grotere geheel en soms ga ik gewoon op verkenning in een gebied dat ik nieuw hebt ontdekt. Een organisatiesysteem om alle onderdelen in op te bergen is hierbij echt noodzakelijk, maar vraagt – zoals gezegd – wel om de nodige investering. Het levert je vooral veel tijd op, want het opzetten van het spel is niet in tien minuten gebeurd.

Hero figure

Gloomhaven recensie – Toekomstmuziek

Gloomhaven packshotAls je het voor elkaar krijgt om alles van Gloomhaven te spelen en je hebt zelfs alle personages een keer beleefd, dan kan je altijd nog de uitbreiding oppakken. Dit geef je niet alleen een nieuw verhaal, maar ook een nieuw personage. Daarna is Gloomhaven echt uitgespeeld en vooral leuk om zo nu en dan nog eens op te pakken. Een beleving als dit spel krijg je wellicht nooit meer. De opvolger Frosthaven zal nog het dichtst in de buurt komen. In essentie is dat hetzelfde spel, maar met net wat andere elementen, nieuwe personages, monsters en een nieuw verhaal.

We hebben hier lang niet alles besproken wat Gloomhaven in zich heeft. Wil je meer weten, laat het ons dan zeker weten. Dat we enthousiast zijn, mag overduidelijk zijn. Toch zal Gloomhaven niet voor iedereen weggelegd zijn. Weet waar je aan begint, want eenmaal begonnen duurt het lang voor je weer buitenkomt!

Voordelen: Avontuurlijk / waar voor je geld / aan te passen moeilijkheidsgraad
Nadelen: Lang om op te zetten / Geen sorteermethode in de doos / Uiteindelijk uitgespeeld

Titel: Gloomhaven
Ontwerper: Isaac Childres
Uitgever: Cephalofair Games
Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: 14+
Duur: 1 – 3 uur
Genre: Avontuur / fantasy

Gloomhaven packshotKoop Gloomhaven via Bol.com of Amazon.nl:

Bol.com: Gloomhaven – € 160,-
Amazon.nl: Gloomhaven – € 133,86

Gloomhaven recensie – Modern Myths Spellenavond

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

Gloomhaven recensie: © 2019-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Cephalofair Games

Gloomhaven artwork