Sharani recensie - Modern Myths

De Sharani serie recensie: Sands, Storms en Skies – Ander episch zand in sciencefiction

Heb je zin in epische sciencefiction, dan kun je de Star Wars films voor de zoveelste keer opzetten of je Dune boeken opnieuw lezen. Of je gaat op zoek naar iets nieuws. Helmie zocht de Sharani woestijn voor je op en las de eerste drie delen in de uitgebreide Sharani-boekenreeks: Sands, Storms en Skies. Lees in haar Sharani recensie hoe auteur Kevin L. Nielsen een bijzonder verhaal weet te bouwen met een rijke historie, (ingewikkelde) magie en de nodige monsters.

Negen maanden per jaar is de uitgestrekte Sharani woestijn veilig voor de Rahuli stammen. De stammen weten al eeuwen te voorspellen wanneer de gevreesde Ghenesauri (grote, vliegende, slangachtige monsters) aan hun migratie beginnen, zodat het volk kan schuilen in de Oase. Dit jaar zijn de monsters echter eerder ontwaakt. Op de trouwdag van Lhaurel wordt haar stam aangevallen door de kleinste ondersoort van de Ghenesauri: de Sailskins.

Lhaurel pakt een wapen op en doodt hiermee een van deze monsters. Vrouwen mogen echter geen wapens hanteren en haar clan veroordeelt haar ter dood. Ze wordt achtergelaten als lokaas voor een volgende golf Ghenesauri.

Lhaurel wordt echter door een onbekende stam gered en opgenomen om te leren strijden tegen deze monsters. Hier ontdekt ze een verborgen mystieke kracht in zichzelf die het verschil zou kunnen maken in het voortbestaan van de Rahuli.

Magie, monsters en onderdrukking

Als ik je een samenvatting moet geven van wat Sands, Storms en Skies je te bieden heeft, dan zou dat zijn: verraad in vroegere tijden, magie en gemuteerde dinosaurussen. En het restant van een mensenvolk dat probeert te overleven in hardnekkige omstandigheden, met een geschiedenis die zichzelf herhaalt. Auteur Kevin L. Nielsen weet hierbij een prachtige woestijnwereld te scheppen. Bij iedere nieuwe start van een hoofdstuk is er een fragment uit een dagboek van eeuwen geleden, dat kleine hints geeft naar wat er vroeger gebeurd is. Dit prikkelt je als lezer om je te verwonderen. Wie is Elyana? Wat is er vroeger gebeurd? Hoe ontstonden de Ghenesauri?
Steeds denk je dat je weet waar het verhaal naartoe zal gaan, als de auteur weer van koers verandert. De Sharani serie is een verhaal met veel actie, verwondering, bloed en dood. En als je het eerste deel – Sands – uit hebt, dan vraag je je onmiddellijk af wat er zal komen in deel twee – Storms. Wat of wie zijn de mysterieuze Orinai? En hoe zit het met de processies en het schema? Nielsen laat langzaam steeds meer puzzelstukjes op zijn plaats vallen en houd je geïntrigeerd.

Sharani recensie – Mysterieus schema als grondslag van magie

Wat ik in de Sharani serie lastig vind, is een goed beeld te vormen van de complexe religieuze takken van het “schema” dat Kevin L. Nielsen bedacht heeft. We maken namelijk kennis met magie in drie vormen.

Er zijn de “magneteloriums” die de macht hebben over metaal. De “Wetta’s” kunnen water opsporen en hebben genezende krachten. En tot slot zijn er de “Relempago’s” die energie kunnen manipuleren. Deze magiërs kunnen evolueren naar respectievelijk “Earth wards”, “Blood mages” en “Storm Lords”. Hierboven staan dan weer de meest onstabiele vormen, zoals onder andere de vulkanist.

Dan bestaat er ook nog het pad dat moet worden bewandeld om in een hoger niveau te komen. Dit pad is weer opgesplitst in zeven verschillende “processies”, zoals eer, kracht en kennis. Maar hoe je dit bereikt is me zelfs na het derde deel – Skies – nog een raadsel.

Geen eentonige Young Adult

Met gemiddeld meer dan 300 pagina’s per boek ben je met de Sharani serie in ieder geval een flinke tijd onder de pannen. De complexe wereld die wordt geschapen is zeker de moeite waard. De boeken staan weggeschreven als Young Adult, maar zijn ook voor de volwassenen de moeite waard.

Liefhebbers van Dune van Frank Herbert zullen zeker de woestijnwereld van Sharani kunnen waarderen. Deel I en II spelen zich af in deze woestijn, maar in deel III maak je kennis met een totaal ander landschap; een nieuwe wereld buiten de woestijn. Dit maakt de serie niet eentonig.

Sharani recensie – Wachten op Sisters (IV) en Souls (V)

Voor iedereen die houdt van een epische sciencefiction oorlog met magie als middelpunt is de Sharani serie echt een aanrader. De boekenreeks is echter nog niet compleet. In december 2016 hintte Nielsen bezig te zijn met het vierde deel – Sisters – en het vijfde deel – Souls. Maar helaas hebben deze boeken vertraging opgelopen door onder andere een auto-ongeluk. Er is wel een prequel uitgebracht – Twins gebaseerd op twee personages uit deel I. Ik hoop dat het vervolg op de hoofdserie in 2021 wordt gepubliceerd en ben zeer benieuwd hoe het verder zal gaan met Lhaurel en de Rahuli.

Titel: De Sharani serie
Auteur: Kevin L. Nielsen
Uitgever: Future House Publishing

ISBN:
Sands: 978-09-891-2537-6
Storms: 978-09-966-1934-9
Skies: 978-19-444-5252-0

Koop De Sharani serie via Bol.com of Amazon.nl:

SandsSands – Bol.com (op moment van schrijven niet leverbaar)
Sands – € 21,84 Amazon.nl

Storms – Bol.com (op moment van schrijven niet leverbaar)
Storms – € 23,52 Amazon.nl

Skies – Bol.com (op moment van schrijven niet leverbaar)
Skies – € 31,95 Amazon.nl

Sharani recensie: © 2019-2024 Modern Myths

Helmie van Lith

Helmie is al vanaf jongs af aan een boekenwurm. Met name fantasy, historische romans en detectives spreken tot haar verbeelding. Toveren met Harry Potter, op onderzoek met Sherlock Holmes, Down the rabbit hole met Alice; een goed boek voert haar mee naar een andere wereld. Haar vrouw klaagt dan ook dat als ze leest ze niet meer bereikbaar is. Ook voor een goede film of serie is ze te porren. Het liefste iets met sciencefiction of kostuumdrama's.