Mysterium: Secrets & Lies en Hidden Signs recensie - Modern Myths

Mysterium: Secrets & Lies en Hidden Signs recensie – Nog meer content voor je moordmysterie!

Vorig jaar begaven de mediums van Modern Myths zich voor het eerst in het Kasteel van Warwick. Yvette W. speelde Mysterium en was enthousiast. In die recensie benoemde ze al kort de twee beschikbare uitbreidingen Hidden Signs en Secrets & Lies. In deze nieuwe editie van Modern Myths Spellenavond – onze Mysterium: Secrets & Lies en Hidden Signs recensie – lees je waarom deze nieuwe mysteries een aanrader zijn!

Kun je na het lezen van dit artikel niet wachten om terug te keren naar het Kasteel van Warwick? Mysterium: Secrets & Lies en Hidden Signs zijn als bundel verkrijgbaar in de Modern Myths Shop, zolang de voorraad strekt!

De eerste uitbreiding van Mysterium Hidden Signs – begint met een hulpkreet in de vorm van een brief. Conrad Mac Dowell schrijft naar Alma om te vertellen dat hun laatste sessie niet helemaal goed is verlopen. De klopgeest waart weer rond en bezorgt hem duistere visioenen. Mac Dowell kan het niet alleen aan en roept de hulp in van de andere mediums om het mysterie te ontrafelen.

In de tweede uitbreiding – Secrets & Lies – vind je weer een brief, dit keer gericht aan een ander medium: Jessalyn. De moord van de dienstbode wordt besproken, maar er is meer aan de hand. Want wat was precies de reden van de moord? Wat was de motivatie?

Mysterium in een notendop

Om Mysterium: Hidden Signs en Secrets & Lies te spelen heb je het basisspel nodig. Mocht Mysterium weggezakt zijn uit je geheugen, dan is Yvettes recensie een aanrader. Zij vertelt uitgebreid wat het spel allemaal te bieden heeft. Voor deze recensie van de uitbreidingen zullen we alleen de gameplay kort samenvatten.

Mysterium is een coöperatief bordspel voor twee tot zeven spelers. Eén speler neemt de rol van de geest op zich en mag niet meer verbaal met de andere spelers communiceren. De rest neemt de rol van een medium aan. De geest deel visioenkaarten uit, waarmee hij de mediums op het spoor van een moord wil brengen. Elk medium zoekt een moordenaar, een moordlocatie en een moordwapen. Uiteindelijk moeten de spelers ook nog bepalen wat er dan echt is gebeurd.

Mysterium - de mediums

Hidden Signs – Prachtige, nieuwe aanwinsten voor je spel

Waar Mysterium meteen in uitblinkt is de prachtige stijl en de kleurrijke personages, locaties en moordwapens. De dromerige visioenkaarten waarmee de geest kan communiceren blijven telkens opnieuw de aandacht trekken. Beide uitbreidingen zorgen er dan ook voor dat je weer flink kan uitpakken.

Hidden Signs biedt zes nieuwe personagekaarten, zes locatiekaarten én zes voorwerpkaarten. Heb je de eerste uitgave? Dan kan je daar ook nog drie promokaarten aan toevoegen (een personage, een locatie en een voorwerp). Voor de geest zijn er 42 nieuwe visioenkaarten, zodat hij nog beter zijn boodschappen over kan brengen. Het basisspel Mysterium heeft als groot voordeel dat je alle spelelementen goed kunt opbergen. Valt je doos een keer om, dan zit alles nog precies op zijn plaats. Toch is de doos groot genoeg om de nieuwe kaarten van de uitbreidingen toe te voegen. Het kleine opbergdoosje dat je krijgt bij Hidden Signs is dan al snel overbodig. Binnen de kortste keren kun je het basisspel ook niet eens meer van zijn uitbreiding onderscheiden.

Mysterium Hidden Signs overzicht

Mysterium: Secrets & Lies en Hidden Signs recensie – Meer met Secrets & Lies

Secrets & Lies brengt nog meer aanvullingen voor je basisspel. Wederom krijg je 42 nieuwe visioenkaarten en zes kaarten voor zowel de personages, locaties als voorwerpen. Maar waar Secrets & Lies vooral in opvalt, is de toevoeging van 18 verhaalkaarten. Deze helpen je om het motief te ontraadselen, maar is wel een vervanging voor het moordwapen.

De meeste kaarten passen netjes in de doos van het basisspel, maar op de verhaalkaarten had het basisspel niet gerekend. Je kan ze er wel in kwijt, maar echt een eigen plekje hebben ze helaas niet. Bij de eerste editie van Secrets & Lies zit één promokaart voor de verhaalstapel. Toen het spel uitkwam, was het bovendien mogelijk om nog een nieuw moordwapen te krijgen.

Mysterium Secret & Lies overzicht

Een nodige uitbreiding?

Mysterium wordt vaak omschreven als een combinatie van Cluedo en Dixit. Die eerste is logisch, met dit moordmysterie thema. Dixit zie je vooral terug in de tekenstijl van de visioenkaarten (wat niet verwonderlijk is, gezien het om dezelfde uitgever gaat). De uitbreidingen voor Dixit zijn inmiddels niet meer te tellen en bieden eigenlijk vooral hetzelfde: nieuwe kaarten. Mysterium is populair bij ons en we zetten het spel dan ook regelmatig op tafel. Ondanks de, ook hier, grote hoeveelheid aan kaarten, loop je soms toch het risico dat je in herhaling gaat vallen. Vooral als je vaak met dezelfde personen speelt, merk je dat je terugvalt op kaartencombinaties van eerdere speelsessies.

Voor ons werd het dan ook al snel duidelijk dat de uitbreidingen hoognodig waren om de variatie in het spel op te krikken. Het is dan wel verstandig om de uitbreidingen snel toe te voegen, zodat de nieuwe kaarten ook niet te veel los gaan staan van het basisspel. Vooral de visioenkaarten van de geest die van 84 naar 168 stuks gaan, zorgen voor uitdaging en afwisseling.

Mysterium Secret & Lies visioenkaart

Mysterium: Secrets & Lies en Hidden Signs recensie – Wie begint?

Normaal gesproken vertellen we je in dit onderdeel wie de startspeler is van het besproken spel, maar aangezien het hier een om een uitbreiding gaat, komen we met een ander feitje.
Mysterium: Wist je dat je naast het basisspel en de uitbreidingen ook nog een unieke Mysterium-ervaring krijgt met Mysterium Park? Dit is een spel dat net iets sneller speelt en simpeler is, maar absoluut niet minder leuk.

Motief genoeg

Mysterium Secret & Lies personageDe tweede uitbreiding Secrets & Lies heeft er goed aan gedaan om niet in de Dixit-valstrik te stappen door enkel nieuwe kaarten op bestaande elementen te bieden. Het nieuwe spelelement van een motief is erg leuk en de kaarten zijn spookachtig en dreigend. Het is dan wel jammer dat je een keuze moet maken tussen het uitvinden van het moordwapen en het motief.

Doordat er maar 18 verhaalkaarten (motief) zijn, merk je snel dat je dezelfde kaarten tegenkomt. Vooral omdat er elk spel al zes op tafel komen. Tegelijkertijd speel je wel met de personage- en locatiekaarten. Deze gebruik je vaker dan de voorwerpkaarten, waardoor de balans ertussen een beetje verstoord wordt. Op dat vlak was het leuk geweest als je de motieven echt had kunnen toevoegen, in plaats van dat je ze verwisselt met een bestaand spelelement.

Mysterium: Secrets & Lies en Hidden Signs recensie – Gebruik je krachten

Mysterium uitbreidingen Hidden Signs en Secrets and LiesDe uitbreidingen Mysterium: Hidden Signs en Mysterium: Secrets & Lies zijn eigenlijk precies wat je nodig hebt om de herspeelbaarheid van het basisspel te vergroten. En bij een spel dat zo populair is, heb je dat wel nodig. Het is fijn dat de uitbreidingen niet het hele spel overhoop gooien, maar juist de spelelementen vergroten die het zo populair maken.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat je als nieuwe fan/verzamelaar de promokaarten mis kunt lopen. Vooral bij Secrets & Lies is een extra verhaalkaart geen overbodige luxe. Nog een uitbreiding zou het spel niet per se helpen. Bovendien kan de doos van het basisspel dat niet meer aan, tenzij die volledig gefocust is op de verhaalkaarten. Na Secrets & Lies is de wereld van Mysterium nog wel uitgebreid met een variant op het spel genaamd: Mysterium Park. Maar voor nu heeft Mysterium zelf met zijn uitbreidingen genoeg inhoud om nog regelmatig op de speeltafel te verschijnen. Wij bundelen onze krachten nog maar eens. Tijd om een nieuwe moord op te lossen!

Voordelen: Nieuwe mogelijkheden / De meeste kaarten passen in de originele doos
Nadelen: Je moet spelelementen vervangen / Er is een kans dat je promokaarten misloopt

Titel: Mysterium: Hidden Signs, Mysterium: Secrets & Lies
Ontwerpers: Oleksandr Nevskiy en Oleg Sidorenko
Uitgever: Libellud
Aantal spelers: 2-7
Leeftijd: 10+
Duur: 42 minuten
Genre: Moordmysterie / Coöperatief

Bekijk hier de trailer van Mysterium: Hidden Signs

En hier de trailer van Mysterium: Secrets & Lies

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop!