Storm recensie - Modern Myths

Storm recensie – Een jager, een dief en een magisch baken

Storm – Boek 1: De jager, de dief & het baken is het eerste boek dat ik van Jeroen Cornelis Rottier heb gelezen, maar hij heeft meer publicaties op zijn naam staan. Zo verscheen in 2008 de gedichtenbundel Morgen word ik groot en in 2016 het kinderboek Jesse en de groentedraakjes. De auteur heeft een liefde voor theater, film en epische fantasyverhalen, en dat komt zeker tot uiting in zijn boeken. Lees onze Storm recensie!

Boek één van de Storm-trilogie is de eerste publicatie van auteur Jeroen Cornelis Rottier op het gebied van fantasy. Het verhaal is gericht op een oudere doelgroep en heeft een bijzondere oorsprong. In ruwe vorm is het eerder verschenen op Fantasywereld.nl, waar de bezoekers van de site konden reageren en feedback mochten geven. Het verhaal heette toen nog Storm: Oorlogsmagiërs.

De originele proloog is nog steeds online te lezen en het is leuk om de twee versies eens naast elkaar te leggen. Kijk waar de verschillen zitten! In ieder geval is de openingszin gelijk gebleven.

Een jager, een dief en een magisch baken

Het verhaal volgt drie personages: de verbannen jager Storm, de dief Ravi de Raaf en Yaela. Dankzij haar gaven als een magisch baken, is Yaela aan een piratenschip gebonden. De jager, de dief en het baken, dus!

Storm is een gewone jongen die niets liever doet dan jagen. Hij is bijzonder sterk en heeft een bovenmenselijk uithoudingsvermogen, maar dat weet hij goed verborgen te houden. Op een dag komt aan het licht dat die twee kenmerken onderdeel zijn van zijn magische gave. Hij wordt verbannen naar de koningsstad Andor, waar hij in het geheim lessen krijgt in de magie.

Storm recensie – In de dodencel en bij de Rode Orde

Ravi heeft op zijn beurt het nodige op zijn kerfstok, maar is tijdens zijn laatste klus in de val gelokt en kwam in de dodencel terecht voor een moord die hij niet pleegde. Wanneer de lessen van Storm in het honderd lopen, komen ze elkaar in die dodencel tegen.

Ondertussen spoelt Yaela na een schipbreuk aan op het strand aan de andere kant van het continent. Net als Storm heeft ook zij magische krachten waar ze als kind om verstoten is. Nu ze vrij is van het schip dat haar als magisch baken gebruikte, moet ze zich als jongen vermommen om bij de Rode Orde in de leer te gaan. Daar wordt ze langzaam maar zeker ingewijd in de krijgskunsten van de Orde.

Verhaallijnen die bij elkaar komen

De personages wisselen elkaar in het boek af wanneer het op hoofdstukken aankomt. Het zwaartepunt ligt echter bij Storm. Je kunt de hoofdstukken goed uit elkaar houden door de illustratie die telkens aan het begin is toegevoegd. De hoofdstukken van Storm openen met een getekende pijl-en-boog, die van Ravi met een mes en die van Yaela met een tweetal sabels. De verhaallijnen komen voor een deel samen wanneer Storm en Ravi elkaar ontmoeten.

Storm recensie – Een klassieke fantasy-setting

Storm speelt zich af in een Middeleeuws-aandoende wereld, waar oer-Nederlandse en fantasy-plaatsnamen elkaar afwisselen. De Baernsche Bossen en Nieuwpoort bestaan bijvoorbeeld op steenworp afstand van Andor, Veldor en Durum. De mensen vechten er met zwaarden en pijl-en-boog en magie is een diep geworteld onderdeel van de wereld. Kortom, echte klassieke fantasy dus.

Aan het begin van elk hoofdstuk wordt een stukje over de wereld verteld in de vorm van fictieve geschreven bronnen. Zo lees je verzen uit een dichtwerk van een onbekende schrijver, of coupletten uit liederen die in de wereld geschreven werden. Het geeft de setting een leuke, authentieke twist.

Met plezier geschreven

Wat mij het meeste opviel aan Storm – De jager, de dief & het baken, is dat het met ontzettend veel plezier is geschreven. Er zit veel humor door het verhaal verweven, vooral in de dialogen tussen de verschillende personages. De verfrissende schrijfstijl draagt daaraan bij.

Dat het boek gepromoot wordt als epische fantasy voor volwassenen verbaasde me (mede daardoor) enigszins. Tijdens het lezen voelde het eerder aan als een spannende, niet al te serieuze jeugdroman. Eentje die weliswaar wel wat lijvig is voor het genre (waar ik als jeugdige lezer overigens geen problemen mee zou hebben!), maar niet per se gericht is op volwassenen. Hier en daar worden wat volwassen thema’s aangestipt, maar dit blijft aan de oppervlakte.

Moppie en Gruwel, fantasievol en speels

De schrijfstijl is fantasievol en speels en de personages komen in hun gedrag en emoties jong over. Veel bijfiguren hebben komische namen, zoals Moppie en Gruwel. Dit draagt zeker bij aan de humor in het verhaal, maar doet het tegelijkertijd wat kinderlijk overkomen.

De eindredactie van het boek is helaas niet vlekkeloos; er zijn een aantal foutjes in de opmaak en interpunctie ingeslopen. Zo krijgt elke nieuwe gesproken zin een nieuwe regel, ook wanneer hetzelfde personage aan het woord blijft. Dat maakt het soms lastig bij te houden wie er spreekt of wanneer de personages elkaar afwisselen.

Storm recensie – Een aanrader als je van jeugdige fantasy houdt!

Ondanks dat laatste, leest Storm – Boek 1: De jager, de dief en het baken prettig weg. Het is zeker een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een plezierig avontuur in een levendige en fantasierijke wereld. Ik zou hem zeker aanraden aan de jeugdige lezer – ongeacht hun leeftijd – die houdt van speelse fantasyverhalen. Ik ben benieuwd wat het vervolg voor ons in petto heeft!

Storm 1 – De jager, de dief & het baken is nu verkrijgbaar in de boekwinkel.

Titel: Storm 1 – De jager, de dief & het baken
Auteur: Jeroen Cornelis Rottier