Een nieuw strategisch bordspel van eigen bodem is gelanceerd op Gamefound: Regulus. Dit “skirmish”-spel mikt op spelers die houden van strategie en asymmetrie, maar dan zonder te verzanden in logge regels of eindeloos opzetten. Wij probeerden alvast de demo-versie en vertellen je in onze Regulus preview waarom deze titel de investering waard kan zijn!
In Regulus – bedacht door Jasper van der Kroon – nemen verschillende facties het tegen elkaar op in een arena. In de demo zaten twee van de vier teams: het Avonturiersgilde en de Orcs. Het volledige spel heeft ook de Vampiers en de Dwergen, die we nog niet hebben kunnen testen. Daarnaast speelden we zonder uitrustingskaarten en publieksdoelen.
Het doel van het spel is simpel: wie als eerste tien overwinningspunten verzamelt, wint. Punten verdien je door tegenstanders te verslaan, “Regulus”-zones te bezetten of speciale publieksdoelen te halen.
Regulus preview – Wie begint er?
Hoogste dobbelsteenrol? Oudste speler? Veel spellen bepalen hun startspeler tegenwoordig anders. Bij elk spel vertellen we wie er mag beginnen.
Regulus: Het spel werkt met initiatiefkaarten waarin je zelf de beurtvolgorde bepaalt.
Spelverloop: Wie heeft het initiatief?
Elke gevechtsronde bestaat uit drie subrondes, waarin je voor elk personage in je team een gesloten initiatiefkaart speelt. Hoe lager het getal, hoe eerder het personage aan de beurt is. Elk getal kun je maar één keer per gevechtsronde gebruiken. Je moet dus goed nadenken wanneer je als eerste aan de beurt wilt zijn.
Maar wat als je hetzelfde getal speelt, hoor ik je denken? Dat kan niet, want één speler speelt met de even getallen, de andere met de oneven getallen. Je wisselt van stapel na elke gevechtsronde.
Regulus preview – Actie = reactie
Een personage mag in zijn beurt twee verschillende acties doen, zoals bewegen, aanvallen, spreuken gebruiken, genezen of vallen zetten. Sommige acties kosten energie, die pas aan het begin van een nieuwe gevechtsronde wordt aangevuld. Goed plannen loont dus.
Naast acties, heb je ook reacties. Een reactie mag een personage buiten zijn beurt doen als er aan de voorwaarde is voldaan (bijvoorbeeld: je teamgenoot is aangevallen) en er nog voldoende energie is.
Hoe spelen de facties?
Elk personage – en dus elke factie – speelt anders. De Orcs gebruiken brute kracht en trekken hun tegenstanders heen en weer. Het Avonturiersgilde draait juist om een goede positionering en samenwerken.
Wel lijken de krachten soms wat ongelijk verdeeld. Zo heeft het Avonturiersgilde een medium complexiteit, terwijl de Orcs makkelijker te spelen zijn. Hiermee bedoelen we niet dat de Orcs makkelijker kunnen winnen, maar dat je met iets minder factoren rekening moet houden. In onze demo had vooral de Tovenaar pech: zonder energie zat hij regelmatig vast en kon hij amper reageren op de tegenstander. Ik vraag me af of de Tovenaar in een ander potje meer had kunnen doen. Wellicht zouden de uitrustingskaarten ook een verschil hebben gemaakt, want met onder andere zijn tovenaarshoed kan hij nieuwe energie genereren.
Regulus preview – Handgetekende illustraties en een arena draaiboek
De doos van Regulus is groot, maar het aantal componenten blijft beperkt. Dat is een pluspunt. Fijn om een keer een tactisch fantasyspel te spelen waarbij je niet een uur lang aan het opzetten bent. We zijn ook fan van de visuele stijl: je krijgt stuk voor stuk klassieke handgetekende illustraties in plaats van het digitale artwork dat je tegenwoorig vaak in fantasy-spellen tegenkomt.
Naast de verschillende personageborden en fiches, krijg je een draaiboek met verschillende arena’s met nieuwe uitdagingen. Dit geeft variatie aan het “King of the Hill”-principe. Dat is een speldoel waarbij een team een bepaalde zone moet bezetten.
Wat belooft de volledige versie?
De demo van Regulus bevatte nog geen uitrustingskaarten. Uitrustingskaarten geven personages zowel éénmalige acties als passieve bonussen die meer mogelijkheden bieden. Naast het Avonturiersgilde en de Orcs, zal het volledige spel ook Dwergen en Vampiers bevatten. De Dwergen manipuleren het terrein door vallen en barricades te plaatsen. De Vampiers bewegen snel en genezen ten koste van hun tegenstanders.
We zijn erg benieuwd hoe het spel speelt met de uitrustingskaarten en de andere teams, maar de basis is sterk. Liefhebbers van strategische duels gaan zeker plezier aan Regulus beleven.
Regulus preview – Een strak, tactisch fantasy-spel
En nu spreek ik even voor mezelf: Regulus biedt precies wat ik altijd miste bij de andere spellen in het genre. De complexiteit zit niet in de regels, maar in de beslissingen die je moet maken. Er is geen opgeblazen spelregelboek om doorheen te worstelen, er zijn geen eindeloze uitzonderingen om uit je hoofd te leren en geluk bepaalt niet de uitkomst.
Regulus is gewoon een strak, tactisch fantasy-spel waar je echt je (vampier)tanden in kunt zetten. Het is makkelijk om te leren, maar moeilijk om onder de knie te krijgen. Ik ben er helemaal weg van!
Voordelen: Toegankelijk voor het genre / Intuïtief / Veel diepgang / Hoge herspeelbaarheid
Nadelen: Teams hebben verschillende niveaus van complexiteit
Titel: Regulus
Ontwerper: Jasper van der Kroon
Uitgever: The Prince of Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 12+
Duur: 30-90 minuten
Genre: Fantasy
Regulus op Gamefound
Heb je na het lezen van deze preview zin om ook het fantasy-gevecht in de arena aan te gaan? Regulus is nu te vinden op Gamefound: Regulus High-Fantasy Arena-Sports. De Rewards bestaan uit het volledige spel met miniaturen of standees, in combinatie met verschillende uitbreidingen. Stap de arena in!
Modern Myths Spellenavond
Elke laatste vrijdag van de maand schuif je bij Modern Myths aan voor een spelletjesavond. De week is voorbij en het is tijd om tot rust te komen. Niet met een serie, maar gezellig met een bord- of ruilkaartenspel. Tijdens de Modern Myths Spellenavond worden uiteenlopende spellen besproken om alleen of met een groep te spelen, door samen te werken of gewoon ieder voor zich! Veel van de in deze rubriek besproken spellen kun je vinden in onze eigen Modern Myths Shop.
Lees meer Modern Myths-recensies!
© 2025-2025 Modern Myths / Beeldmateriaal: © The Prince of Games
Reactie plaatsen