I See You recensie - Modern Myths

I See You recensie – Een genremix vol wendingen

Nog heel even geduld en dan zijn de bioscopen, althans gedeeltelijk, weer open! Er zijn genoeg films waar we al weken op wachten en wat films die wellicht onverwachts zullen komen. I See You is op dat vlak een film die wat meer op de achtergrond leeft. Zonder voorkennis of verwachtingen ben ik deze thriller gaan kijken. Lees in onze I See You recensie dat het goed is dat je geduld nog even op de proef wordt gesteld, want dat heb je voor deze film zeker nodig.

I See You PosterIn I See You staat het gezin Harper centraal. Jackie (Helen Hunt (Twister, The Curse of the Jade Scorpion)) doet haar best om haar relatie te redden met Greg (Jon Tenney (Green Lantern, Legion)). Hij en zoonlief Connor (Juda Lewis) zijn echter nog niet klaar om haar te vergeven, nadat zij overspel heeft gepleegd.

Het spookt in huis

Tussen de familieproblemen in gebeuren er binnenshuis vreemde dingen. Spullen verdwijnen of worden verplaatst, muziek begint te spelen en er klinken geluiden die er niet horen te zijn. De gezinsleden bekijken elkaar met hele andere ogen en de vreemde gebeurtenissen zorgen voor een dreigende sfeer in het huis.

Alsof dat nog niet genoeg is, verdwijnt er een tienjarige jongen uit hun woonplaats. Greg werkt voor de politie en krijgt de leiding over deze zaak die verdacht veel overeenkomsten heeft met een zaak uit het verleden.

Jon Tenney

I See You recensie: Op het verkeerde been

Deze film wordt omschreven als suspense-thriller die de kijker voortdurend op het verkeerde been zet. Die omschrijving klopt helemaal. Ik ben blij dat de makers daarmee van het horrorlabeltje zijn afgestapt wat in het begin, en nog steeds op veel sites, gebruikt wordt. Daarmee word je namelijk meteen misleid, want een horror is I See You absoluut niet. Hoewel het eerste half uur van de film misschien zijn best doet om je dit wel te laten denken, komt dit nooit echt van de grond.

Dat maakt ook dat het eerste half uur niet echt spannend is. Het scenario dat geschetst wordt, is gemakkelijk door te prikken. Je moet dan ook met geduld blijven kijken, wil je komen tot waar het werkelijk om draait.

I See You recensie - masker

De genremix

Na een half uur begint de film echt spannend te worden, maar dan gebeurt er ook iets vreemds. De hele toon en stijl van de film wisselt. Er wordt op een andere manier met het cameraperspectief gespeeld en als kijker krijg je antwoord op veel van de gebeurtenissen uit de eerste helft. Het lijkt alsof je een compleet andere film aan het kijken bent en voor mij maakte dat I See You veel interessanter. Wel weet je als kijker dat de twee verhaallijnen, de gebeurtenissen in het huis en de moordzaak, nog met elkaar verbonden moeten worden. En de mogelijkheden daarvoor zijn niet eindeloos.

De onthulling van het mysterie kwam dan ook niet echt als een verrassing. Pas op het einde krijg je als kijker nog een scène die alle overgebleven vragen weet te beantwoorden. Hoewel deze extra onthulling een beetje uit het niets kwam, word je geduld in ieder geval beloond.

Libe Barer en Owen Teague

I See You recensie: Will You See It?

Al met al is I See You een spannende thriller. Je moet er even voor gaan zitten, maar uiteindelijk krijg je alle antwoorden en staat het verhaal stevig. De acteerprestaties en wisseling in stijl zijn fantastisch en alleen al daarvoor zou ik hem aanraden. Soms is de film echter zo bezig om je als kijker te misleiden dat het eerder geforceerd voelt. Op dat soort momenten komt het geheel niet helemaal goed uit de verf.

De genremix is misschien vernieuwend en interessant, tegelijkertijd lijkt het alsof de makers heel veel wilden en daardoor geen keuze konden maken. Verwacht niet omver geblazen te worden door I See You. Maar heb je zin in een film die langzaam tot zijn recht komt, dan heb je vanaf 1 juni de kans om deze in de bioscoop te gaan zien!

I See You draait vanaf 1 juni in de bioscoop. Bekijk hier de trailer:

I See You recensie - Helen Hunt