Voorbij het Wederwoud recensie - Modern Myths

Voorbij het Wederwoud recensie – Fijn doorleesboek met giga cliffhanger

Het Wederwoud lijkt een heel aangename plek. Volken leven in vrede met elkaar en komen eens per jaar samen om het Lentfest te vieren. Maar er broeit iets… In het magische woud woont Phaun. En zodra zij doorkrijgt dat er iets sinisters aan de gang is, zet ze alles op alles om dat een halt toe te roepen. Zelfs als dat ten koste gaat van haar persoonlijke missie. Het redden van het leven van haar zus… Lees onze Voorbij het Wederwoud recensie.

Voorbij het Wederwoud: De Raad van Vha’Rymn – boek 1 was een cadeautje om in de brievenbus te vinden. Wat een prachtige cover heeft dit debuut van Valentijn Ringelberg. De kaft van dit young adult fantasyboek zuigt je meteen de wereld van het Wederwoud in. Een groene wereld, die veel duisterder is dan je zou vermoeden…

Ringelberg snijdt met Voorbij het Wederwoud een belangrijk onderwerp aan. Die waarin een jong meisje zich moet ontfermen over haar zieke zus, omdat er niemand anders is die dat kan doen. Je krijgt een kijkje in het hoofd van iemand die wordt gedwongen om iets te doen. Weliswaar uit liefde, maar dat betekent niet dat Phaun zichzelf soms niet toestaat om te dromen. Over hoe anders haar leven eruit had kunnen zien.

Heftig thema in een fantasyjasje

Phaun is een jonge Elfyn, die voor haar zieke zus Céli zorgt. Phaun heeft zichzelf en haar dromen helemaal weggecijferd om de tijd die Céli nog heeft zo prettig mogelijk te maken. Hun ouders zijn omgekomen in de oorlog en ze staan er alleen voor. Tot de dag dat Céli’s geliefde, Noova, terugkeert naar hun dorp. Noova is een kapitein in de Compagnie, het vredesleger van de Elfnynkoning, maar ze besluit om afstand te doen van haar functie om voor Céli te komen zorgen. Bovendien vertelt ze Phaun dat ze misschien een manier heeft gevonden om Céli te redden. Het gerucht gaat dat een Vhéi is gesignaleerd; een afstammeling van een volk dat genezende krachten zou hebben. Noova draagt de belangrijke taak van het vinden van de Vhéi over aan Phaun, zonder verder ook maar iets over deze persoon te kunnen vertellen.

Vredelievend meisje in een grote boze wereld

Ietwat makkelijk geeft Phaun meteen toe aan Noova’s verzoek om Céli’s genezing op te sporen. Ze verlaat het Wederwoud, zelfs zónder Céli gedag te zeggen. Voor iemand die ervan uitgaat dat haar zus niet lang meer te leven heeft, lijkt dat een heel rare keuze. Voorbij het Wederwoud komt Phaun oog in oog te staan met allerlei wezens en figuren die schijnbaar iets op hun kerfstok hebben. Dat Phaun nog nooit het Wederwoud heeft verlaten staat als een paal boven water; ze begeeft zich als een klein, vredelievend meisje zonder argwaan in een grote boze wereld. Dat maakt het niet makkelijker voor haar om de mysterieuze persoon te vinden.

Voorbij het Wederwoud recensie – Gaatjes in een bijna volledig plot

Niet alleen door de kaft van het boek, maar ook door het verhaal zelf word je meteen het Wederwoud ingezogen en het laat je niet meer los. Dat komt omdat Phaun een vriendelijk personage is waar je je makkelijk in kunt vinden. Ze heeft erg menselijke trekjes. Ze is zorgzaam, maar hunkert ook naar vrijheid en de mogelijkheid om een eigen leven te leiden en keuzes voor haarzelf te maken. Vervolgens voelt ze zich schuldig over die wensen. Maar wat Phaun als Elfyn onderscheidt van mensen, is niet duidelijk. Ze hebben voor zover bekend geen andere gaven dan mensen. Toch wordt “de mens” als een heel ander ras neergezet en hebben ze verder (nog) geen rol in deze vertelling.

Dit laat wel iets te wensen over. Ik zou graag lezen wat Elfyns bijzonder maakt, of wat hen onderscheid van andere volken in het Wederwoud. Het Wederwoud zelf zou ook wat uitgebreider beschreven mogen worden, als het ware als een eigen personage. Phaun leeft in de wereld en heeft groot respect voor het Woud – maar waarom? Waarom is het zo speciaal (voor haar)? Wat heeft het te bieden? Bovendien zie je de ontknoping van het plot van mijlenver aankomen. Dat is niet erg, maar vraagt wel om iets meer verdieping en uitleg, om een eventueel volgend boek aantrekkelijk te maken.

Toekomstmuziek

Voorbij het Wederwoud is het eerste deel in de serie De Raad van Vha’Rymn. Dit staat duidelijk op de flaptekst en dat betekent dat de lezer op voorhand al weet dat er veel meer over het Wederwoud te vertellen is dan in één boek past. Sterker nog: het verhaal eindigt met een cliffhanger, waardoor het einde nogal abrupt aanvoelt. Ringelberg excuseert zich in zijn dankwoord hiervoor, wat me wel deed glimlachen.

Als lezer hoop je eigenlijk wel op een afgerond verhaal in dit eerste deel. Dat wordt echter maar voor een deel waargemaakt. Het voelt meer als het eerste hoofdstuk. Daardoor blijven er vragen open staan die je als lezer wél graag in dit deel beantwoord zou zien. Wat zijn bijvoorbeeld Noova’s echte intenties? Aan alles voel je dat er iets niet pluis is aan haar beslissing om plotseling haar veelbelovende en gerespecteerde baan als kapitein bij de Compagnie op te geven om voor Céli te gaan zorgen. Wat is er precies met Phaun en Céli’s ouders gebeurd? Ze zijn omgekomen doordat ze vochten “in het leger zonder oorlog” – een mooie omschrijving die vraagt om meer uitleg.

Voorbij het Wederwoud recensie – Nog ietsje meer magie

Ringelberg heeft in ieder geval één gaatje proberen te dichten met een extra uitgave, namelijk de novelle Hij die niet bestaat, waarin alles over Kojvo de kinderdoder wordt verteld en hoe hij aan zijn ongure bijnaam komt. Ik heb die nog niet gelezen, maar wat je over Kojvo leest in Voorbij het Wederwoud maakt in ieder geval wel nieuwsgierig. Hopelijk strooit Ringelberg over het volgende deel nog ietsje meer magie om alles nog sprankelender te maken.

Titel: Voorbij het Wederwoud
Auteur: Valentijn Ringelberg
Uitgever: Hamley Books
ISBN: 978-94-639-6727-3

Voorbij het Wederwoud - Valentijn RingelbergKoop Voorbij het Wederwoud via Bol.com:

Voorbij het Wederwoud – € 18,99 Bol.com

Voorbij het Wederwoud recensie: © 2019-2024 Modern Myths

Yvette Hazebroek

‘Fan' van alles dat met fantasy te maken heeft, is nogal zwak uitgedrukt als we Yvette omschrijven. ‘Obsessief’ komt meer in de buurt! Yvette is verslaafd aan alles dat fantasy uitstraalt (series, films, evenementen en boeken); het fantastische genre loopt als een rode draad door haar leven. Een favoriete auteur aanwijzen vindt ze een onmogelijke opgave, maar als het moet: Neil Gaiman, Philip Reeve en V.E. Schwab (maar vraag het haar volgende maand nog eens en er komt een ander antwoord). Naar Yvette op zoek op een evenement? Ga kijken bij de Steampunk corner. Haar liefde voor fantasy is tot een hoogtepunt gekomen bij het realiseren van haar debuutroman Bay en de Piraenauten, dat in juli verscheen bij Uitgeverij Macc.