Justice League 2

Justice League op Blu-Ray en DVD: de grootste helden ter wereld op een schijfje

De Justice League van uitgeverij DC bestaat al sinds de jaren 60 uit de grootste helden van hun stripuniversum. Uiteraard zijn er in de afgelopen vijftig jaar verschillende samenstellingen van het team geweest, maar in Justice League op Blu-Ray en DVD is de kern van het team toch aanwezig. Hoewel de film leuk blijft om te kijken, wordt het nooit echt episch. Lees onze Justice League op Blu-Ray en DVD recensie.

LET OP: dit artikel bevat kleine spoilers voor het verhaal in Justice League. Hoewel de voorkant van de Justice League op Blu-Ray en DVD hetzelfde prijsgeeft, willen we toch even waarschuwen. Wil je onbevangen beginnen aan het avontuur van de grootste helden van DC, dan kun je deze recensie beter overslaan.

Superman, Batman, Wonder Woman, The Flash en Aquaman verschenen allemaal als de eerste teamleden van de Justice League in de stripserie The Brave and the Bold #28. Enkel Green Lantern en Martian Manhunter ontbreken in deze film, maar je krijgt er Cyborg voor terug, een held die in de strips onderdeel uitmaakt van de Teen Titans. Bijna allemaal bekende namen dus, waarbij Superman en Batman ook nog eens de meest bekende superhelden ter wereld zijn en Wonder Woman onlangs haar eigen succesvolle film heeft gehad. The Flash is voor kijkers van de verschillende DC-televisieseries ook geen onbekende, dus er stond de film niets in de weg om een groot succes te worden.

Justice League 1

Snyder met een snufje Whedon

Dat dit anders gelopen is, is ondertussen tot in den treure op internet behandeld. Zo moest regisseur Zack Snyder (300, Watchmen) zich vanwege een familiedrama terugtrekken uit de film en maakte Joss Whedon (The Avengers, Buffy The Vampire Slayer) de film af. Die verschillende invloeden in de film zie je terug, wat mij persoonlijk niet tegenstond. Het snufje Whedon-humor om het duistere Snyder-verhaal te kruiden vond ik best lekker. Daarnaast is Ezra Miller als The Flash een volledig nieuw personage, niet vergelijkbaar met hoe hij in de televisieserie The Flash wordt neergezet. Ook Jason Momoa moet zijn Aquaman voor het eerst ten tonele brengen. Daarnaast heeft Cyborg (Ray Fisher) een link met de geheimzinnige artefacten waar het in de film allemaal om draait. Justice League heeft dus heel veel uit te leggen en heeft ook veel interessante elementen, maar rammelt daardoor. Ik vind de film nog steeds geweldig, zoals ook bleek uit de bioscooprecensie die ik geschreven heb. Maar op Blu-Ray en DVD blijkt maar weer dat Warner veel dieper had mogen putten uit de rijke mythologie van het DC-bronmateriaal.

Justice League op Blu-Ray en DVD recensie:
Waar is Darkseid?

Een goed voorbeeld van hoe het wel moet, is Wonder Woman (Gal Gadot). Haar introductie in Batman v Superman: Dawn of Justice buiten beschouwing gelaten, wanneer Diana Prince in Parijs de nihilistische schurken een lesje leert, kun je niet anders dan juichen. Je hebt haar gezien in Wonder Woman, weet wie ze is en wat je van haar kunt verwachten. Op de Blu-Ray van Wonder Woman zit echter een weggelaten scène, die hint naar de artefacten uit Justice League – een zogeheten ‘Mother Box’. Als die nou wel in de bioscooprelease van Wonder Woman had gezeten, hadden de fans zich kunnen verkneukelen aan het vooruitzicht van de duistere invloed van een van de grootste schurken van DC: Darkseid.

Maar niet alleen mist die aanloop naar Darkseid, we krijgen in Justice League als tegenstander Steppenwolf, een onderling van de heerser van Apokolips. Die dreiging is niet groot genoeg, zeker niet voor een superheldenteam van het formaat Justice League. De persoon waar je wél bang van wordt, komt uit hun eigen gelederen. In het gevecht met hem krijg je de koude rillingen als The Flash zich realiseert dat hij enorm in de problemen zit.

Justice League 4

Superman bagage

Batman (Ben Affleck) gaat gebukt onder het schuldgevoel over de gebeurtenissen in het eerder genoemde Dawn of Justice en bereikt daarmee niet zijn potentieel. Als enige lid van het team zonder superkrachten was het in de strips juist geweldig om te zien hoe hij zich staande wist te houden tussen de superhelden om hem heen.

Uiteindelijk wordt er veel tijd gestoken in het introduceren van de nieuwe Flash, Aquaman en Cyborg, terwijl het beter was geweest als die – net zoals Wonder Woman – al geïntroduceerd waren in hun eigen film. Dan had Justice League zich kunnen richten op de reusachtige dreiging van Darkseid en de strijd van de helden om zich tot één team te smeden. Nu moest er nog het een en ander worden afgerond uit de vorige twee Superman-films en valt de daadwerkelijke tegenstander tegen. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar er had veel meer mogen zijn.

de extra’s

Justice League Blu-Ray / DVD webshopDe extra’s van Justice League op Blu-Ray en DVD vind je vooral terug op de Blu-Ray. De meest interessante extra is de weggelaten scène ‘The Return of Superman’. Maar ook daarin zie je weer een verwijzing naar een DC-verhaal dat vele malen epischer was in vergelijk met de elementen uit dat verhaal dat in de afgelopen Superman-films zijn gebruikt. Het roept wederom de vraag op: wat als ze er meer mee hadden gedaan?

De making of documentaires die je verder voorgeschoteld krijgt zijn erg summier. Je mist input van de regisseurs en acteurs en er had veel meer verteld mogen worden door DC zelf. Want kom op, we hebben het hier toch over de Justice League – de grootste helden ter wereld. Al die helden in één film, had veel grootser gevierd mogen worden. Ik blijf dus hopen op een Justice League extended edition of director’s cut.

Titel: Justice League
Regisseur: Zack Snyder en Joss Whedon
Acteurs: Ben Affleck, Henry Cavill, Gal Gadot, Jason Momoa, Ezra Miller, Ray Fisher