Harry Potter 4K UHD recensie - Modern Myths

Harry Potter en de Steen der Wijzen 4K UHD recensie – 20 jaar magie in 4K kwaliteit

Een goede dertig jaar geleden kreeg J.K. Rowling – toen nog gewoon “Jo” Rowling – een ingeving in de trein. Het idee voor een verhaal zou de alleenstaande moeder die moeite had zichzelf en haar dochter te onderhouden met een bijstandsuitkering doen uitgroeien tot miljardair met een gigantische schare fans. De eerste film over haar creatie – Harry Potter en de Steen der Wijzen – is nu uitgebracht op 4K UHD. Lees onze Harry Potter 4K UHD recensie!

Soms is het wel eens slikken als je wordt geconfronteerd met de eindigheid van de mens. Zeker op het moment dat je de achterkant van de nieuwe Harry Potter 4K UHD uitgave leest. “20th Anniversary” staat er in grote letters. Wat betekent dat het alweer twintig jaar geleden is sinds ik de eerste Potter-film in de bioscoop zag…

De versie in mijn hand is de nieuwe steelbook met een 4K UltraHD en twee blu-ray schijven. Met pijn en moeite heb ik mijn oude lijf dan ook maar in mijn stoel gehesen en de lichten gedimd, om er nog eens goed voor te gaan zitten.

Harry Potter - Modern Myths Nieuws 2021: week 4 - 5

De magie van Chris Columbus

Met zeven boeken, tien films (en nog een in de maak), een toneelstuk, pretparken en ontzettend veel fanfictie is “The Boy Who Lived” een miljardenfranchise die nog altijd niet is uitgeblust. In 2001 werd de jonge tovenaarsleerling in Harry Potter and the Philosopher’s Stone – in het Nederlands Harry Potter en de Steen der Wijzen – voor het eerst toevertrouwd aan het grote doek. Regisseur Chris Columbus was de gelukkige die Harry op het scherm tot leven mocht brengen.

Columbus heeft vooral furore gemaakt met Home Alone (1990) en Adventures in Babysitting (1987) en onlangs nog The Christmas Chronicles: Part Two. Ook heeft hij geschreven aan films als Gremlins en The Goonies. De man heeft dus een bepaalde stijl en is bekend met de doelgroep. Het was aan hem om de wereld van de franchise te bouwen en zeker de fans van de boeken niet af te schrikken.

Harry Potter 4K UHD - Trol

Harry Potter 4K UHD recensie – De jongen in de trapkast

Harry Potter (Daniel Radcliffe (Guns Akimbo, Victor Frankenstein)) is een jongen die al tien jaar in de trapkast van de Dursleys woont. Voor zover hij weet, hebben ze hun neefje in huis genomen toen zijn ouders om het leven kwamen bij een ongeluk. Het gezin is bijzonder onaardig voor Harry, tot hij op zijn elfde verjaardag een uitnodiging krijgt voor de toverschool Hogwarts.

De Dursleys verzetten zich met hand en tand tegen de school, maar uiteindelijk komt Harry erachter dat hij een tovenaar is, net als zijn ouders. Buiten dat hebben zijn oom en tante gelogen over het ongeluk van zijn ouders en blijkt hij bekend te zijn in de tovenaarswereld. Maar in die magische wereld loeren ook tal van gevaren op de jongen…

Richard Griffiths als oom Vernon Dursley

Introductie in de magische wereld

In de eerste film worden we samen met Harry geïntroduceerd in de magische wereld achter de wereld die we al kennen. We maken kennis met magische wezens, spreuken en geesten. Maar ook met de spanningen tussen de tovenaars. Columbus slaagt erin om het bronmateriaal bijna tot op de letter te volgen, maar mist net de kans het geheel tot een hoger niveau te tillen.

Wel slaagt hij erin de bestaande doelgroep tevreden te stellen en een hele nieuwe doelgroep kennis te laten maken met Harry Potter. De wereld voor de franchise wordt visueel opgebouwd, maar mist de kleurrijke cinematografie van de volgende delen.

Ian Hart als Professor Quirrell

Harry Potter 4K UHD recensie – De 4K baard van Dumbledore

De 4K-schijf is een behoorlijke verbetering op de blu-ray uitgave. De 2160p, HEVC/H.265 codering van de UHD komt van een 4K scan van het originele negatief. Er is forse kleurcorrectie en HDR codering uitgevoerd. De donkere scènes zijn een stuk scherper en de details zijn veel beter zichtbaar dan op de blu-ray.

De eerste films spelen zich voornamelijk af in lange kasteelgangen, grotten en op het schoolterrein. Daar komen de HDR en WCG misschien niet helemaal tot hun volste recht, maar toch komen de Quidditch-wedstrijden en de verschillende huizen volledig tot leven met prachtige, volle kleuren. Bij de close-ups zien we de poriën en als je de baard van Dumbledore (Richard Harris (Gladiator, Unforgiven)) niet in 4K hebt zien golven, heb je Harry Potter nog nooit écht gezien.

Richard Harris als Albus Dumbledore

Zoek dekking voor het DTS:X geluid

Voor deze uitgave heeft ook de soundtrack een upgrade gehad naar een DTS:X spoor. DTS:X is de concurrent van Dolby Atmos en heeft dezelfde doelstelling: je in de film plaatsen door je volledig onder te dompelen in het geluid. Het verschil is echter dat Dolby Atmos voor de cinema is ontwikkeld en DTS:X voor je thuissituatie. DTS:X maakt dan ook geen gebruik van plafondspeakers; een standaard surround setup is voldoende.

Uiteraard is het moeilijk om met minder speakers een zelfde geluid te creëren als in de bioscoop. De sound engineers slagen er echter met deze track in daar toch zeer dicht in de buurt te komen. De scène met de uitnodigingen die overal vandaan komen of die met de vliegende sleutels trekken je echt de film in. Ook het schaakspel zorgt ervoor dat je dekking zoekt achter je stoel als de brokstukken langs je hoofd vliegen. Toch blijven de dialogen perfect te verstaan tijdens al dit geweld. De DTS:X track doet nergens onder voor het beeld en is daarmee ook een aanzienlijke verbetering op de vorige edities.

Harry Potter 4K UHD - Schaakspel

Magical Movie Mode

Een van de discs in deze Harry Potter 4K UHD uitgave is een blu-ray met de “Magical Movie Mode”. Dit is niets anders dan de film, waarbij in elke scène minstens twee of drie weetjes, quizvragen en/of behind-the-scenes voorbij komen. Dit is perfect voor de liefhebber die de film van voor tot achter kent en graag wat meer wil weten over hoe sommige shots tot stand zijn gekomen. Of meer wil weten over de voorwerpen.

Waar de UHD zelf geen extra’s heeft, maakt deze versie dat ruimschoots goed. Het nadeel is wel dat je alles niet afzonderlijk kan opzoeken, maar voor de meeste fans zal dit geen onoverkomelijk probleem zijn. De Magical Movie Mode zal voor zelfs de grootste Harry Potter kenner wel iets nieuws brengen en is een leuke aanvulling.

Emma Watson als Hermione Granger

Harry Potter 4K UHD recensie – De aankoop die niet vermeden kan worden

Harry Potter and the Philosopher’s Stone blijft een van de zwakkere films uit de serie, omdat hij als proloog ontzettend veel moet uitleggen. De achtergrond en worldbuilding maken het moeilijk een eigen plot uit te werken. Dat gezegd hebbende zorgt de Harry Potter 4K UHD uitgave ervoor dat de film er nog nooit zo goed heeft uitgezien en zeker nooit eerder zo heeft geklonken. Hierdoor zal deze versie waarschijnlijk bekend gaan staan als “De-Aankoop-Die-Niet-Vermeden-Kan-Worden”.

Maar… er komt in November ook een Ultimate Collector’s Boxset uit met alle acht films in een Hogwarts Express verpakking voor een luttele € 282,-. Met de kerstdagen in zicht is dit natuurlijk slechts een tip van ons…

Harry Potter Ultimate Collectors Edition 4K UHD

Harry Potter en de Steen der Wijzen is nu verkrijgbaar op 4K UHD. Bekijk hier de trailer:

Titel: Harry Potter en de Steen der Wijzen