Nightmare Horror Adventures recensie - Modern Myths

Nightmare Horror Adventures recensie: Een “spookhuis” mysterie aan je keukentafel

Elke laatste vrijdag van de maand is het natuurlijk Spellenavond bij Modern Myths. Maar soms kom je een spel tegen, waarbij je gewoon niet wil wachten. Of omdat het, in dit geval, bijna Halloween is! Van spellenontwikkelaar Identity Games mochten we het nieuwe spel Nightmare Horror Adventures uitproberen. In dit spel draait het voornamelijk om het verhaal en het mysterie achter moorden die in je verleden zijn gebeurd. Je hoort het goed: jouw verleden! In deze Nightmare Horror Adventures recensie is het namelijk de vraag: Kan jij de moorden oplossen en tegelijkertijd je eigen moord voorkomen?

Kijk ook in onze Halloween 2020 Special voor meer griezelige artikelen!

Ben je nu al lekker gemaakt voor dit spel en zou je meer willen weten? Wees gewaarschuwd! Nightmare Horror Adventures is leuker hoe minder je weet. Echte spoilers worden in dit artikel natuurlijk vermeden, maar je komt altijd iets te weten. In Nightmare Horror Adventures kruip je in de huid van een van de Crafton-kinderen. Jaren na de moord op jullie ouders, besluiten jullie terug te keren naar het ouderlijk landhuis om te zien of er nog sporen zijn. Eenmaal op onderzoek blijkt er meer aan de hand te zijn dan je had kunnen denken. De Crafton-familie bestond uit een aantal uitgesproken figuren met kenmerkende karaktereigenschappen. Heeft de terugkeer naar de villa iets aangewakkerd wat beter verborgen had kunnen blijven?

Vlotte start van de nachtmerrie

Wellicht ben je bekend met Identity Games door hun vele escaperoom-spellen. Escaperooms zijn natuurlijk razend populair voor vriendengroepen, familiedagen of personeelsuitjes. Maar in een tijd waarin je soms beter binnen kunt blijven, zakt deze populariteit misschien een beetje weg. Maar Identity Games brengt de escaperoom naar je keukentafel en met Nightmare Horror Adventures hebben ze een eerste “Murder Mystery” te pakken.

Een van de fijnste aspecten van het spel is de vlotte start. Er is geen dik regelboek om te bestuderen of lastige strategieën om uit te pluizen. Slechts een klein briefje met een instructie hoe je alles klaarzet, met daarbij telkens weer dat dringende verzoek om niet door al het spelmateriaal te gaan kijken. Dit is echt een spel dat je op je af moet laten komen. In tien minuten heb je alles klaargezet en kan je beginnen. Op de doos staat aangegeven dat je een laptop/tablet nodig hebt met internetverbinding. Via een website vertelt een heerlijke vertelstem de geschiedenis van de Crafton-familie. Daarna begint het spel, geleid door je laptop en ondersteunt met spannende muziek. Het is een verademing dat je zo snel kan beginnen.

Nightmare Horror Adventures - spelontwerp

Nightmare Horror Adventures recensie: Visuele aspecten en spelers

Over de gebeurtenissen daarna kan niets gezegd worden, zonder te veel te verklappen. Positief is de lay-out op tafel. Het landhuis is visueel gemaakt met kaartjes en alle spelers worden bij het spel betrokken door middel van stukjes tekst die voorgelezen moeten worden. De spelcomponenten zijn simpel, maar absoluut effectief. Het spel is voor 4-5 spelers, maar er wordt terecht aanbevolen om het met zijn vijven te spelen. We hebben twee afzonderlijke groepen kennis laten maken met het spel. De groep van vier spelers gaf aan dat een vijfde echt een meerwaarde zou hebben gehad en de groep van vijf kon haast niet indenken dat je het met zijn vieren zou spelen. Er zijn drie mannen- en twee vrouwenrollen om te verdelen. Natuurlijk maakt het niet uit welke rol je pakt, maar wij waren toevallig met dezelfde verdeling aanwezig. Dat geeft toch net iets extra’s, vooral als je van plan bent om je goed in je rol in te leven.

Het landhuis

Spanning, echte spanning!

Waar een escaperoom misschien echt op je zenuwen speelt, kruipt Nightmare Horror Adventures op een positieve manier onder je huid. De muziek en de ambiance die je zelf creëert, is hier voornamelijk bepalend in. We vonden het spel oprecht spannend en de 16+-leeftijdsaanbeveling is dan ook wel te begrijpen. Enerzijds vanwege het denkniveau dat bij dit spel belangrijk is, anderzijds wegens een aantal spannende elementen. Vooral tegen het einde vond de groep van vijf het iets te spannend worden. Toch knap dat een spel op je keukentafel verantwoordelijk is voor een paar helden op sokken.

Nightmare Horror Adventures - de personages

Nightmare Horror Adventures recensie – Wie begint?

Nightmare Horror Adventures: Naast een personage kiezen mag degene met de fijnste voorleesstem de algemene zaken voorlezen. Deze persoon begint dan ook, al worden alle beslissingen als team gemaakt.

Nightmare Horror Adventures recensie: Schoonheidsfoutjes

Ondanks dat we genoten van de spelervaring, waren er nog wel wat schoonheidsfoutjes die soms voor verwarring zorgden. Zo stonden er enkele typefouten in de tekst, waardoor we soms even niet wisten of we het verkeerd begrepen hadden of dat het echt aan de tekst zelf lag. Daarnaast waren er lichte twijfels bij bepaalde acties of we die wel of niet mochten doen. Maar dat konden we gelukkig gemakkelijk zelf oplossen. Als laatste vonden we de spelervaring zelf leuker dan het einde. Hoewel we genoten van het ontrafelen van het mysterie, hoopten beide groepen dat het op een andere manier zou aflopen. Meer dan dat kunnen we echt niet onthullen.

Griezelige gebeurtenissen

Het meervoud van adventure

Toch wegen die paar puntjes niet mee wat het spelplezier betreft. Dit spel heet Nightmare Horror Adventures (meervoud!) en we hopen dat dit een indicatie is voor een spellijn. Identity Games heeft meerdere escaperoom-spellen en we hopen dan ook dat er nog meer van dit soort Adventures-spellen komen. Met bijvoorbeeld net een andere insteek. Wat de prijs betreft hoef je het niet te laten. Hoewel je het spel maar één keer kunt spelen zonder de verhaallijn te kennen, zorgt het meteen voor een avondvullend programma. De eerste groep speelde het spel tijdens een weekendje weg in een vakantiehuis en de tweede groep speelde hem gewoon thuis. Beide ervaringen waren leuk. Het spel stuurt er ook op aan dat je de doos weer goed inpakt en doorgeeft. Wil je het toch zelf nog eens spelen, dan vind je op de site hoe je dat kan doen. Al zitten daar wel wat kanttekeningen bij. Echt ervaren doe je Nightmare Horror Adventures maar één keer, dus #passthefear !

Nightmare Horror Adventures recensie: Overleef jij het avontuur?

Nightmare Horror Adventures recensie - packshotHeb je nog geen plannen gemaakt voor Halloween of heb je binnenkort een avondje of weekendje gepland met vrienden? Ben je daarbij toevallig met vijf personen? Bestel Nightmare Horror Adventures dan meteen! Er zijn maar weinig spellen zoals deze op de markt en het spelsysteem voegt echt iets toe.

Zorg er wel voor dat je jouw zenuwen de baas bent, want die heb je nodig. Zo niet, dan is het slim om van te voren goede afspraken met elkaar te maken. Zo kun je afspreken elkaar niet al te erg te laten schrikken. Ook al stelt het spel voor dit wel te doen. Wij wachten in ieder geval geduldig op een nieuw avontuur en zullen het echt nog wel eens over deze Spellenavond hebben. En of we het avontuur overleefd hebben? Tja, ook dat zullen we geheim moeten houden…

Voordelen: snel op tafel / avondvullend / spannend / goed mysterie
Nadelen: ‘slechts’ eenmaal te spelen / kleine foutjes

Titel: Nightmare Horror Adventures
Uitgever: Identity Games
Aantal spelers: 4-5
Leeftijd: 16+
Duur: Ruim 2 uur
Genre: Horror / roleplaying / murder mystery

Koop Nightmare Horror Adventures via Bol.com of Amazon.nl:

Nightmare Horror Adventures recensie - packshotNightmare Horror Adventures – € 22,95 Bol.com
Nightmare Horror Adventures – € 27,98 Amazon.nl

Bekijk hier een unpacking van het Nightmare Horror Adventures bordspel voor als je toch iets meer wilt weten over wat je in huis haalt. Maar nogmaals, wees gewaarschuwd: spoilers! Als je de ultieme spelbeleving uit het spel wilt halen, kijk je dit filmpje niet:

Dit is de trailer van Nightmare Horror Adventures:

Nightmare Horror Adventures – Modern Myths Spellenavond

Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.

NHA - De envelop