Science Fiction Comics recensie – Modern Myths

Science Fiction Comics recensie + Winactie! – Een bundel wonderbaarlijke ruimte-avonturen

De dapperste ruimtehelden! Twaalf avonturiers in één voordelige collectie! Spreek het in je hoofd uit met de stem die de Buck Rogers in the 25th Century serie uit de jaren 1979 introduceert en je hebt meteen de juiste stemming te pakken. De stripbundel Science Fiction Comics verzamelt 18 Amerikaanse sciencefiction verhalen, gepubliceerd in de jaren 50. Lees in onze Science Fiction Comics recensie hoe een schatkist aan vergeten helden wordt opengetrokken!

Misschien vergeten we het tegenwoordig wel eens, als je om je heen kijkt naar de populariteit van superhelden. Ze zorgen voor blockbusters in de bioscoop, de streamingdiensten staan er vol mee en kinderen lopen verkleed rond in de kleurige pakken van Spider-Man, Superman en Captain America. Maar voor de eerste Iron Man film uit 2008 kende het grote publiek hen nauwelijks, uitzonderingen daargelaten. Laat staan dat ze er strips van lazen.

Dat is wel eens anders geweest. Als we kijken naar de Amerikaanse stripgeschiedenis, waar de superheldencomics vandaan komen, worden er ruwweg vier tijdperken benoemd. De “Golden Age” (1938-1950), de “Silver Age” (1956-1970), de “Bronze Age” (1970-1985) en de “Modern Age” (1985 – heden). Het is interessant om daar in een ander artikel dieper op in te gaan, maar voor deze recensie zoom ik in op de Golden Age.

Duizelingwekkende verkoopcijfers

De Golden Age van de Amerikaanse comic begint in 1938 met Action Comics #1, onze eerste kennismaking met Superman. Superheldenstrips worden meteen mega-populair. Overigens is 1938 ook het jaar waarin Amerikanen voor het eerst een commerciële televisie in huis konden halen, dus die afleiding was nog niet zo wijdverspreid als nu. Maar dat terzijde.

Door het succes van Superman wilde elke uitgever een superheld in zijn stal; liefst zo veel mogelijk. In de Golden Age zien we ook in 1941 Batman en Wonder Woman verschijnen. En in dat jaar bedenken Joe Simon en Jack Kirby Captain America. Stripboeken zijn ook goedkope entertainment voor de soldaten in de Tweede Wereldoorlog. Losse deeltjes worden regelmatig in oplages van 1 miljoen (!) en meer verkocht. Overigens kwamen die duizelingwekkende verkoopcijfers niet enkel in de Golden Age voor. In 1992 – de Modern Age dus – verkocht striptekenaar en schrijver Todd McFarlane van zijn eigen creatie Spawn in Spawn #1 maar liefst 1.7 miljoen exemplaren!

Romantiek, horror, westerns en sciencefiction

Tegenwoordig kunnen uitgevers enkel dromen van dat soort verkoopaantallen. Aan het eind van de Golden Age zakte de populariteit van superheldencomics ook wat in en gingen uitgevers zich richten op meer diverse genres. Lezers konden nu ook terecht voor verhalen over romantiek, horror, westerns en sciencefiction. En de eerste bundel van Peter Pan Comics verzamelt 18 verhalen met dat laatste thema.

Voor de geschiedenis van de sciencefictioncomic en de hernieuwde interesse voor het genre in de jaren 50 verwijs ik je graag naar de Sciencefiction en het stripverhaal column van Tim Aarts, de uitgever van Peter Pan Comics. Het is namelijk hoog tijd om de stripanthologie zelf in te duiken.

Science Fiction Comics recensie – Koene avonturiers met jetpacks en laserguns

Science Fiction Comics is een bundel met 18 verhalen rond het einde van de Golden Age van de Amerikaanse comic. Sciencefiction won aan populariteit en er was weer interesse in verre planeten en gevaarlijke buitenaardse wezens. Maar de invloed van de superheld is ook nog duidelijk tastbaar. Je ziet het in de koene avonturiers die met hun jetpacks en lasergeweren de mensheid – of een mooie dame – redden van buitenaardse invasies, moordlustige monsters of onbegrepen robots.

Vooral de verhalen van “Lars of Mars” zijn duidelijk Superman-verhalen in een sciencefictionjasje. Lars wordt in Redder van de Rode Planeet door de Hoge Raad van Mars naar aarde gestuurd om de mensheid tegen zichzelf te beschermen. Deze krachtpatser met telepathische gaven wordt per ongeluk door een knappe producente voor acteur aangezien. Hij gebruikt dat misverstand als geheime identiteit en beleeft in de vier verhalen die in de bundel opgenomen zijn avonturen die ook Clark Kent – Superman – in die tijd meemaakt. Waarbij de knappe producente natuurlijk zijn Lois Lane is.

Lars of Mars - De Aardbever - Science Fiction Comics 59
Lars of Mars – De Aardbever

Kenton, agent van Star Patrol

Naast Lars of Mars krijgt ook ruimteheld “Kenton of Star Patrol” vier verhalen om ons te vermaken met zijn belevenissen. Hij is een agent van Star Patrol, een speciale eenheid die de aardse koloniën in het heelal beschermt tegen invasies en plunderaars. Deze gespierde held komt vaak solo in penibele situaties terecht, maar weet met zijn vuisten – en zijn brein! – toch altijd een uitweg te vinden. Dat er toevallig altijd handige, nieuwe technologie beschikbaar is voor Kenton om naar zijn hand te zetten, nemen we dan maar voor lief.

Tussen deze recht-toe-recht-aan helden vind je enkele leuke verhalen waarin de schrijvers en tekenaars wat andere richtingen inslaan in het genre. Over het verhaal Ren, Marsman, Ren vertelt Tim al in zijn column. In Levensgevaar op Venus herkennen we in de ploert Chet Fields een “held” die zich gedraagt naar het motto “Men are men and women are skirts”. Compleet met een buitenaards ras van gevleugelde mensen die zo uit een Flash Gordon strip gelopen zijn.

Kenton of Star Patrol - De Vierarmige Vijand
Kenton of Star Patrol – De Vierarmige Vijand

Must-reads voor robot fans

De verhalen Gismo! en Wanneer het licht uitgaat zijn must-reads voor liefhebbers van robotverhalen. Hier proef je de sfeer die ook horror comics van die tijd kenmerkten, of de The Twilight Zone verhalen die later op televisie populair werden. In deze robotverhalen zit meer tragiek en daagt je als lezer uit na te denken over hoe je robots zelf ziet.

Ook de verhalen Groene gezichten en Achter glas halen je uit je comfortzone. Het ding uit de diepte en De kern van de aarde zijn spannende, gruwelijke avonturen en de strips De verboden reis en Aan de andere kant laten je kennismaken met bizarre andere werelden, waar wij als mens wellicht niets te zoeken hebben.

Groene Gezichten
Science Fiction Comics – Groene Gezichten

Science Fiction Comics recensie – Snoepzak aan diverse avonturen

De Science Fiction Comics bundel laat de diversiteit van het werk uit dat tijdperk dus goed zien. De losse verhalen zijn ideaal om er af toe bij te pakken en er eentje van te lezen. Tim Aarts presenteert de bundel dan ook als een snoepzak vol avonturen, waar je als lezer lekker in kunt verdwalen.

Als stripliefhebber die Amerikaanse comics al meer dan 35 jaar volgt, heeft deze stripanthologie voor mij nog extra meerwaarde. Zo zijn de verhalen van Kenton of Star Patrol van bekende comictekenaars Wally Wood en Joe Kubert. Het robotverhaal Gismo! en het verhaal De verboden reis is van grootmeester Jack Kirby, voor hij naam en faam maakte bij Marvel als onder andere mede-bedenker van The Fantastic Four, samen met Stan Lee. Maar ook van Steve Ditko, die samen met Lee Spider-Man en Dr. Strange bedacht, zit werk in de bundel: het verhaal Het Ding uit de Diepte. Het is geweldig om het eerdere werk van deze tekenaars te zien.

De tijdsgeest van de jaren 50

Het is wel jammer dat de namen van de schrijvers en tekenaars niet in de inhoudsopgave bij de verhalen geplaatst zijn. Als toevallige lezer zal dit geen gemis zijn, maar voor verzamelaars is deze informatie altijd welkom. Het plaatst de verhalen in de bundel daarmee nog meer in de rijke geschiedenis van de comic.

De tijdsgeest van de jaren 50 wordt ook mooi opgeroepen. Hoewel veel werk in de bundel nog altijd zeer dynamisch is – zie bijvoorbeeld het eerste plaatje van het eerste verhaal – zijn de kleren en man/vrouw verhoudingen echt niet meer van deze tijd. Het is erg leuk om te zien hoe de sciencefiction uit die tijd daardoor toch ook gedateerd is.

Science Fiction Comics recensie – Laat je naar andere tijden transporteren

Ben je de gelikte, met de computer ingekleurde en gedrukte strips van nu gewend, dan zijn de soms wat groezelige plaatjes van Science Fiction Comics wellicht even wennen. De stripverhalen zijn namelijk niet gerestaureerd of opnieuw ingekleurd. Maar hou je van oude comics, compleet met kleuren die buiten de lijntjes lopen en veel tekstkaders en -ballonnen, dan word je meteen door het boek naar andere tijden getransporteerd. Gelukkig is het geheel niet op krantenpapier afgedrukt, waardoor je het tekenwerk in al zijn glorie kunt genieten.

Science Fiction Comics is een geweldige manier om iets mee te krijgen van de geschiedenis van de Amerikaanse (sciencefiction) comics. De verhalen zijn ook nu nog leuk om te lezen, al is het maar om te ervaren hoe strips in de jaren 50 smaakten. Voor liefhebbers van het Amerikaanse stripboek is er, zoals gezegd, nog extra meerwaarde. Alle verhalen in de bundel zijn “publiek domein” en krijgen op deze manier kans om opnieuw een publiek te vinden. Hulde aan Tim Aarts dat hij als curator op wil treden voor deze verhalen!

Titel: Science Fiction Comics
Samensteller: Tim Aarts
Uitgever: Peter Pan Comics
ISBN: 978-90-830-2331-1

Science Fiction Comics winactie: Reageer en win een bundel!

Science Fiction Comics - Peter Pan Comics cover 3DWil je een exemplaar van Science Fiction Comics winnen? Doe dan mee met onze Science Fiction Comics winactie. Reageer op een of meerdere van de social media posts die bij deze winactie horen of post een bericht in de comments. Delen en liken wordt gewaardeerd en als je ons nog niet volgt, vergeet je dan niet te abonneren op onze kanalen!

We verloten een bundel onder iedereen die voor 21 december gereageerd heeft op onze social media posts of op dit artikel. De winnaar vindt de stripbundel dan voor kerst onder de boom. Je vindt ons op social media op FacebookTwitter en Instagram.

Update: En de winnaar is: J. Heijndermans via Twitter. Gefeliciteerd!

Koop Science Fiction Comics op Bol.com:

Science Fiction Comics - Peter Pan Comics cover 3DTrade Paperback