Het Geboortegraf – Tanith Lee Winactie cover

Het Geboortegraf – Doorstaat Tanith Lee de tand des tijds?

In Het Geboortegraf ondergaat de hoofdpersoon – een naamloze vrouw – een wedergeboorte, net als deze gelijknamige trilogie van de Britse schrijfster Tanith Lee uit 1975. Deze dark fantasy serie is door uitgever Spatterlight opnieuw in het Nederlands uitgebracht. Modern Myths zocht voor je uit of het verhaal de tand des tijds heeft doorstaan.

Het Geboortegraf – Tanith Lee Winactie coverStel je voor: je wordt wakker als jonge vrouw in complete duisternis, in de buik van een vulkaan. Je weet niet wie je bent. Een donkere stem, Karrakaz-zonder-ziel, zegt dat je vervloekt bent. Jij bent de laatste van het ras der Verlorene, ontwaakt na een eeuwenlange slaap. Jouw magische kracht is samen met je groene zieljade verloren gegaan. Je gezicht afschuwelijk verminkt en de voorspelling dat je nergens geluk zult kennen en overal waar je gaat, rampspoed zal volgen. De keuze is het zachte sterven of leven. Je twijfelt en je vlucht, weg van de uitbarstende vulkaan, de onbekende wereld in.

Wedergeboorte van een dark fantasy klassieker

Net als de naamloze vrouw in het boek ondergaat de Het Geboortegraf-trilogie een wedergeboorte. Het eerste boek is door Tanith Lee geschreven in 1975 en is nu, vier jaar na haar overlijden, opnieuw uitgebracht in het Nederlands. Hoewel het werk van Lee in de jaren 80 en 90 bijzonder populair was en ze regelmatig bij veel prestigieuze awards op de shortlist stond, waren haar boeken de laatste jaren enkel in het tweedehands circuit verkrijgbaar. Precies daarom brengt Spatterlight een van haar bekendste werken opnieuw uit. Het Geboortegraf deel een wordt onderverdeeld in drie boeken, waarbij ieder boek een afsluiting is van een onderdeel van de reis die de hoofdpersoon maakt.

Heroïsche godin op zoek naar zichzelf

Tanith Lee wist met haar verhaal een nieuwe wereld te creëren. Een wereld gedomineerd door mensen die in een vergeten tijdperk de slaven van het Verloren ras waren. Deze wereld doet mij denken aan een kruising van de vroege Egyptenaren en de nomadische Arabieren. Het verhaal wordt verteld door de ogen van de naamloze ik-figuur. De hoofdpersoon is een bijzonder daadkrachtige en sterke vrouw die blijft zoeken naar verlossing en het vinden van haar ware naam. Haar pad is niet duidelijk, maar het vinden van het groene jade zou de vloek opheffen. Haar reis gaat door bergen en langs de ruïnes van haar voorouders, waarbij ze verschillende rollen speelt: van godin tot krijgster tot slavin. Ze gaat van overwinning tot wanhoop naar de uiteindelijk verrassende ontknoping.

Het Geboortegraf doorstaat de tand des tijds

Het taalgebruik in Het Geboortegraf boek 1 en met name de zinsopbouw zijn soms wat lastig leesbaar. Ik weet niet of dit komt door de schrijfstijl van de schrijfster of hoe de vertaling de tand des tijds heeft doorstaan. Sommige zinnen voelen niet af of lijken verkeerde woorden of spelfouten te bevatten. Soms komt de tekst wat oud en statisch over en doet het me denken aan The Lord of the Rings; zeer beschrijvend over de omgeving en soms wat archaïsch. Dat was in het begin wennen voor mij. Maar het verhaal blijft een prachtig emotioneel relaas en houdt je vast als je eenmaal door de eerste honderdvijftig pagina’s bent. Ik vind dit boek een aanrader en zit nu al te popelen om deel twee: Schaduwvuur en deel drie: De Witte Heks te verslinden.

Titel: Het Geboortegraf
Auteur: Tanith Lee
Uitgever: Spatterlight
ISBN: 978 16 194 7358 4

Modern Myths service: koop Het Geboortegraf op Amazon.de:

Het Geboortegraf – Boek 1: Tanith Lee – Het Geboortegraf

Meer Modern Myths recensies vind je hier.

Helmie van Lith

Helmie is al vanaf jongs af aan een boekenwurm. Met name fantasy, historische romans en detectives spreken tot haar verbeelding. Toveren met Harry Potter, op onderzoek met Sherlock Holmes, Down the rabbit hole met Alice; een goed boek voert haar mee naar een andere wereld. Haar vrouw klaagt dan ook dat als ze leest ze niet meer bereikbaar is. Ook voor een goede film of serie is ze te porren. Het liefste iets met sciencefiction of kostuumdrama's.