Unicorn Wars recensie - Modern Myths

Unicorn Wars recensie – Oorlog en maatschappijkritiek met teddyberen en eenhoorns

Teddyberen versus eenhoorns. Je kijkt er wellicht niet van op, als je van animatiefilms houdt. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een getekende wereld waarin onmogelijke gevechten en team-ups plaatsvinden. Toch is Unicorn Wars – te zien op Club Imagine – niet om te lachen. Deze felle animatie neemt de realiteit hard op de hak en gaat over oorlog, ontbossing en andere ellende. Lees in onze Unicorn Wars recensie waarom we die lessen nodig hebben.

Unicorn Wars winactie - PosterHet lijkt erop dat iedere generatie wel een volwassen animatiefilm krijgt die hen confronteert met de sombere realiteit van oorlog. Films als When the Wind Blows van Jimmy T. Murakami uit 1986 bijvoorbeeld, over een ouder echtpaar dat het begin van een nucleaire oorlog meemaakt. Of Wizards van Ralph Bakshi uit 1977 over een post-apocalyptische wereld en Heavy Metal uit 1981 over het ultieme kwaad van onder andere Gerald Potterton.

Animatiefilms over oorlog
When the Wind Blows (1986), Wizards (1977) en Heavy Metal (1981)

Die films hebben allemaal een bepaalde confronterende eigenschap waardoor ze je bijblijven. Na de eveneens grimmige Birdboy: The Forgotten Children animatiefilm, komt regisseur Alberto Vázquez opnieuw met een felgekleurde animatiefilm met duister thema: Unicorn Wars. Het is een aanklacht tegen oorlog, ontbossing en nog meer.

Alberto Vázquez - Unicorn Wars

Ooit was er vrede in het magische bos

De teddyberen en eenhoorns leefden ooit samen in het magische bos. De beren wilden echter cultiveren, wat de eenhoorns deed beslissen de beren uit het bos te verdrijven. Generaties verder leven de felgekleurde beren (die zo van de set van de Troetelbeertjes lijken weggelopen) in een militaire, totalitaire samenleving. Door middel van religie en een keiharde training, worden ze klaargestoomd voor de strijd tegen de eenhoorns. Het kampmotto is dan ook “Blood, pain & cuddles”.

In een van de groepen nieuwe kadetten maken we kennis met de broers Bluey (Jon Goiri) en Tubby (Jaione Insausti). Via flashbacks leren we de broers en hun bijzondere familieband steeds beter te begrijpen. Bluey heeft geldingsdrang en wil koste wat kost de beste zijn. Tubby is echter een zachtaardige, gelaten beer die alles over zich heen laat komen. Dan krijgt de groep een missie.

Unicorn Wars - Modern Myths

Unicorn Wars recensie – Full Metal Jacket met teddyberen

De generaal stuurt het team op pad om een ander regiment te vinden waar al enige tijd niets meer van vernomen is. Onder leiding van hun keiharde drill sergeant en de aalmoezenier, gaan ze op reddingsmissie in het magische bos.

Het verhaal doet sterk denken aan Full Metal Jacket uit 1987 van Stanley Kubrick en Apocalypse Now uit 1979 van Francis Ford Coppola. Maar dan met teddyberen en eenhoorns natuurlijk.

Apocalypse Teddybears Now

Maatschappijkritiek en karakterontwikkeling

Unicorn Wars probeert heel veel maatschappijkritiek in 90 minuten speeltijd te stoppen, maar weet gelukkig wel ook tijd te vinden voor karakterontwikkeling. Het verhaal van Bluey en Tubby ontvouwt zich langzaam, wat zorgt voor emoties die je niet verwacht in een film over neon-getinte knuffelberen en eenhoorns.

De animatiestijlen hebben ook een eigen karakter. De beren hebben een cartooneske schattigheid, terwijl de eenhoorns doen denken aan illustraties uit sprookjesboeken als die van Grimm. De vergelijking met de animatieserie Happy Tree Friends is een voor de hand liggende, maar toch een foutieve conclusie. Unicorn Wars heeft inderdaad wel ultragewelddadige scènes, maar deze worden nooit voor komedie gebruikt.

Club Imagine juni 2023 - Unicorn Wars

Veel boodschappen in weinig tijd

Vázquez is veel meer geïnteresseerd in wat de oorlogsmachine voor invloed heeft op de geest. Niet alleen op de geïndoctrineerde geest, maar ook op die van de al wat labielere. Al deze thematiek zorgt ervoor dat de film iets te veel wil in zijn speeltijd.

Naast de persoonlijke oorlog die de relatie van de broers verscheurt tegen de achtergrond van het grotere conflict, heeft de film ook een boodschap over hoe religieuze instanties fascistische regimes faciliteren. De elite stuurt jonge mannen de dood in, terwijl de oude mannen aan de macht blijven. Ook is er nog een subplotje dat niet echt goed uit de verf komt, over hoe de mens de natuur bedreigt en misbruikt.

Liefde en eenhoorns

Unicorn Wars recensie – Een bijzondere kijkervaring voor volwassenen

Unicorn Wars is wat uit balans als de film te veel metaforen probeert te gebruiken. Daarbij wordt ook veel opengelaten voor interpretatie, vooral omdat de film niet de tijd neemt alles uit te diepen. Zo had de cultuur van de eenhoorns wel iets beter uitgewerkt kunnen worden.

Toch is het een briljante anti-oorlogsfilm geworden, met een haast hypnotiserende art direction. Terwijl de achtergrond door de fletse kleuren de toon van de film zet, weet Vázquez door kleine imperfecties de illusie van een schilderij te wekken. Ondertussen vormen de cartooneske, felle hoofdrolspelers een schril contrast en zijn iets wat er niet thuishoort, terwijl de eenhoorns met hun donkere kleuren juist een eenheid vormen met hun omgeving. Alles bij elkaar maakt dat van Unicorn Wars een hele bijzondere ervaring, dat uiteraard totaal ongeschikt is voor kinderen!

Titel: Unicorn Wars
Regisseur: Alberto Vázquez
Acteurs: Jon Goiri, Jaione Insausti, Ramón Barea
Uitgever: Periscoop Film
Genre: Fantasy / Animatie

Unicorn Wars is te zien op Club Imagine op deze tijden:

• Zaterdag 24 juni om 17:15 in LAB111

Tickets en tijden vind je op de Club Imagine-pagina. Vanaf 21 september draait de film ook regulier in de bioscoop.

Bekijk hier de trailer van Unicorn Wars:

Club Imagine juni 2023

Imagine Fantastic Film FestivalImagine is het grootste filmfestival voor de fantastische film in Nederland. Tijdens het Imagine Film Festival kijk je naar het beste op het gebied van fantasy, horror en sciencefiction. Bij Imagine draait alles om de verbeelding. Ieder jaar daagt het festival het publiek uit om via de verbeelding na te denken over de toekomst van mens en maatschappij. Hierbij wordt de kracht van de fantastische film gebruikt: deze stelt je namelijk in staat om toekomstige werelden te ontdekken, een andere kijk op de werkelijkheid te ontwikkelen, het onbekende te onderzoeken en daarmee je blik te verruimen.

Naast het hoofdfestival organiseert Imagine twee keer per jaar Club Imagine. Een lekkere mix van fantastische films om het wachten op het Imagine Fantastic Film Festival te verzachten!

© 2023-2024 Modern Myths / Beeldmateriaal: © Periscoop Film

Teddyberen versus eenhoorns