Sisu recensie - Modern Myths

Sisu recensie – Koppig overleven in het Lapland van 1944

Imagine Fantastic Film Festival trakteert ons dit jaar op een tweede Club Imagine! In LAB111 in Amsterdam kan je acht fantastische films bezoeken met – zoals altijd – uiteenlopende, maar altijd bijzondere, verhalen uit de hele wereld. Zo is Sisu een Finse actiethriller die zich afspeelt aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Een zielsvermoeide ex-commando zondert zich af in het verre Lapland om goud te zoeken. Lees in onze Sisu recensie hoe het hard tegen hard gaat wanneer hij niet alleen zijn fortuin vindt, maar ook een peloton nazi’s die niets meer te verliezen hebben…

Sisu recensie - Poster

Het woord “sisu” is niet echt te vertalen. Het is een Finse term voor het soort moed en doorzettingsvermogen dat je aan de dag brengt als alle hoop verloren lijkt. Als je aan de rand van de dood staat en besluit dat het niet jouw moment is om te sterven. Je kent het uit films als Death Wish met Charles Bronson of – meer recent – de Taken-serie met Liam Neeson.

In Sisu – te zien op Club Imagine juni 2023 – maken we kennis met een “held” wier naam er niet echt toe doet. Deze “Aatami” (wat “man” en “aarde” betekent), gespeeld door Jorma Tommila (Rare Exports, Big Game), leeft in de uitgestrekte wildernis van het Finse Lapland. Slechts vergezeld door zijn hond en paard, is deze eenzame, vermoeide man in de rivier op zoek naar goud. Als hij dit ook daadwerkelijk vindt, lijkt er weer hoop in zijn leven terug te keren. Maar zoals je weet, is niet alles goud wat er blinkt.

Modern Myths - Sisu recensie

Sisu recensie – Het hopeloze einde van de Tweede Wereldoorlog

Het is namelijk 1944 en Finland en de Sovjet-Unie hebben de “Wapenstilstand van Moskou” getekend. Een van de afspraken is dat beide landen samenwerken om het Duitse leger volledig uit hun territorium te verdrijven, wat de nazi’s aanzet tot een “verschroeide aarde”-tactiek. Rovend en plunderend vernietigen de Duitsers alles op hun pad; wegen, bruggen, dorpen en steden.

Als Aatami zijn buit naar de bewoonde wereld wil brengen, stuit hij onderweg op een peloton Duitse soldaten onder aanvoering van commandant Bruno (Aksel Hennie (The Cloverfield Paradox, The Martian)). Als hij erachter komt wat deze eenling bij zich draagt, ziet ook Bruno – die zich ervan bewust is dat Duitsland de oorlog aan het verliezen is – een kans op een nieuw leven. Maar als hij dacht een simpele buit binnen te kunnen halen, blijkt hij zich lelijk te vergissen.

Aksel Hennie als Bruno in Sisu

Ode aan Sergio Leone en Charles Bronson

Aatami blijkt een geschiedenis te hebben en is een ware legende in het oorlogsgebied. Terwijl hij zijn goud en leven beschermd, vliegen de kogels, mijnen en bloed je om de oren. Schier onmogelijke ontploffingen en gewelddadige aanvallen weet hij te overleven, terwijl de nazi’s een voor een het loodje leggen. Hou je van “one man army”-films, dan zal Sisu je op elk vlak bekoren.

Het is hierbij geen overbodige luxe dat regisseur Jalmari Helander (Big Game, Rare Exports) zijn film opbouwt als ode aan westerns als The Good, the Bad and the Ugly, “the man with no name”-films en Once Upon a Time in the West. De soundtrack, het lettertype van de titels van de zeven hoofdstukken waaruit de film bestaat; alles is prachtig in beeld gebracht. Het Laplandse landschap en de close-ups van de acteurs lijkt zo uit de koker van filmlegende Sergio Leone te komen. Gemixt met een beetje Robert Rodriguez (Machete, Planet Terror)-stijl.

Finse vrouwen vechten terug in Sisu

Sisu recensie – Ongeloofwaardig, maar zeer vermakelijke geweldexplosie

Sisu is een lekkere explosie van over-the-top geweld, zonder grijze gebieden. De nazi’s zijn al vanaf het eerste moment echte schurken, met bijpassende rattenkoppen en verderfelijk gedrag. Ze vervoeren een vrachtwagen met jonge Finse vrouwen die als gevangenen overgeleverd zijn aan alle grillen van de Duitsers. De loop van hun tank wordt zelfs als fallussymbool getoond, wat er misschien een beetje dik bovenop ligt. Maar het past prima in de film.

Als je er verder niet teveel bij nadenkt, is Sisu een prima excuus om anderhalf uur te genieten van onbeschaamd testosteron, wraak en geweld. Laat je vooral meeslepen door de visuele pracht en praal en negeer de – hopelijk – onbedoeld grappige Jerry Seinfeld-achtige voice-over aan het begin van de film. De strijd in deze film tussen de mannen die stuk voor stuk niets te verliezen hebben, is zeer vermakelijk en ook zeer ongeloofwaardig. Kortom, wat wil je nog meer?

Titel: Sisu
Regisseur: Jalmari Helander
Acteurs: Jorma Tommila, Aksel Hennie, Jack Doolan, Mimosa Willamo
Uitgever: Just Entertainment
Genre: Actie

Sisu is te zien op Club Imagine op deze tijden:

• Vrijdag 23 juni om 21:30 in LAB111

Tickets en tijden vind je op de Club Imagine-pagina. Vanaf 3 augustus draait de film ook regulier in de bioscoop.

Bekijk hier de trailer van Sisu:

Club Imagine juni 2023

Imagine Fantastic Film FestivalImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Tijdens het Imagine Film Festival kijk je naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen.

Naast het hoofdfestival organiseert Imagine twee keer per jaar Club Imagine. Een lekkere mix van fantastische films om het wachten op het Imagine Fantastic Film Festival te verzachten!

Sisu recensie: © 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Just Entertainment

Aksel Hennie als Bruno, Jack Doolan als Wolf en Onni Tommila als Schütze