Inwijding recensie – Modern Myths

Inwijding recensie – Vermakelijk verhaal over geheimen, vertrouwen en bedriegen

Wat zou jij doen als er veel van je wordt verwacht, maar je weet niet of je er wel klaar voor bent? Als je rondloopt met een groot geheim, dat ook heel gevaarlijk kan zijn? Naria Sterling is een Monarch en wordt op haar twintigste verjaardag rechtmatig heerser van Eslor. Maar in Eslor is magie streng verboden. En laat dit nou net één van Naria’s geheimen zijn… Lees onze Inwijding recensie!

Eslor bevindt zich in Revolutie – Boek 1: Inwijding in een sluimerende crisis. Bepaalde delen van de bevolking worden onderdrukt, waaronder de Artificiali’s. Dit zijn mensen die een deel van hun lichaam hebben (moeten) vervangen door machines en apparaten. Er broeit iets; te veel mensen zijn ontevreden over hoe de Monarch de stad besturen. Een revolutie is aanstaande.

Maar in de burgeroorlog zijn er ook heel veel mensen die het gelukkig wél voor de Monarchs opnemen. De stad is verdeeld en hoewel haar ouders Naria er ver buiten proberen te houden, bevindt ze zich plotseling in het midden van alle problemen.

De Vonk, het talent voor magie

Naria voelt zich namelijk opgesloten. Ze mag van haar ouders de stad niet ontdekken, omdat het te gevaarlijk is. Maar ook omdat ze bang zijn dat men achter haar geheim komt: ze heeft de Vonk – het talent voor magie.

Toch sluipt ze regelmatig weg uit haar kamer. Zogenaamd om zelf te ontdekken wat er nu werkelijk gaande is en wat er allemaal speelt. Maar ze is ook op zoek. Op zoek naar vrijheid en vooral zichzelf: want welke rol speelt zij in dit geheel? Ze weet het zelf nog niet zo goed.

Inwijding recensie – Guppy

Haar avonturen brengen haar aan boord van de “Zwarte Roos”; het piratenschip dat speciaal voor de “Inwijding” – het feestelijke moment waarop Naria de macht krijgt overhandigt – naar Eslor is gekomen. Maar waarom? Al snel blijkt dat kapitein Elias een dubbele agenda heeft. Maar hij ontwikkelt ook genegenheid voor het meisje dat hij leert kennen als Guppy. Naria probeert namelijk zo lang mogelijk haar ware identiteit verborgen te houden; want wat als de piraten besluiten dat ze haar wat aan willen doen?

We leren Naria kennen als een eigenwijze meid die moeiteloos geheimen kan bewaren. Ze ontdekt steeds meer over de stad, zichzelf, de piraten van de Zwarte Roos en de mensen die dicht bij haar staan. Al heeft ze er geen idee van dat degene die ze het meeste vertrouwt, op het punt staat haar vreselijk te verraden.

Vlam in een kruitvat

Op het moment dat de revolutie losbarst, is Naria haar leven niet meer zeker. Ze moet vluchten, vechten en zich verbergen om het er levend vanaf te brengen. Als lezer beweeg je moeiteloos met Naria’s bewegingen mee. Het is ook leuk om af en toe vanuit een ander personage te lezen; het zorgt voor wat welkome afwisseling.

Inwijding recensie – Open einden

Inwijding is overduidelijk het eerste deel van een serie. Er blijven te veel vragen onbeantwoord die de lezer na dit deel onbevredigd achterlaten. Wie is Elias nu precies en waar komt hij vandaan? Er worden verschillende andere landen en culturen genoemd, maar alles blijft aan de oppervlakte en onduidelijk is de bedoeling hiervan voor het plot.

En wat is Naria’s diepste wens eigenlijk? Wil ze van Eslor een stad in vrede maken of wil ze liever op avontuur met de piraten van de Zwarte Roos? Ze heeft de Vonk – maar wat betekent dat precies, wat houdt het in? Waarom doen Naria’s ouders er niets aan om ervoor te zorgen dat haar conditie geaccepteerd wordt, als ze toch weten dat hun dochter het heeft? Ook de aard van kapitein Elias en zijn bende piraten – wat doorgaans ruige bruten zijn – blijft erg onduidelijk. Wie zijn ze? Waar komen ze vandaan? Waarom zijn het piraten? Te veel verhaallijnen blijven te oppervlakkig, waardoor je nog geen diepe band met de personages ontwikkelt.

Leest vlot

De schrijfstijl van Inwijding is wel heel fijn. Je zit zo in het verhaal en de schrijfstijl is af en toe geestig, vlot en dynamisch. De dialogen zijn natuurlijk en helder en de wereld zit goed in elkaar. Je kunt je Eslor goed voorstellen, met zijn verschillende wijken en ruige achterbuurten. De kaarten voorin het boek dragen daar ook aan bij, maar voegen verder niet zo veel toe.

Inwijding recensie – Vermaak met kleine minpuntjes

Revolutie – Boek 1: Inwijding heeft ook een paar minmuntjes. Zo is Naria bijna twintig jaar, maar wordt ze constant aangesproken als “klein meisje”. “Jonge, slanke vrouw” was beter geweest. Ook lijkt ze in haar doen en laten, de manier waarop ze denkt en wát ze denkt, echt meer op een meisje van zestien dan een volwassen vrouw. Als Naria officieel iets jonger was geweest, was exact hetzelfde verhaal ietsje geloofwaardiger geweest.

Daarnaast komt er in het boek vaak dezelfde afbeelding voor, met een soort pixelachtig randje eromheen. Dat is een aandachtspuntje voor de uitgever. Het heeft geen gevolgen voor het vermakelijke verhaal, maar wel voor de leeservaring van Inwijding.

Titel: Revolutie – Boek 1: Inwijding
Auteur: Larissa Klein Bennink
Uitgever: Zilverbron
ISBN: 978-94-630-8411-6

Inwijding winactie: Reageer en win een boek!

Revolutie Boek 1 - winexemplaarWil je een exemplaar van Revolutie – Boek 1: Inwijding winnen? Doe dan mee met onze Inwijding winactie. Reageer op een of meerdere van de social media posts die bij deze winactie horen of post een bericht in de comments. Delen en liken wordt gewaardeerd en als je ons nog niet volgt, vergeet je dan niet te abonneren op onze kanalen!

We verloten het boek onder iedereen die voor 5 december gereageerd heeft op onze social media posts of op dit artikel. Je vindt ons op social media op FacebookTwitter en Instagram.

Update: En de winnaar van het boek is: Kartalice via Instagram. Gefeliciteerd!

Larissa Klein Bennink banner – Modern Myths

Yvette Hazebroek

‘Fan' van alles dat met fantasy te maken heeft, is nogal zwak uitgedrukt als we Yvette omschrijven. ‘Obsessief’ komt meer in de buurt! Yvette is verslaafd aan alles dat fantasy uitstraalt (series, films, evenementen en boeken); het fantastische genre loopt als een rode draad door haar leven. Een favoriete auteur aanwijzen vindt ze een onmogelijke opgave, maar als het moet: Neil Gaiman, Philip Reeve en V.E. Schwab (maar vraag het haar volgende maand nog eens en er komt een ander antwoord). Naar Yvette op zoek op een evenement? Ga kijken bij de Steampunk corner. Haar liefde voor fantasy is tot een hoogtepunt gekomen bij het realiseren van haar debuutroman Bay en de Piraenauten, dat in juli verscheen bij Uitgeverij Macc.