Adventures in Neverland interview - Modern Myths artwork

Adventures in Neverland interview – Vicky Swers avonturen in Neverland

Bordspelers die houden van verhalende, fantasierijke avonturen kijken er al een poosje reikhalzend naar uit: Adventures in Neverland. In dit spel reis je naar Neverland om de niet eerder vertelde lotgevallen van Peter Pan, Wendy, Kapitein Haak en de andere bekende figuren uit het beroemde boek van J.M. Barrie te beleven. Het spel is bedacht door rpg- en bordspel enthousiasteling Vicky Swers. Dit najaar wordt het spel officieel uitgebracht. Lees in dit Modern Myths Adventures in Neverland interview hoe Vicky haar geliefde boek tot eigen bordspel ontwikkeld heeft. 

Adventures in Neverland interview - Vicky Swers
Adventures in Neverland spelontwerper Vicky Swers

In het avonturenspel Adventures in Neverland van uitgever Black Box Adventures ga je naar “Nooitgedachtland” (Neverland of Never Never Land). Het land bij de tweede afslag rechts en dan rechtdoor tot het ochtendgloren, waar Peter Pan en Kapitein Haak, The Lost Boys, Wendy, Tiger Lily en alle andere bekende figuren uit het klassieke verhaal van J.M Barrie wonen. Je speelt daar de niet eerder vertelde belevenissen als een van hen.

De Limburgse Vicky Swers is dol op het boek en ging op zoek naar een bordspel rond de jongen die niet volwassen wil worden. Toen ze dat niet vond, besloot ze zelf een spel te ontwerpen. Nu, na een verkenning van de bordspellenwereld, hard werken en een zeer succesvolle Kickstarter, komt Adventures in Neverland dit najaar uit. Ook Modern Myths kijkt er zeer naar uit om het spel te mogen spelen. Voor dit Adventures in Neverland interview zochten we Vicky op om van haar te horen hoe ze van idee tot daadwerkelijk gerealiseerd bordspel is gegaan.

Adventures in Neverland interview

  • Vicky, de rode draad in dit Adventures in Neverland interview is: hoe word je ontwerper van een bordspel?
Vicky Swers: Zelf ben ik via het spelen van rollenspellen bij bordspellen uitgekomen. Ik vond thematische bordspellen erg leuk en ging op zoek naar een bordspel rond mijn favoriete verhaal: Peter Pan. Dat bestond nog niet, of ik wist het niet te vinden, dus besloot ik er zelf een te maken. Ik heb er hard aan gewerkt en het spel met vrienden gespeeld. Uiteindelijk heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en heb ik beurzen aangeschreven die tafels aanbieden voor prototypes. Daar zijn enkele uitgevers langs gekomen. Toen ze interesse toonden, is de bal aan het rollen gegaan.
  • Wanneer had je het gevoel dat je spelidee daadwerkelijk gerealiseerd kon worden?

Ik wist dat ik dit project niet alleen kon uitvoeren. Maar ik kende nog helemaal niemand in de spellenwereld. Maar toen ik merkte dat ik anderen warm kon krijgen voor het idee en hulp kon krijgen, had ik het idee dat het iets kon worden en dat ik het door wilde zetten.

  • Welke rollenspellen speelde je en zijn daarvan technieken in Adventures in Neverland verschenen?

Vooral Pathfinder en later Dungeons & Dragons. In Adventures in Neverland krijg je ook bepaalde personages met elk hun eigen rol en statistieken, net als in een rollenspel. Dat is vooral bedoeld om je het gevoel te geven dat je een bepaald personage bent als je op avontuur gaat.

  • Het bordspel is dan ook sterk verhalend. Heb je de avonturen allemaal zelf geschreven, of is dat in samenwerkingsverband gedaan?
Peter and Wendy - J.M. Barrie
Peter and Wendy – J.M. Barrie

Ik heb in elk verhaal een hand gehad, omdat ik het Peter Pan boek het beste ken. Het is echter best een uitdaging om zowel een goed onderbouwde verhalenboom te maken én daarbovenop nog eens een leuk verhaal te schrijven. Ik heb daarom de hulp gekregen van twee co-auteurs. Daarnaast hebben Bart en Bas van Black Box Adventures ook veel inbreng gehad. En ten slotte is alles door verschillende vrijwilligers nagelezen op zowel structuur, logica als spelling.

  • Wie is de illustrator achter de prachtige tekeningen?

Dat is Frederick van de Bunt. Hij had al vaker samengewerkt met Black Box Adventures. We hebben samen nagedacht over het thema en de stijl van het spel en zaten vrij snel in dezelfde richting.

Adventures in Neverland interview - Spelpersonages

  • Waarom Peter Pan? Wat spreekt jou aan in het boek van J.M. Barrie?

Het verhaal spreekt me ontzettend aan, ook de manier waarop het is geschreven. Je kunt het lezen als een sprookje waarin allerlei magische dingen gebeuren. Allerlei figuren spreken tot de verbeelding. Al je het boek dan als volwassene opnieuw leest, kom je thema’s tegen die je raken. Het idee van eeuwige jeugd, geen verantwoordelijkheid, de onschuld en het blijven spelen. Wat behoud je, wat verlies je, wat leer je? Daarnaast zijn Peter Pan en Kapitein Haak twee kanten van dezelfde munt. Ze kunnen niet zonder elkaar. Ik vind Peter Pan ook niet de held van het verhaal.

Als je het boek als kind leest, is het een fantastisch avontuur, een geweldig sprookje. Als volwassene vind je diepere thema’s als “wat is volwassenheid? Wat is verantwoordelijkheid? Wat betekent moederschap en loslaten? Waarom hebben we angst om sommige relaties aan te gaan?” Dat zit in een aantal archetypes verwerkt en dat vind ik heel boeiend. Iedereen kan zich bijvoorbeeld herkennen in de tikkende klok die je achterna zit.

Adventures in Neverland - De krokodil en de tikkende klok

  • Heb je geprobeerd die volwassen thema’s in het spel te verwerken, of vinden we daar vooral de fantasie, het sprookje?

Ik heb geprobeerd de stijl van Barrie te imiteren. Het boek is geschreven alsof een kind het verhaal vertelt. Ik heb geprobeerd het spel in die “whimsical” – vrolijke – stijl te gieten. Barrie was een soort peetoom voor een aantal kinderen. Met een van hen ging hij vaak wandelen. Hij vertelde het verhaal aan het kind, dat het verhaal weer aan hem terug vertelde. En daar ging Barrie vervolgens mee schrijven. Op den duur was het voor hem niet meer duidelijk welk idee van hemzelf kwam en welke van het kind. Ik heb bij Adventures in Neverland getracht te schrijven vanuit de mindset van een kind, zonder er een kinderboek van te maken. Zo kunnen zowel kinderen als volwassenen erbij betrokken raken.

  • Heb je datzelfde proces ook tijdens het playtesten bemerkt? Dat jij de aanzet voor het avontuur gaf en je spelers je vervolgens een verhaal teruggaven?

Zeker. Zodra spelers samen een verhaal beleven, een avontuur delen, ontstaat er iets nieuws. Vanuit de spelelementen komt een eigen verhaal.

  • Speelt het spel zich tegelijkertijd met het boek af? Of juist ervoor of erna? Als je het boek kent, of de Disney-film, hoe stap je het spel dan in?

Via het spel beland je midden in het boek. Barrie zegt in het boek dat Wendy en de andere kinderen zoveel avonturen beleven in Neverland, dat hij ze niet allemaal kan vertellen. Daar zat dus een opening en in Adventures in Neverland speel je die niet eerder vertelde verhalen.

Kaart van Neverland

  • Moest je onderzoek doen naar de rechten van het verhaal? Peter Pan is inmiddels in het publieke domein. Behalve dan de toneelstukken die behoren aan een Engels kinderziekenhuis, het Great Ormond Street Hospital. Mocht je alles gebruiken?

We zijn daar wel diep ingedoken. Er zit bijvoorbeeld een trademark op bepaalde namen. Zo mochten we het spel bijvoorbeeld niet zomaar “Neverland” of “Tinker Bell” noemen. We mogen de naam Tinker Bell wel in het spel gebruiken, maar dus niet als titel. Daar heeft Disney een trademark op. Maar zolang we een bewerking maken van de tekst van het boek, is het prima.

  • Op een gegeven moment hebben jullie een Kickstarter ingezet, die nogal een succes geworden is. Heeft dit je verrast?

Peter Pan - Adventures in NeverlandWe hadden al eerder het plan om een Kickstarter te doen. Maar we zijn met drie personen die daarnaast nog allemaal een fulltime baan hebben: Bart, Bas en ikzelf. En Frederick is een professionele tekenaar die nog andere projecten heeft waar hij rekening mee moet houden in zijn planning.

Dus dan is een Kickstarter best heftig om op te zetten. We wilden het spel ook goed hebben, voor we ermee voor de dag wilden komen. Je kunt iets ook niet zomaar op Kickstarter zetten: je hebt een netwerk nodig, een doelgroep. Eigenlijk moet men je al kennen, voor je je Kickstarter begint. Daar hebben we de tijd voor genomen. Uiteindelijk hadden we het gevoel dat we in Nederland en België goed genoeg bekend waren om het te gaan proberen. We wisten niet hoe dat in het buitenland was en dat stukje heeft ons dus wel verrast.

  • Jullie hebben toen allerlei stretchgoals bedacht, die steeds gehaald werden. Wanneer bereik je de grens om je ideeën naar een uitbreiding, of een tweede deel, om te zetten?

De stretchgoals waren een continue wisselwerking tussen mij en de rest van het team. We willen een goed spel afleveren en niet zomaar iets waar van alles in zit. Alle nieuwe content moet natuurlijk wel goede content zijn. Maar dat is ook een beetje de natuur van Kickstarter. Je moet je einddoel al in gedachten hebben, voor je je product lanceert.

  • Ben je gedurende het gehele ontwikkelproces ook wel eens terug gegaan naar de tekentafel, of was het een soepel proces van jouw eerste idee tot het eindproduct?

Het kernidee was altijd: ik wil Neverland verkennen als een van de personages uit het boek. Dat is altijd hetzelfde gebleven. Maar het idee van hoe dat moest, is wel een aantal keren omgegooid. Op een gegeven moment zijn we met het idee van speelbare verhalen gaan testen en dat ging goed. Toen kwam het element tot stand waarmee je je eigen weg door het avontuur zoekt. Dat hebben we ons daarna ook eigen gemaakt.

Stride - Focus - All aboard

  • Zijn er naast Pathfinder en Dungeons & Dragons ook bordspellen die je geïnspireerd hebben bij de ontwikkeling van Adventures in Neverland?

Ik heb onder andere gekeken naar Western Legends en Tales of the Arabian Nights. We zijn in die richting geëvolueerd.

  • In onze eigen Modern Myths Spellenavond rubriek hebben we ook spellen als Gloomhaven en Root. De bordspellenwereld heeft een hele evolutie doorgemaakt, zeker ook door Kickstarter. Mensen zijn nu vaak op zoek naar dat soort uitgebreide titels. Je werkt zelf ook in een bordspellenwinkel. Hoe heb jij het bordspel zien veranderen de afgelopen jaren?

Kleine ontwerpers kunnen hun ideeën nu makkelijker waarmaken. Er zijn meer kleine uitgeverijen bijgekomen, die ook meer dingen geprobeerd hebben. Doordat er nu zoveel spellen bijgekomen zijn, is het des te belangrijker dat de kwaliteit van je spel goed is. De kwaliteit van bordspellen is enorm vooruit gegaan. Mensen zoeken elkaar ook op in communities en vragen elkaar om advies. Ik ben erg benieuwd of die groei doorzet.

  • Veel spellen richten zich ook op coöperatieve gameplay. Hoe zit dit in Adventures in Neverland?

Een groot aantal spellen in dit genre zijn coöperatief. Elke speler heeft een personage en samen lossen ze een probleem op. Als ik zo’n spel speelde, gebeurde het vaak dat ik me afvroeg: ‘Wat nu als mijn personage er een keertje alleen op uit wil?’ Om deze reden is Adventures in Neverland begonnen als een competitief spel. Maar let wel, het is geen spel waarin je elkaar dwarszit. Als je elkaar weinig of helemaal niet wilt uitdagen, dan kan dat. Als je elkaar echter wél wilt dwarsbomen, dan kan dat ook. Het is een open wereld. En omdat veel spelers die dit soort spellen graag spelen, ook graag coöperatief spelen, hebben we er uiteindelijk twee coöperatieve verhalen aan toegevoegd.

Playtest Adventures in Neverland
Playtest Adventures in Neverland
  • Voor welke leeftijd is het spel bedoeld?

Vanaf 12+. Het is een avontuur waarbij je veel moet lezen en je aandacht erbij moet kunnen houden. Het spel wordt uitgebracht in het Nederlands, Engels, Frans, Spaans en Duits. Er komt ook af en toe geweld in voor, maar dan zoals een kind soldaatje speelt.

  • Wat is voor jou het meest verrassende geweest tijdens het ontwikkelen van je spel, wat had je niet verwacht?

Durven loslaten. En durven bijleren. Toen ik begon, kende ik niemand, ik wist niets. Ik ben meer bordspellen gaan spelen, heb veel feedback verzameld. Daarbij moest ik veel kleine dingetjes aanpassen, wat soms niet werkte. Ik dacht dan: ‘Wat is het ergste dat kan gebeuren als ik alles omgooi?’ Nou, je kunt altijd terug naar je vorige versie. Ik probeerde het dan gewoon en heb het hele spel ondersteboven gehaald. Daar werd het alleen maar beter van. Dat had ik eerder moet doen, eerder moeten durven. Het spel moet de beste versie van zichzelf worden. Het is mijn kindje, maar je wilt ook het beste voor je kind. En dat doe je door los te laten.

  • Ben je ook aan het nadenken over het maken van andere spellen, of wordt al je tijd opgeslokt door Adventures in Neverland?

Er liggen wel enkele ideetjes in de kast, maar ik ben momenteel heel druk met Neverland. Die moet eerst af, daar is nog veel werk aan. Er liggen ook veel mogelijkheden om het spel uit te breiden. We denken nu na over de regels die we daarvoor moeten implementeren, zodat dat ook mogelijk is. Dus voor nu is dat de prioriteit.

  • Mogen we je in dit Adventures in Neverland interview al bordspel ontwikkelaar noemen? Voel je je al comfortabel met die titel?

Eigenlijk wel, ik zie het als werk. Dat helpt ook met het plannen. Het heeft wel even geduurd voor ik het vanuit mijn hobby als werk zag. Maar na de Kickstarter durf ik het wel zo te zeggen.

Neverland gameplay - upgrade tokens

  • Zou je jouw spelsysteem ook op andere boeken los kunnen laten? Zoals bijvoorbeeld Alice in Wonderland of The Wizard of Oz?

Dat zie je heel goed. We zijn ook al om tafel gaan zitten om te kijken wat wel en niet kan. Het lijkt ons heel leuk om ook een ander boek in het systeem te adopteren. Maar eerst moet deze af en daarna zien we verder.

  • Op het moment van schrijven van dit Adventures in Neverland interview is de release van het spel in het najaar gepland. Wat is de grootste horde die je nu nog moet nemen?

Alle teksten afwerken. De hoeveelheid tekst is enorm. We zijn ook bezig met vertalen en het is zo makkelijk om een typefout over het hoofd te zien of een ander foutje te laten zitten. Dat is het moeilijkste. Maar ik wil vooral dat de verhalen kloppen, dat de “verhaalboom” goed in elkaar zit. Je kunt bij verschillende eindes uitkomen en daar mogen geen fouten in zitten. Dat is best lastig.

  • Kun je ook verdwalen in die boom? Of “dood” gaan?

Je kunt geen verkeerde keuzes maken. Een keuze leidt je naar een ander stuk. Je kunt wellicht iets niet doen dat je wilde doen, maar je gaat verder richting het einde. Je stopt niet onderweg.

  • Wat is je eigen favoriete avontuur in het spel; wie is je favoriete personage?

Wendy DarlingDat is Wendy. Zij is mijn favoriet. Haar kracht zit in zorgen voor anderen. Tinker Bell is, in vergelijking met Wendy, enorm populair bij het publiek. Tink is de eigenzinnige rebel en dat spreekt enorm aan. Wendy wordt vaak afgebeeld als een tutje. Ik heb met mijn spel de kans gegrepen om haar in haar kracht te zetten. Wendy is het archetype van de moederfiguur. En dan denk ik: “Kindness is not a weakness”. Integendeel, daar moet je moed voor hebben. Je hoeft je niet overal uit te vechten. Je kunt met praten en door dingen op een andere manier te benaderen ook een probleem tot een goed einde brengen.

  • Het Peter Pan verhaal is natuurlijk ook al 110 jaar oud.

Klopt. Ik heb ook goed gekeken naar welke onderdelen van het verhaal moderner gemaakt moesten worden. Ik heb zo weinig mogelijk veranderd aan het oorspronkelijke verhaal, maar wel gezorgd dat het de huidige lezers aanspreekt. Maar in sommige gedeeltes, zoals de verhalen over de indianen, hebben we veel tijd gestoken om het goed te krijgen. Zoals ze in het boek weergegeven worden kan nu niet meer. Dat moest aangepast worden.

  • Dat is ook de kracht van die klassieke verhalen, dat het met een kleine tweak weer relevant is en het mensen nog steeds aanspreekt.

Ja, de thema’s in het boek spreken mensen nog steeds aan. Het verhaal is tijdloos, net als de jongen die niet volwassen wilde worden zelf. Ik ben zelf ook iemand die graag vasthoudt aan mijn “kinderlijke enthousiasme”. Sommige mensen hebben het motto: “Leef elke dag alsof het je laatste is.” Mijn motto is: “Leef elke dag alsof het je eerste is.” Ik word ontzettend gelukkig van het idee dat er nog een heleboel te ontdekken valt. Ik verwonder me graag en heb het geluk dat we in een tijd leven waarin je als volwassene ook mag spelen. Bordspellen zijn populairder dan ooit. Het avonturengenre is populairder dan ooit. Er zijn superhelden en avonturenverhalen. Dat vind ik geweldig. Dan hoef ik niet helemaal volwassen te worden.

  • Dus naast Wendy ben je ook een beetje Peter Pan?

Precies!

  • Ik zie dat ook terug in het spel. Daarom spreekt het iedereen aan en kunnen we niet wachten tot het uitkomt.

Het heeft wel even geduurd voor ik mijn doelgroep vond. Want de ene speler gaf andere feedback dan de andere speler. Een rollenspeler wil andere dingen dan een strategische bordspeler. Ik heb moeten zoeken. Ik vroeg mezelf af: “Voor wie maak ik het spel?” En dat is dus voor mensen die in een verhaal willen duiken, een avontuur willen beleven. Die niet met een groot aantal punten een spel willen winnen, maar die een leuke reis willen maken.

Vicky Swers - bordspelontwikkelaar
Adventures in Neverland playtesten
  • Het is dus ook een spel geworden zoals jij dat zelf graag zou spelen?

Ja, ik denk ook dat dat heel belangrijk is om een verhaal over te brengen.

  • Tot slot van dit Adventures in Neverland interview – en dit is een beetje een cliché vraag – heb je tips voor mensen die hun eigen bordspel willen ontwikkelen?

Zorg voor persoonlijk contact. Praat met mensen, blijf niet achter je computer zitten. Als je enkel mailt, kun je in spamfilters blijven steken of tussen 100 andere mailtjes zitten. Dat is best eng. Daarom ben ik begonnen met het reserveren van een tafel op een beurs, zodat mensen de kans hadden om naar mij toe te komen als ze interesse hadden. Dat voelde een stuk minder eng. Ik zorgde dat mijn eigen tafeltje er goed uitzag en als er dan eenmaal iemand stond wist ik: er is interesse, nu moet ik die “enkel” vast zien te houden. Dat werkt misschien niet voor iedereen, maar het heeft voor mij gewerkt. Verkoop ook niet alleen je spel, maar ook jezelf. Als je je project door en door kent, dan komt dat er uit. En geef ook gewoon toe dat je sommige dingen niet weet, stel vragen en leer van anderen.

  • Neem de sprong uit het raam en vlieg mee naar het avontuur?

Inderdaad! Spring en kijk of je vliegt of valt. Maar probeer het!

 

Vicky Swers is de drijvende kracht achter Adventures in Neverland. Dit veelbelovende bordspel wordt in de loop van 2021 uitgebracht door Black Box AdventuresNaast dit Adventures in Neverland interview mag je natuurlijk binnenkort ook van ons een spelrecensie verwachten!

Modern Myths Shop

Wil je meer interviews lezen als dit Adventures in Neverland interview met bordspel ontwikkelaar Vicky Swers? Kijk in onze rubriek Interviews!

Adventures in Neverland interview – © 2019-2021 Modern Myths

Adventures in Neverland - Sfeer

Jeroen Geelhoed

Jeroen is geboren in 1975, terwijl zijn moeder The Lord of the Rings las. Zelf las hij de boeken op een kwetsbare leeftijd en was daarna nooit meer hetzelfde. Gecombineerd met een onverzadigbare verzameldrang ging Jeroen op avontuur in de Engelstalige Dragonlance boeken en bezit hij ondertussen duizenden Marvel Comics. Zijn favoriete schrijver is Alan Moore, maar daarnaast leest Jeroen net zo graag Harry Mulisch en Thomas Rosenboom. Als gamer speelt Jeroen elke Assassin’s Creed tot 100% uit. Zijn favoriete game is The Secret of Monkey Island. Zijn favoriete films: Labyrinth, Guardians of the Galaxy, No Country for Old Men en The Princess Bride. Kortom, een te diverse smaak en te weinig uren in een dag om in elke hobby tijd te steken. Typisch.

Reactie plaatsen

Door het plaatsen van je reactie worden persoonsgevens werwerkt zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Official Superhero Merchandise